Hästtransport fobo -86

Hmolnberg

Trådstartare
Min häst har åkt tidigare i en transport med måtten
155cm bred
300cm lång
190cm lastlängd
240cm höjd
Nu undrar jag om hon kommer få plats i min fobo -86
Som jag hade min gamla häst som är 152. Hon är 165cm i manken.
Tack för svar!
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Äldre släp är oftast väldigt låga inuti. Jag tror inte att en häst på 166 i mkh kommer stå bekvämt där.
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Fick tag i måtten.
Längd 295cm
Bredd 152cm
Lastlängd 195cm
Höjd 210cm
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Testa går ju, men 210 är väldigt lågt i tak. Blir 45 cm mellan manke och tak, så inte mycket spelrum för huvudet.

Jag hade försökt köpa en transport med högre i tak. Eller åtminstone hyrt ett större släp när man tar hem hästen och sen testat att lasta i fobon hemma.
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Vi bestämde oss för att höja väggarna 20cm så nu blir den 235cm i takhöjd :)
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Höja väggarna på ett släp är inte att rekommendera, släpet måste typas om då vikten inte stämmer mm. Kolla även upp om eventuella försäkringar gäller om olyckan är framme i och med att släpets grundkonstruktion är ändrad.
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Även stabiliteten borde väll påverkas om man höjer väggarna?
Låter som en hel del jobb för att få det att funka, men jag har ju ingen erfarenhet av det själv!
 
Sv: Hästtransport fobo -86

Jag hade en Fobo från -84 innan jag bytte. Funkade utmärkt för de flesta hästar, den största jag körde i den var på 175 cm. Visst, inte samma åkkomfort som i en nyare, större, men det var absolut inga problem. Hade det släpet godkänt för yrkesmässiga transporter på max 8 timmar!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 172
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp