Hästtransport till två stora hästar

Larka

Trådstartare
Kära Bukefalos!

Nu har jag och mor snubblat runt i transportträsket ett tag och gråten är nära. Som alltid när man känner att man behöver råd är det bäst att vända sig till en klok gammal vän - Bukefalos!

Vi har en Boj Bravo 220S. Störtnöjda med detta släp, det har verkligen varit fantastiskt. När vi köpte det hade vi två mindre hästar, nu har vi istället två större halvblodsston (170+). Med andra ord krävs ett större släp.

Våra krav:
Rejäl konstruktion - hellre äldre kvalitet än nytt skrammel, för att uttrycka sig hårt.
Bredare, längre och högre än den vi har
Åtminstone 1300kg lastvikt
Sadelkammare (väl tilltagen, rider fälttävlan)
Helst aluminumgolv
Prisklass upp till 80"

Våra främsta kandidater:
Thule Elite - är utrymmet framför högra hästen tillräckligt? Sadelkammaren "buktar in" - hur stor roll spelar det? Innermåtten är ju gigantiska i övrigt. Plyfagolv.
Thule Premium - luftigare framför båda hästarna. Återigen Plyfagolv.
Boj Bravo 225 - är den ens så mycket större än 220S att det spelar någon roll?
Boj Classic - dessa SER större ut, är det så också? Svårt att hitta mått någonstans.

Tacksam för hjälp innan sammanbrottet!
 
Kära Bukefalos!

Nu har jag och mor snubblat runt i transportträsket ett tag och gråten är nära. Som alltid när man känner att man behöver råd är det bäst att vända sig till en klok gammal vän - Bukefalos!

Vi har en Boj Bravo 220S. Störtnöjda med detta släp, det har verkligen varit fantastiskt. När vi köpte det hade vi två mindre hästar, nu har vi istället två större halvblodsston (170+). Med andra ord krävs ett större släp.

Våra krav:
Rejäl konstruktion - hellre äldre kvalitet än nytt skrammel, för att uttrycka sig hårt.
Bredare, längre och högre än den vi har
Åtminstone 1300kg lastvikt
Sadelkammare (väl tilltagen, rider fälttävlan)
Helst aluminumgolv
Prisklass upp till 80"

Våra främsta kandidater:
Thule Elite - är utrymmet framför högra hästen tillräckligt? Sadelkammaren "buktar in" - hur stor roll spelar det? Innermåtten är ju gigantiska i övrigt. Plyfagolv.
Thule Premium - luftigare framför båda hästarna. Återigen Plyfagolv.
Boj Bravo 225 - är den ens så mycket större än 220S att det spelar någon roll?
Boj Classic - dessa SER större ut, är det så också? Svårt att hitta mått någonstans.

Tacksam för hjälp innan sammanbrottet!
ifor? ingen koll på nypriser dock, men min gamla 510 (större modellen) tar 1680kg i maxlast, dvs man får plats med en hel del häst :p.
alu golv är standard på de nya har jag för mig och de är väldigt stabila släp. tunga men stabila :). och de nya har knappt hälften så många sprintar och ännu bättre ventilation än de gamla :p.
 
vilken är thule elit? aldrig hört om ngn elit modell innan..

men thule premium/startrailer XR 3000, och thule excellent/ startrailer ringo star är väldigt fina och bekväma släp :) gott om utrymme och hästarna åker väldigt bra i dem. smidiga bomlösningar och lagom hög mellanvägg.
 
vilken är thule elit? aldrig hört om ngn elit modell innan..

men thule premium/startrailer XR 3000, och thule excellent/ startrailer ringo star är väldigt fina och bekväma släp :) gott om utrymme och hästarna åker väldigt bra i dem. smidiga bomlösningar och lagom hög mellanvägg.

Tack för svar!

Ifor har vi funderat på men det verkar så himla svårt att hitta någon med en sadelkammare värd namnet. De enda jag har hittat har bara som en liten låda, med utrymme för kanske en sadel och lite tillbehör. Och det räcker tyvärr inte även om släpen verkar vara heeelt fantastiska!

Thule Elite verkar vara en allmänt rätt okänd modell, har letat och letat men hittar inga direkta omdömen om den. Vi har en vän som har en Thule Premium och som är enormt nöjd med sin men jag är så pipplig med golvet - har fått för mig att aluminium är bättre än plyfa men det kanske bara är i mitt huvud
 
Vi hade en Thule Excellent! Helt sjukt nöjda! Älskade ventilationen, bommarna, sadelkammaren.. allt! Oroade mig inte över golvet heller det kändes väldigt stabilt.

Hade vi haft hästarna kvar hade vi aldrig sålt det!
 
Vi hade en Thule Excellent! Helt sjukt nöjda! Älskade ventilationen, bommarna, sadelkammaren.. allt! Oroade mig inte över golvet heller det kändes väldigt stabilt.

Hade vi haft hästarna kvar hade vi aldrig sålt det!

Kul att höra! Men visst är den rymligare framför än Elite? Alltså att det är samma utrymme framför båda hästarna och sadelkammaren är mer som en utbyggnad framåt än en inbuktande historia?
 
Spontant tycker jag 1300 kg för två stora hästar låter jättelite. Vårt fullblod vägde 610 kg och halvblodet 670 kg (167 cm halvblod).

Vi körde med Boj Classic och tyckte det räckte till. Vi körde även riktigt stora hästar (800 kg) och de stod bra (höga, breda, långa hästar).
 
Spontant tycker jag 1300 kg för två stora hästar låter jättelite. Vårt fullblod vägde 610 kg och halvblodet 670 kg (167 cm halvblod).

Vi körde med Boj Classic och tyckte det räckte till. Vi körde även riktigt stora hästar (800 kg) och de stod bra (höga, breda, långa hästar).

Så mycket väger inte mina hästar. Våra fullblod vägde 500-530 kg och nuvarande hästarna väger strax under 600 kg styck. Och sen är ju vikten tänkt som en minimivikt, dvs alla släp med vikt under (som vår Boj Bravo 220 uppvägd till totvikt 2100 tex) går bort. De flesta släpen vi tittar på har ju lastvikt på runt 1500 kg.

Boj Classic är absolut intressant men verkar svårt att hitta begagnat.
 
Lite dyrt nytt kanske men kan finnas begagnat, vi har tittat på Böckmann Big Portax, även Big Master kan vara intressant. Aluminiumgolv dessutom!
 
Ifor har vi funderat på men det verkar så himla svårt att hitta någon med en sadelkammare värd namnet. De enda jag har hittat har bara som en liten låda, med utrymme för kanske en sadel och lite tillbehör. Och det räcker tyvärr inte även om släpen verkar vara heeelt fantastiska!
Sadelkammaren i 506 och 511 är nog inte mindre än i någon annan jämförbar transport, sen finns 511 numera i en diagonalversion med en annan lösning på sadelförvaringen. De kostar nya från ca 90 tkr.
 
Sadelkammaren i 506 och 511 är nog inte mindre än i någon annan jämförbar transport, sen finns 511 numera i en diagonalversion med en annan lösning på sadelförvaringen. De kostar nya från ca 90 tkr.

Tänk på att TS kanske menar den gamla varianten med sadelkammaren hängd utanpå. De nya med inbyggd sadelkammare men utan frontutlastning har däremot normalstora sadelkammare.
 
Tänk på att TS kanske menar den gamla varianten med sadelkammaren hängd utanpå. De nya med inbyggd sadelkammare men utan frontutlastning har däremot normalstora sadelkammare.
Har ifor haft utvändig sadelkammare? Det som finns nu är ju nytt för ifor så vitt jag vet och är lika stor (och opraktisk) som alla sadelkammare som står i häst delen.

Ts; ska du ha sadelkammare med ordentlig plats för att klara en ft så är det varianter med garderob du ska leta efter, inte någon modern liten plastlåda framför bommen ;).

Böckmann top/bigmaster har inte så gott om plats i varken sadelkammaren eller framför bommen heller tyvärr. Hade en topmaster utan sadelkammare innan och det var inte mycket mer plats framför bommen än vad det är i min ifor 510.
De jag vet har modeller med ordentliga sadelkammare är;
Brenderup, startrailer, Thule(thule snodde ju deras modeller ;)), boj och ume.
Equitrekk har också bra sadelkammare på några av sina men det är ju högre prisklass på dem också.
 
Har ifor haft utvändig sadelkammare? Det som finns nu är ju nytt för ifor så vitt jag vet och är lika stor (och opraktisk) som alla sadelkammare som står i häst delen.

Det jag tänker på heter nog egentligen dörrhängt sadelskåp men det är iaf ett utrymme att packa saker i, inne i transporten ;)
Men ja, den "riktiga" sadelkammaren är ju ny.
 
Det jag tänker på heter nog egentligen dörrhängt sadelskåp men det är iaf ett utrymme att packa saker i, inne i transporten ;)
Men ja, den "riktiga" sadelkammaren är ju ny.
Ja den ja :p, trodde det var ngt utvändigt du menade, var därför jag blev lite förvirrad ^_^.

Drömmer om att en släp tillverkare kommer på en bra lösning för sadelkammare på frontutlastat släp :/
 
Ja den ja :p, trodde det var ngt utvändigt du menade, var därför jag blev lite förvirrad ^_^.

Drömmer om att en släp tillverkare kommer på en bra lösning för sadelkammare på frontutlastat släp :/

Fast equitrekk har ju typ fronturlastning el ja sidolastning ;) och fautras oblic har ju en del utrymmen. Men ja det är ju också släp som kostar multum.. :(
 
Fast equitrekk har ju typ fronturlastning el ja sidolastning ;) och fautras oblic har ju en del utrymmen. Men ja det är ju också släp som kostar multum.. :(
Ja de är inte billiga direkt :p hade jag haft råd med en equitrekk så hade jag köpt en direkt, och sluppit alla bråk med hästen om huruvida vanliga släp är skit läskiga små tortyr lådor. För lastbilar är inga problem öht..
(Hoppas på en stor lotto vinst ;))
 
Ja de är inte billiga direkt :p hade jag haft råd med en equitrekk så hade jag köpt en direkt, och sluppit alla bråk med hästen om huruvida vanliga släp är skit läskiga små tortyr lådor. För lastbilar är inga problem öht..
(Hoppas på en stor lotto vinst ;))

Samma här. Såg även att dom höjt priset på equitrekk star el va den heter ifrån 135 - 165 :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp