Hästtransport till två stora hästar

Jag har en Star Trailer Ringo Star/ Thule Excellent. Ordentligt med plats åt alla håll för hästarna, bra lastutrymme inne i släpet för extra foder tex, stor sadelkammare (vi har tex kört en gräsklippare i den, vid ett annat tillfälle all ny inredning till badrummet utan duschväggen. Vi har också upptäckt att den rymmer två personer :D).
 
Gällande priser på transporter känner jag mig mer orolig över hur mycket skräp som finns runt 80000:- när man köper nytt. Känns som att man måste upp på 150+ för att få något man är någorlunda nöjd med. Vad är talesättet, "Buy quality, cry once". Eller bättre begagnat än nytt skräp.

Mvh Thomas
 
Gällande priser på transporter känner jag mig mer orolig över hur mycket skräp som finns runt 80000:- när man köper nytt. Känns som att man måste upp på 150+ för att få något man är någorlunda nöjd med. Vad är talesättet, "Buy quality, cry once". Eller bättre begagnat än nytt skräp.

Mvh Thomas

Ifor williams tycker jag är rejäla släp som håller och dessa kostar inte 150 nya..
 
Spontant tycker jag 1300 kg för två stora hästar låter jättelite. Vårt fullblod vägde 610 kg och halvblodet 670 kg (167 cm halvblod).

Vi körde med Boj Classic och tyckte det räckte till. Vi körde även riktigt stora hästar (800 kg) och de stod bra (höga, breda, långa hästar).

Håller med; 1300 kg låter lite med tanke på att man även ska ha med sig foder och utrustning.
 
Rejäla och stadiga - men ganska tunga. (Det hänger ju ihop.) Mitt 510, dvs gamla stora modellen, väger ganska precis ett ton utan häst i. Men jag skulle inte köpa något annat; stadigt kan rädda liv.
Väldigt stadiga :), jag räknade ut att ifor släpet jag har väger lika mycket i sig själv som mitt kylinge med en häst inuti.
Och ska man ha två hästar i iforn så blir det som att köra med tre hästar i kylingen. Och typ där kom jag på att jag nog får försöka hitta en bättre dragbil :p. Då jag redan nu med kylingen har problem med att hålla farten i backar.
 
Vill du ha en stor sadelkammare så är ju Ume B60 väldigt rejäl. Går att typa till 2400 och får då en lastvikt 1600 beroende på årsmodell.
 
Jag har en Böckmann Big Champion, i aluminium. Alla deras modeller som heter Big är anpassade för stora hästar (tex hög mellanvägg) och jag tror de numera alltid har alu golv.
Du kan få flera vikter reggade, min har totalvikt på 2400 kg.
 
Ett tips, tänk på att kolla längdmåttet på spiltan. Viktigt när man ska lasta stora hästar.
Min stora är drygt 175 cm och vägdes i normalhull till 660 kg, hög mankhöjd betyder inte alltid väldigt tung häst.
 
Vi har en Thule Grand Prix och den är väldigt rymlig och fin. Sadelkammaren är stor och sadelhängarna går dessutom att dra ut. Bredvid sadelkammaren är det en "kammare" till med kavajhängare och spegel. Bra ventilation.
 
Vi har en Boj Bravo 225 SEH som har en totalvikt på 2500 kg. Vi får lasta 1650 kg i den, vilket räcker gott för två fullstora hästar plus packning i sadelkammaren. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp