Bukefalos 28 år!

Hästtransporter med kombiramp (många, långa frågor!!)

San

Trådstartare
Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen dörrar bak samt fronturlastning.

De märken jag har hittat som uppfyller detta är; Cheval, Ifor Williams, Henra, Fautras och Boj.

När jag tittade på Cheval och Henra upptäckte jag att de hade mellanvägg som satt "fast" (den gick t ex inte att bredda bak vid lastning, däremot gick den att ta bort helt). Jag undrar om även Ifor, Fautras eller Boj har mellanväggar som sitter "fast"? Upplever ni som har detta någon nackdel med det?

Henra hade bara urlastning fram med dörr, inte med ramp. Har ni upplevt att hästen hoppar ur framåt eller går den ut lugnt och stilla?

Henra och Cheval har en stor dörr istället för två dörrar. Har ni någon åsikt om det är bättre med en hel dörr eller med två dörrar och i så fall varför?

Ifor har ett högre insteg, har ni upplevt att hästen tvekat för att insteget varit högt? Om Ifor har jag också hört att det är många sprintar som måste bort när ramp eller dörr ska öppnas och att man behövde vara utrustad med hammare vintertid. Jag har också hört någon som tyckte att Ifor var "skramlig". Är det någon som har åsikter om "skramligheten" eller de många sprintarna?

Fautras har jag hört ska gå få med en utdragbar ramp baktill, är det någon som vet hur mycket högre instegshöjden blir om man valt till en ramp under släpet? Fungerar detta med utdragbar ramp? Jag har också sett ett Fautras som hade tappat färgen/blivit missfärgat på taket, har ni upplevt/sett något sådant?

Jag är tacksam om ni kan dela med er av era erfarenheter och åsikter, både positiva och negativa, om ovanstående släp (eller andra märken om det finns några som uppfyller önskemålen och som jag missat)!

Mvh San
 
Hejsan!!
Ville bara säga att jag har en Boj Boogie, en classic AL med kombiförrar bak. Den är helt suverän. Fungerar utmärkt i alla lägen tycker jag. Min förra häst gick både ut och in med själva trapsteget och det fungerade kanon skönt och slippa tunga lyft och liknande med ramp. Min nuvarande häst som är helt orutinerad vad gäller att åka transport har precis börjat gå in med trapsteg och hon gick in helt naturliga från första stund, tvekade inte alls på steget. Ska lära henne att gå ut utan lem också.
Jag har upplevt att Ifor transporterna är väldigt jobbiga med alla sprintar hit och dit, och som sagt vintertid är det nästan en förutsättning att ha hammare med sig. Har själv inte ägt någon utan bara hjälpt en kompis som ägde en förut.
Bojs mellanvägg sitter inte fast utan går att flytta smidigt fram och tillbaka. Väldigt bra skulle själv aldrig köpa ett släp med fast mellanvägg, man vet aldrig vad man får tag på¨för häst, en del kan bara åka brett osv.
Ja det var väl allt jag hade att säga :D
Min Boj ska jag aldrig byta ut :bow: :bow:
 
Tack så mycket för ditt svar!

Boj:s kombidörrar har jag inte sett i verkligheten. Hur högt är insteget?

Mvh San
 
Har själv en cheval och är supernöjd.Ligger verkligen bra på vägen!! Visst kan du bredda bak när du ska lasta! Du kan flytta mellanväggen till höger.Det finns en nedsänkning i golvet där som du "fäster" ner väggen i. Du kan även ha bredbomsats om du vill åka brett.
Är supernöjd med den stora dörren.Ett bra vindskydd vid tävling och även vid lastning. Har man en mindre lättlastad häst så är det en bra inramning också!
Har ingen erfarenhet av 2 dörrar så där kan jag inte hjälpa dig...
Tycker att utrustningen i chevalen för det priset den har är suveränt.Men alla har ju olika åsikter!! Hoppas du hittar någon du fastnar för!!
 
Tack för ditt svar!

Vad bra att jag missförstått med mellanväggen på Cheval! Jag måste kolla med Henra om det är samma sak där! Den, som jag hade uppfattat det, fasta mellanväggen var en av de saker som jag tyckte var till stor nackdel för Cheval och Henra.
Har du en med urlastning fram, eller lastar du ur bakåt?

Mvh San
 
Jag urlastar bak. Köpte den i höstas och är jättenöjd. Gillar att man kan reglera längden på spiltorna samt höjden.Annars brukar det vara antingen eller. Gillar att den är ganska bred också,inuti, och att hjulaxlarna ligger så lågt. Den ligger nästan helt stilla när man kör!
Det ända negativa jag har märkt är att när det är kallt ute så åker inte plasten( istället för överlucka) upp lika lätt,men det är ju förståeligt. Ett stort plus är att den är så lätt att stänga. Man kan lyfta rampen med ett finger bara.Så lätt är den!!
 
Vet inte om jag kan svara på någon av dina frågor direkt, men jag kan berätta om mina erfarenheter av Ifor Williams.

Jag har en bredare modell som jag kör tre ponnier i, på diagonalen. Jag är verkligen jättenöjd med släpet. Det går kanon på vägen.

Jag förstod inte rikitigt vad du menade med fasta väggar, men när jag har de ordinarie väggarna i släppet så går de att vika undan vid lastning.

Ett bra släp, tycke jag :bump:

// Selma
 
Tack för svaren!
Anledningen till att jag trodde att Cheval och Henra hade fast mellanvägg var att fästet till mellanväggen i golvet bak var så rejält att mellanväggen kändes helt stum. Detta gjorde att jag trodde att man bara kunde välja mellan att ha den i mitten eller ta bort den helt. Det visade sig att jag trodde helt fel om det, i alla fall vad det gällde Cheval (och kanske även Henra)!

Till Selma: Tycker du också att det är många sprintar att öppna vid urlastning och har du upplevt att de frusit fast på vintern? Har du någon åsikt om Ifor har några delar som är "skramliga"? Bakdörrarna ovanför kombiluckan ser att vara av ej isolerad metall, är dessa stabila eller kan det vara dom som skramlar?

Mvh San, som är jätteglad över att ni delar med er av era åsikter av alla de slag!
 
Till Cia96: Jag har funderat på om inte kapellet är prassligt när det är kallt. Hur skulle du ha gjort om du skulle köpa ett Chevalsläp idag, skulle du ha valt till en glasfiberlucka istället för kapellet bak? Eller tycker du trots allt att det är fördel med kapellet?

Mvh frågvisa San
 
Skulle valt ett med kapell igen. Det är inte prasssligt och slår inte som en lucka kan göra.Vagnen i sig är väldigt tyst också. Det tar någon lastning sedan vänjer hästen sig vid att där är ett kapell som åker upp och inte en lucka som öppnas.
Fråga du bara!! Det är lugnt!!
 
Jag funderar också så smått på att byta transport och ev. då till en med kombiramp.

Till Darkness:
Jag har bara sett Bojs kombidörrar på bild. Det ser ut att vara många sprintar eftersom överluckan måste vara delad också. Tycker du att det är besvärligt? Är det enkelt att "bygga om" från dörrar till ramp och tvärtom eller kräver det ingenjörsexamen (vilket jag i och för sig har, men inte just i det ämnet)? Jag lastar alltid ensam och står då vid öppningen och skickar in hästen. Funkar det med dörrarna också tror du eller blir de ivägen?

Till cia96:
Jag tycker också att priset i förhållande till vad som ingår är tilltalande för Cheval. Är du nöjd med allt på släpet eller retar du dig på några detaljer/lösningar? En person skrev i en tidigare tråd om Cheval att hennes kompis köpte ett nytt sådant ifjol, men att det inte klarade vintern särskilt bra vad gäller rost på skruvar, beslag etc. Vad tycker du? Är det lätt att skifta mellan dörr och ramp?
 
Åhhh, ett sånt bra inlägg!

Har funderat länge på att köpa ett släp med kombiramp alternativt bara dörrar nu. Ända sedan jag fick testa att lasta min (annars helt omöjliga) häst i ett fautras släp...

Jag passade på att kika på transporterna på Eurohorse i Scandinavium i våras men jag fastnade då på att alla släpen verkade ha så mycket högre insteg än fautras har. Vissa (har för mig att det var Henras bl a) tyckte t om jag kändes för höga att kliva in i, kan då tänka mig att hästen också skulle tycka det var jobbigt...

Fick tyvärr aldrig riktigt chansen att titta noga på Boj-släpet med kombi-dörrar, det är nog egentligen det jag är mest intresserad av (Fautras är tyvärr för dyra för min ekonomi...). Är Boj också väldigt höga i insteget? Hur reagerar hästarna på det? Min häst är ganska så liten (160 cm i mkh) och jag vill ju inte att han skall behöva klättra in...

Snälla alla ni som har step-up-transporter, dela med er av era erfarenheter, vi är många som är nyfikna på hur det fungerar!
 
Nu har jag kollat med Henra om mellanväggen i deras släp och den går lätt att flytta på mellanväggen om man vill bredda bak när man ska lasta i - så där hade jag helt fel (liksom med Cheval)!

Henra går också att välja att köpa en kort och en lång bom bak om man vill. Det går också att köpa till en ramp för fronturlastningen om man inte tycker att det fungerar bra med dörrar för urlastning.

Till Ylvalill: Henra Cayenne har ett insteg på 34 cm och Fautras på 26 cm (om jag minns rätt!) Så det skiljer bara 8 cm emellan dem.

Mvh San
 
Nu har jag ett släp med vanlig ramp. Men det som jag inte gillar är att det är massa sprintar(?) som man klämmer sig på och så, men man överlever :smirk: De övre luckorna upplever jag inte som skramliga, dock går det inte att köra med dem öppna, då det blir vindfång i dem.

Så här i sommartid är det bara en sak som jag kan komma på som fryser, och det är kulhandsken. Men det blev mycket bättre efter att jag lade ett skydd över :o :crazy: Inget svåråtgärdat alltså.

// Selma
 
Ok, "bara" 8 cm... Blir ändå en del... Men vet du hur högt insteg det blir på en Boj med kombidörrar då?
 
Hej!
Tyvärr vet jag inte hur högt insteget är på Boj eller Ifor Williams, för jag har inte sett dem i verkligheten. Det jag har hört är att Ifor inte har ett lågt insteg, men att det inte verkar bekymra hästarna.

Fautras har jättelågt insteg, men jag vet inte hur mycket högre det blir om man ska ha den utdragbara rampen under.
Cheval och Henra Cayenne upplevde jag inte ha något högt insteg när jag tittade på dem. Henra Cayenne är angiven till 34 cm och jag hade upplevelsen av att Cheval var ungefär samma höjd.

Mellan de sistnämnda upplevde jag att Henran är något bättre utrustad för att använda dörren bak. Cheval hade en kontakt för lyset till nummerplåten som måste tas isär och sättas ihop varje gång man använd rampen som dörr.

Mvh San
 
jag köpte ju mitt i höstas och har haft det under en vinter.Ingen rost alls har jag hittat. Är nöjd med hela släpet faktiskt. Dock är jag bortskämd med Tranes bommar bak och har inte riktigt vant mig vid Chevalens som man hakar på jämfört med Tranens som bara klickas fast. Men annars så är bommarna jättebra så det är inget fel på dem,bara en annan teknik att använda.
Det är jättelätt att ändra mellan dörr och ramp. precis lika lätt som att bara öppna ner lämmen. Istället för att öppna lämmen på bägge sior uppepå så öppnar du på antingen höger eller vänster sida både uppe och nere. Jättelätt!
 
Oj du bra fråga :crazy: Jag vet faktiskt inte hur högt insteget kan vara. Men min häst är 166 hög och ja insteget är väl lite under knäet på henne :angel:
Skulle ju kunna mäta det någon dag om du vill veta mer exakt :D
 
Nej det är inte alls krångligt att öppna och stänga kombidörrarna och de övre luckorna, det är precis som på en vanlig lem fast det är två övre luckor man får stänga. Går lätt som en plätt :)
Nej det är superenkelt att byta från lem till dörrar eller tvärtom. När dörrarna och lemen är stängda sitter det att handtag eller vad man ska kalla det mitt på dörrarna/lemen som håller ihop dörrarna, så vill du ha lem är det vanliga "knäppen" på båda sidor som på en vanlig transport. Vill du ha dörrar knäpper du upp handtaget mitt på dörrarna och lyfter upp två "hakar" en för varje dörr. Det är ungefär sånna hakar som du sätter fast mellanväggen med i golvet på en transport du trycker ner en "pinne" i ett hål liksom :rofl:
Iaf när du har lyft upp dom hakarna är det bara att öppna dörrarna. Om du lastar själv och har en häst som åker smalt ensam, är det jättesmidigt då behöver du bara öppna en övre lucka och en dörr. Det brukar jag göra, min pålle går in kalasfint och ääälskar sin transport :love:

Jag är kass på att förklara men du får fröga mera om du inte förstår :D
 
Jag tycker inte att Boj är så höga i insteget men jag har å andra sidan inte några andra släp att jämföra med. Men min häst är 166 hög och hon kliver lätt som en plätt in i sin transport utan några större ansträngningar. Hon är inte så särskillt van vid att åka tranpsort så hon fick åka de första gångerna med vanlig lem, men när jag testade att gå in med steget gick hon på direkt utan att ens fundera, det var så naturligt för henne. Ska vänja henne vid att gå ut med steget också nu när hon är så säker på att åka. Tror att steget in går henne lite under knäet. Är så dålig på att uppskatta, har aldrig riktigt tänkt på hur högt det är. Men jag skulle kunna mäta min nån dag om du vill veta mera exakt i cm :D
 

Liknande trådar

Utrustning Vilka märken är det som har riktig boggie? Ume, boj som tillval... Några andra? Vilka släp finns det som har några år på nacken...
2
Svar
20
· Visningar
7 722
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp