Bukefalos 28 år!

Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

M

morrizz

Hej! Vi har eventuellt hittat en ponny som vi skulle vilja köpa, problemet är att den finns i luleå och vi bor utanför stockholm. Vet någon vad det skulle kosta att anlita en transportör de ca 100 milen? Någon som har några bra erfarenheter av någon firma får också gärna höra av sig!:)
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Var försiktig så att inte tråden klassas som efterlysning/reklam eller liknande, även om du ber om PM.

Men för att hålla det rent generellt så beror det lite på vem du anlitar. Det finns en pålitlig firma som kör regelbundet längs norrlandskusten och ner till Skåne (?), men även diverse travchaufförer som kör lastbilar till lopp och där du kan skicka med hästen i mån av plats. Det var ett par år sedan jag kollade runt, då jag skulle frakta en häst 100 mil Jönköping - Umeå men om inte mitt minne sviker mig så har jag för mig att summan (vita pengar) låg omkring 3500.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Tack för ditt svar. Helst hade jag ju velat hämta den själv men så långt och så här års, känns det inte optimalt.:(
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

De åker väldigt bekvämt i lastbil, så för så långa transporter väljer jag utan tvekan det alternativet.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Att hämta själv är roligt, men ska hästen åka långt är det jobbigare för den att stå på vanlig transport. Åka långt är bäst i hästbuss. Och så slipper du köra i detta väder... Inte alls roligt... Snö... *ryser*
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

De rastar ju halvvägs, min fick vila i Enköpng över natten, hon åkte typ 8 mil:) Men de brukar rasta runt stockholm de flesta
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Ring runt till olika transportörer och kolla priser. Ja skickade en häst till england i somras det skillde 6000 kr på de som jag kollade upp. Jag tog den billigast. De var väldigt bra.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Vi anlitade en firma som hämtade vår foderhäst i Varberg och lämnade honom utanför Falun. Det kostade nog 3.500 tror jag Det var förra vintern.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Du blev rånad!

Att skicka från Luleå till Skövde kostade mig strax över 3000:-/häst. Hamnade på 7000:- nått för 2 st.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Min häst åkte drygt 45 mil från Örebrotrakten till södra skåne för 2500 kr. Vår shettis åkte från s skåne drygt 120 mil norrut för 3000 kr.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

KL

En tanke som slog mig. Får man åka med själv om man vill att ens häst ska transporteras? Skulle för mig kännas som det optimala. Hästen åker bekvämt och man slipper köra själv samtidigt som man ser att allt går rätt till. Inte för att jag tror TS vill det för hon nämnde att det var långt utan detta var bara en fråga från min sida. Kan vara bra att veta. :)
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Det händer att man får åka med, om det är vanligt vet jag inte. Vet bara om en gång. Länge sen.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Det skiljer sig från transportör till transportör och ofta beror det på om de har plats i bussens hytt.

Men de som kör trav och galopphästar är inte ovana då de ofta har hästskötare med i lastbilen.
När jag jobbade som hästskötare i tövlnigsstall fick jag åka med till tävlnigarna med transportören. Det var helt ok.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Ja men min åkte niohästars buss med dubbel palts då hon var minst sagt stor... och de rastade i Enköping över natten, själva bussen startade i Umeå el nåt.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Skrev du inte 8 mil???
Jag trodde du menade att hästen åkte 8 mil och på den resan så vilade hästen över natten.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

När jag flyttade med min häst från Stockholm upp till Umeå för ca 3,5 år sedan gick det på ca 3000:- nånting enkel väg. Jag ringde runt till flera olika firmor och valde den som var billigast och som verkade vara en av de få som gick hela vägen. Hästen verkade nöjd när han kom fram också och de verkade ha tagit mycket väl hand om honom. Blir det någonsin att åka neråt med han igen kommer jag definitivt anlita transportfirma snarare än att köra själv. Känns sjysstare mot hästen då det säkert är bekvämare och stadigare att stå i hästbuss snarare än en ranglig transport och enklare för mig som inte behöver fundera över det där med rastplatser och lasta på och av under resans gång.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Fraktade en häst förra året Piteå-Gävle (ca 70 mil) för ca 2000kr.
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Himmel vad de har höjt priserna!!!

När jag körde en häst fårn Umeå till Luleå för 5 år sen kostade det mig 500:-!!!
 
Sv: Hästtransportör ca 100 mil vad kostar det?

Himmel vad de har höjt priserna!!!

När jag körde en häst fårn Umeå till Luleå för 5 år sen kostade det mig 500:-!!!

Luleå-umeå är ca 25 mil. Lite skillnad mot piteå - gävle på 70 mil. Det Kanske inte så konstigt att 70 mil är dyrare :D ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 251
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp