Bukefalos 28 år!

hästturism

Sv: hästturism

Då blir tjuven dömd för bilstöld.

Och du blir dömd för vållande till kroppsskada eller vållande till annans död för tilltaget. Om det är uppsåtligt.

Jag kan bara kort nämna att det senare har en mycket mer omfattande straffskala än det förstnämnda.

Min vän, jag har rätt att ta fast och hålla kvar en biltjyv, även om det skulle innebära kroppskada på buset.

Jag har rätt att med våld om så krävs avhysa ngn från min lägenhet.
Så länge jag inte använder mer våld än situationen kräver. Det är buset som sätter nivån.

BROTTSBALKEN 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet


En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot:
Ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom, den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg eller den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).
 
Sv: hästturism

Precis. Alltså får du inte preparera bilen eller lägenheten i syfte att skada en inkräktare eller tjuv. Då åker du dit så det smäller om det för vållande till vad som händer.

Du pratar nödvärnsrätt, vilket är något helt annat. Och nej, du har inte rätt att med grovt våld hålla kvar en biltjuv som försöker fly. Det är bara i nödvärn för din och andra människors liv och hälsa som du får ta till erforderligt våld.
 
Sv: hästturism

En anledning till att en man blir hatisk mot ryttare på sin mark är att mannen i grunden har problem med kvinnor, relationer och sina egna känslor. Statistiskt sett så är det fler kvinnor som rider och fler män som jagar. Båda grupperna nyttjar ofta samma marker, men de sistnämnda gruppen har den hatiska mannen inget större agg mot. Har man problem med att skapa relationer till kvinnor, så kan man få en riktigt usel självkänsla som mynnar ut i att man för att dämpa sin misströstan för ett personligt krig mot t.ex. ryttare. Eller något annat i allmänhet kopplat till "svaga grupper" som t.ex. invandrare. Man projicerar sitt självupplevda misslyckande på någon annan.

Om man går vidare ett steg till och börjar fundera på att skrämma/skada någon annan, så har man ett allvarligt problem. Det kan bli värre, mycket värre. Om man har allvarliga tankar på att skada så måste man uppsöka hjälp och få vård.

/V
Nu kröp det tydligen fram ytterligare en psykoanalytiker.:rofl:

Så du menar på allvar att min avvesion mot kommersiell användning av annans egendom beror på att jag hatar kvinnor?

Att jag "projicerar" mina tillkortakommanden genom att leva ut ett hat mot invandrare och kvinnor?

Nåväl, då måste jag ju i ärlighetens namn säga att jag är extremt nyfiken på var du får den teorin i från, den att "mannen" har problem med sina relationer, känslor och kvinnor.

När jag bläddrar igenom sidorna här så läser man om taliga "trasiga" självdestruktiva kvinnor som är hästintresserade. Är då detta hästintresse ett sympom eller en orsak till deras trasighet, eller är det bara ett vanligt fritidsnöje.

skulle inte drömma om att annalysera en människa med lite text på enternetsida som materiel, det vora i mina ögom alltför omaga.

Jag har nämligen en lite slav som viskar ngt om hybrisi mitt öra ibland.

Men du talar med pondus om saken, antingen så har du egen erfarenhet om dessa känslor eller så hör du till de "trasiga" som skyller andra för sina problem.

Varje människa är ansvarig för sina val, att skylla dessa val på andra är patetiskt.

Om mitt vägval leder till att jag skadas,så är felet mitt......
 
Sv: hästturism

Precis. Alltså får du inte preparera bilen eller lägenheten i syfte att skada en inkräktare eller tjuv. Då åker du dit så det smäller om det för vållande till vad som händer.

Du pratar nödvärnsrätt, vilket är något helt annat. Och nej, du har inte rätt att med grovt våld hålla kvar en biltjuv som försöker fly. Det är bara i nödvärn för din och andra människors liv och hälsa som du får ta till erforderligt våld.

Menar du ärligt att om jag monterar bort bromservon på min bil för att reparera den och ngn stjäl bilen under natten så blir jag ansvarig?

För menar du det så förstår dina tidigare åsikter.

Jag är ledsen men tar jag fast en biltjyv vid min bil så har jag rätt att använda det våld situationen kräver. Gör buset så kraftigt motstånd att det krävs grovt våld för att hålla kvar honom så accepterarlagen det. Det är som jag tidigare sagt, buset som sätter nivån på nödvändigt våld.

Det står ingenting i lagen om att försvarar busen sig tillräckligt är jag skyldig att släppa honom.

LÄS OCH FÖRSTÅ!
 
Sv: hästturism

Ja, om du gjorde bortmonteringen på ett sätt som var i uppsåt att skada en ev. biltjuv, och det var själva SYFTET med bortmonteringen. Dvs väl dolt och svårt att upptäcka. Det är uppsåtet som gör det till ett brott.

Och nej, du har missförstått nödvärnsrätten. Om tjuven attackerar dig får du ta till erforderligt våld. Inte om denne försöker fly. En flykt hotar inte dig till liv och hälsa.

LÄS OCH FÖRSTÅ!
 
Sv: hästturism

Det som lbb beskriver är envarsgripande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Envarsgripande

Det innebär dock att man inte får skada buset.
Man får inte använda mer våld än nöden kräver.
Man får alltså inte ta mer än vad som behövs.

https://lagen.nu/dom/rh/2008:58

exaktemente söm tösken säger. Det betyder,just så som jag sagt att buset bestämmer nivån.
Samma sak gäller faktiskt även polisen.
Man får inte slå ner en rånare som vänligt sträcker fram händen för att klovas.
Men gör han motstånd förändras villkoren allt efter den grad motsånd han uppbjuder. Och blir han skadad pga av sitt eget våld så accepteras även det.
Se bara på de tillfällen då polisen tvingats skjuta skarpt.
 
Sv: hästturism

Ja, om du gjorde bortmonteringen på ett sätt som var i uppsåt att skada en ev. biltjuv, och det var själva SYFTET med bortmonteringen. Dvs väl dolt och svårt att upptäcka. Det är uppsåtet som gör det till ett brott.

Och nej, du har missförstått nödvärnsrätten. Om tjuven attackerar dig får du ta till erforderligt våld. Inte om denne försöker fly. En flykt hotar inte dig till liv och hälsa.

LÄS OCH FÖRSTÅ!

Om inte om vore det det är vore jag miljardär....

Cylindern var bortplockad, renoveringssats inköpt, den skulle renoveras.
Det är allt som behövs för att kräket som körde ihjäl sig i min bil får vila ifrid och jag får ut försäkringspengarna.....:banana:

Och jag har rätt att använda nödvändingt våld för att hålla kräket kvar tills polisen anländer..och som sagt buset, inte jag sätter nivån på nödvändigt accepterat våld. Är det en amfetaminpåverkad knarkare så kan det krävas riktigt starka nypor eller ....för att klara av det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Skruva ut bultar på bildäck gör jag ett par ggr per år, har hitills inte lett till åtal. Jag tror knappast att jag blir åtalad om ngn stjäl min bil och kör ihjäl sig för att jag plockat bort bromsservon för reparation

Som jag skrev handlingen i sig är inte straffbar, det är syftet som gör den straffbar.

Ditt syfte blir uppenbart om du får syn på ryttare på din mark, tar bilen och åker i fatt dem, ställer dig 10 meter från hästarna men med ryggen emot dem och börjar övningsskjuta. Eller någon okänd parkerar på din tomt och du tar fälgkorset och lossar hjulbultarna på ena hjulet.

Om du istället hjälper ryttaren att träna bort rädslan för skott eller hjälper svampplockaren byta hjul då denne fått punktering är du istället en trevlig prick.
 
Sv: hästturism

Om inte om vore det det är vore jag miljardär....

Cylindern var bortplockad, renoveringssats inköpt, den skulle renoveras.
Det är allt som behövs för att kräket som körde ihjäl sig i min bil får vila ifrid och jag får ut försäkringspengarna.....:banana:

Och jag har rätt att använda nödvändingt våld för att hålla kräket kvar tills polisen anländer..och som sagt buset, inte jag sätter nivån på nödvändigt accepterat våld. Är det en amfetaminpåverkad knarkare så kan det krävas riktigt starka nypor eller ....för att klara av det.

Fast det är just det där omet som är så lurigt. Om bilen står på din tomt eller på verkstaden så lär du gå fri, men parkerar du den på uppfarten hos en ovän, plockar bort cylindern och sedan lämnar bilen med öppen dörr och nycklarna i låset så kan du inte anses oskyldig om någon kommer till skada.

Du har rätt att använda våld i nödvärn, inte för att hålla fast folk. Behöver du puckla på någon för att de ska stanna så räknas det som misshandel. Men ja du har rätt att kvarhålla folk, men inte använda våld mot dem.
 
Sv: hästturism

Fast det är just det där omet som är så lurigt. Om bilen står på din tomt eller på verkstaden så lär du gå fri, men parkerar du den på uppfarten hos en ovän, plockar bort cylindern och sedan lämnar bilen med öppen dörr och nycklarna i låset så kan du inte anses oskyldig om någon kommer till skada.

Du har rätt att använda våld i nödvärn, inte för att hålla fast folk. Behöver du puckla på någon för att de ska stanna så räknas det som misshandel. Men ja du har rätt att kvarhålla folk, men inte använda våld mot dem.

Möjligtvis åker jag dit för felparkering.
Att ta någon annans bil är olagligt vilket som..och hur har du tänkt dig att jag ska få bilen till min oväns uppfart. Utan bromsar är det ju olagligt att köra, och jag kör inte olagligt..

Det blir nog lite för många om och kring för att din kedja av händelser ska kunna leda till en lagföring för mordförsök.

Och vad det gäller gripande så har du rätt att gripa ngn som begår ett brott, du har inte ens rätt att släppa honom sen, du måste göra allt för att överlämna honom till polisen. Och nivån på det våld som krävs sätts inte av den som griper, utan alltid av den gripne.
Är den gripne foglig = inget våld
Spelar den gripne Allan ökar risken för att ska utsattas för våld i direkt paritet med hans egen våldsinsatts. Naturligtvis får jag inte använda mer våld än situationen kräver, vilket först en åklagare, sedan en ev rättegång kommer att granska.

Läs länkarna som Inte ung länkar till så får du se,:cool:

Till slut, lämnar jag nycklarna i bilen kan jag få problem med försäkringsbolaget, men det är nog det enda.

Det är ju samma sak som om en blådåre kliver in i en hage och tjyvrider någons häst och därvid faller av o bryter ryggen, är du naiv så du tror att hästens ägare åker på skadestånd för att han/hon inte låst in hästkraken? :o)))
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Möjligtvis åker jag dit för felparkering.
Att ta någon annans bil är olagligt vilket som..och hur har du tänkt dig att jag ska få bilen till min oväns uppfart. Utan bromsar är det ju olagligt att köra, och jag kör inte olagligt..
Köra dit och sedan preparera den.

Och vad det gäller gripande så har du rätt att gripa ngn som begår ett brott, du har inte ens rätt att släppa honom sen, du måste göra allt för att överlämna honom till polisen. Och nivån på det våld som krävs sätts inte av den som griper, utan alltid av den gripne.
Är den gripne foglig = inget våld
Spelar den gripne Allan ökar risken för att ska utsattas för våld i direkt paritet med hans egen våldsinsatts. Naturligtvis får jag inte använda mer våld än situationen kräver, vilket först en åklagare, sedan en ev rättegång kommer att granska.

Så du har inte rätt att släppa taget om någon försöker slå sig fri och du inte är stark nog? Det var nästan skrattretande.

Och jag höll ju med om gripandet, jag bara påpekade att du inte får använda våld. Blir det handgemäng för att du försöker hålla fast den som stall din cykel och du skadar tjuven illa så är misshandel ett allvarligare brott än cykelstöld och du lär anses som skyldig.
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

Köra dit och sedan preparera den.


Haha.. det blir bara tokigare och tokigare, först ska köra dit min bil, sen ta en taxi hem, för sedan på natten ta en ny taxi dit och i mörkret, mens taxin väntar plocka bort cylindern, och sedan ta taxin hem igen. Det är nog enklare att bju hem grannen på en hela hembränt och hoppas att han kör ihjäl sig när han kör hem...efter det att jag somnat så att jag inte blir medskyldig till rattfyllan.
Så du har inte rätt att släppa taget om någon försöker slå sig fri och du inte är stark nog? Det var nästan skrattretande.
Om du genomför ett sk envarsgripande så får du inte upphäva detta utan ska överlämna buset till polisen. mäktar du inte med det, så rår du ju inte för det faktum att han stack.
Och jag höll ju med om gripandet, jag bara påpekade att du inte får använda våld. Blir det handgemäng för att du försöker hålla fast den som stall din cykel och du skadar tjuven illa så är misshandel ett allvarligare brott än cykelstöld och du lär anses som skyldig.
Återigen har du fel, det är ju som jag tidigare sagt, buset som sätter nivån på det våld du är tvungen att använda för att hålla honom kvar. Vid rättegången som ev. följer tar manställning till om du använt övervåld eller ej.

Läs, försök förstå och dra sedan rätt slutsats.
 
Sv: hästturism

Jaja i din egenhändigt skrivna lagbok kanske man får misshandla någon för att lyckas hålla kvar denne för det enorma brottet att ha gjort olaga intrång och olovandes parkerat på din gårdsplan.

Enligt Sveriges lag är det inte tillåtet.
 
Senast ändrad:
Sv: hästturism

Jaja i din egenhändigt skrivna lagbok kanske man får misshandla någon för att lyckas hålla kvar denne för det enorma brottet att ha gjort olaga intrång och olovandes parkerat på din gårdsplan.

Enligt Sveriges lag är det inte tillåtet.

Nu är vi där igen, du babblar om min lagbok, jag talar om vår lagbok, den gäller både för dig och mig.

Kolla bara de länkar som inte ung länkade till iställer för att dikta ihop dina rövarhistorier.....

och du har rätt man får inte misshandla någon för att han begått ett brott. men man får däremot använda det mått av våld som krävs för att förhindra brott och för att kvarhålla en brottsling.

Åter:
Läs, begrunda och förstå.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästturism

Man får kvarhålla personer, men inte till vilket pris som helst (och inte för vilka brott som helst). Jag tycker du ska studera länkarna själv.
 
Sv: hästturism

Man får kvarhålla personer, men inte till vilket pris som helst (och inte för vilka brott som helst). Jag tycker du ska studera länkarna själv.

Sorry, har jobbat extra som nattvakt och ingick det bla att kunna villkoren för gripande,

Och där framgick klart o tydligt att vakten/civilpersonen har samma rättigheter och att gripandet får ta det våld det kräver, att buset avgör nivån. Låter killen sig gripas i lugn o ro = inget våld.
Bråkar han kan det bli stökigt.
 
Sv: hästturism

Javisst, vakten och civilpersoner har som sagt rätt till att gripa folk du behöver inte upprepa det fler gånger, men inte för vilket brott som helst. Mängden våld ska stå i relation till brottet. Tar man i för mycket så kan man själv bli dömd även om man anser våldet är skäligt.

Se exempelvis https://lagen.nu/dom/nja/1994s48

Brottet ska kunna ge fängelse för att gripandet ska anses godtagbart.
 
Sv: hästturism

Javisst, vakten och civilpersoner har som sagt rätt till att gripa folk du behöver inte upprepa det fler gånger, men inte för vilket brott som helst. Mängden våld ska stå i relation till brottet. Tar man i för mycket så kan man själv bli dömd även om man anser våldet är skäligt.

Se exempelvis https://lagen.nu/dom/nja/1994s48

Brottet ska kunna ge fängelse för att gripandet ska anses godtagbart.

Det har nada med brottets art att göra, du får inte använda våld mot en man som våldtagit barn och mördat dem och därefter väljer att frivilligt vänta på polisen med dig som gripit honom. Har du däremot gripit en klottrare som gör våldsamt motstånd får du använda adekvat våld för att hålla målarkludden kvar tills polis använder.

Du snackar som du har förstånd till i den här saken, jag beklagar:cool:

Målet du länkar till är ett exempel på det.
För det första drog B kniv utan att a hade kniv, därefter dog B tillbaka stöldgods, vilket du inte har rätt till och som följd av den olaga använndningen av kniv ådrog a sig en skada, så domen är helt OK.
Läs förklaringen så kanske du förstår, där står klart o tydligt varför ...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 903
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp