Hagar och allt vad det innebär!

Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Du ska nog ställa dig själv frågan - vad ska jag med granarna till ?

Beteshagar och granar går helt enkelt inte särskilt väl ihop.

Granarna leder till att det inte blir något gräs där och betesdjuren har en förmåga att skada känsliga granrötter så att granarna murknar inifrån, så det bästa är om du bestämmer dig för antingen bete eller skogsbruk på marken.


Ja det är ju min släkting som äger gården så jag kan ju "tyvärr" inte bara komma där och kräva att han ska hugga ner skogen:D men han har avverkat allt som ska avverkas nu nästa avverkning blir om 30år.
Så man ska kanske vara försiktig med den skogen som du säger, är det mest på sommar eller vinter de förstör granarna som mest då? jag menar, annars hade man ju kunnat ha hästarna där när de förstör så lite som möjligt.

Det har alltid varit en dröm för mig att låta hästarna få skogshagar tycker det verkar så mysigt med en skog att gå in i men du menar att jag offrar skogen då?
ska absolut inte hägna in så mkt skog jag hade tänkt i så fall, det är ungefär 10hektar skog jag tänkt hägna in om inte mer 20 hektar är det kanske men det är kanske dumt då rå?

men hugga ner den kan jag inte göra.
men min släkting låter mej ha så mkt skog jag vill men om hästarna förstör så kan jag inte ta allt för mkt ju.

men vad händer med granarna/skogen ruttnar de så de faller ner eller de blir helt enkelt värdelösa när de ska avverkas eller?
för i hagarna som finns ju finns det ju några granar och där har det ju gått hästar och vad jag kan se så är de inte förstörda?!

Personligen rekommenderar jag bete i de flesta fall eftersom det tar fruktansvärt lång tid innan man får skörda granj*vlarna.

Undantaget är om du planerar att avverka granarna inom några år.

Slår man ut mycket skogsbruk på hur lång tid det tar innan slutavverkning så hamnar förtjänsten många gånger bara på en 500 per hektar och år - då är det mera värt med betesmark eftersom du minskar dina foderkostnader med mer än vad man får ut på skogsbruket om man räknar på årsbasis.

Så, hur gammla är granarna ?
Börjar det blir dags att avverka eländet eller är det bara småskit till träd ?

Börjar det dra ihop sig för avverkning så ska du vänta med att göra hage där tills granarna är borta - annars om det är småträd tar du lämpligen bort eländet och gör riktig betesmark där.


ja som sagt så är det 30år kvar inna nästa avverkning.
jag vet dock inte hur gamla man låter dem bli är det 80år eller?

men såhär då, det finnns en bit som blivit(eller rättare sagt ganska många bitar) som min släkting har gjort kalhygge av som var skog innan hur gör jag om dem till bete? nu är det ju bara en enda röra av stubbar och gammalt ris och hålor och skit.
vad kostar det?
har man inte skyldighet att plantera om med?

Vad gäller betesputs, vilket egentligen är en stor gräsklippare för montering på traktor... dessa är inte dyra, du kan få tag i en begagnad för 5-15 000 beroende på skicket och storleken. Genom att regelbundet slå gräsytor så håller du både sly/träd och ogräs borta, dessutom minskar hur mycket maskägg hästarna får i sig på betet genom att putsa.
En betesputs är en riktigt bra grej med andra ord och det kostar ganska dyra pengar att leja bort putsandet, så en betesputs har ofta betalat sig på 1-5 års tid (vilket är väldigt fort i jordbrukssammanhang).


okej mkt intressant.
men det är så att ungefär 1-2hektar är stenbrutet och där går att köra runt lite med en åkgräsklippare ju över ratorna eller vad tror du om det?
resten är det extremt mkt sten på eftersom vi bor i blekinge.

minskar maskarna mkt om man slår en förstaskörd innan man låter hästarna beta där?
är det bra av någon mer anledning att slå lite hö där?
vi kan ju tyvärr bara slå på den lilla plätten resten är ju som sagt mkt sten i hagarna.

Dessutom ställs det som tvärvillkor att man håller all sin jordbruksmark öppen från igenväxning för att få EU-bidrag, då är en betesputs väldigt bra att ha.

ja just det och det får inte vara mer än ett x-antal träd/hektar med heller va för att klassas som bete?
men hur mkt menar de med igenvuxet då? att det ska rensas från sly varje vår eller?

Stenar är ett elände för en stackars strävsam månskensbonde, men det är ju så det ofta ser ut i Småland... är det några meters mellanrum mellan stenarna så kan man kryssa mellan dom med traktorn. Man ska akta sig för att köra på stenar med betesputs, förutom att det låter väldigt illa så kan man slå sönder redskapet... fast för det mesta är det mesta bara knivarna som tar stryk och dessa går både att slipa och byta ut.

ja du hemskt är det denna gården ligger i blekinge och det är inte bättre här.
det är inte ens flera meter mellan stenarna vågar mig nog inte ens på att försöka det kommer flyga sånadäringa knivar hit och dit:rofl:
vill helst inte ha en släkting utan huvud:rofl:

Vet du om man har tagit ut EU-bidrag för stenmurarna ?
I såna fall finns det förmodligen ett flerårigt åtagande att bevara murarna så då ska du vara rädd om dom.


jaså kan man göra det? hur gör man det i så fall om det ej är gjort?
kan tänka mig att det är gjort men man vet ju aldrig.

tack för ditt svar iaf:)
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Det ser ju helt perfekt ut -att du inte visat bilder förr! (eller har jag bara missat dom?)

Jag hade satt staket vid muren... Jag tänkte oxå så när jag byggde sommarhage, inte börjar de väl krångla. Men Andi lyckades ta sig ut ur hagen där jag inte satt staket vid ett stort dike med stup(stupar uppåt) bakom. Fråga mig inte hur, men en morgon hade han stått i grannens trädgård o mumsat, o jag hittade hästspår i skogarna ovanför stupet... Lita inte på en hungrig islandshäst! (O Andi har 110% respekt för eltråd så han har inte tagit sig ut via tråden)


Hihi nej detta är enda tråden jag visat i och på bloggen såklart där du kan se bilder på gården från tidigt 1900-tal med du har väl kollat där?:)
(gullan86.blogg.se)

Ja tack för tipset då kan man ju sätta stop och bara ha en tråd högst upp för under kan de ju inte rymma om det är en mur i vägen ju.
hörde att man kunde sätta korta stop I muren och ha en tråd där men lär man inte förstöra muren då speciellt om man vill ha eu-bidrag för den tycker jag verkar väldigt dumt/synd.

Vad gäller ekarna, utelämna de stora träden från hagen. Löper grenarna in över hagen, minska det staketet just där med plaststolp när du ser första ollonet växa tills de ramlat av o kratta sedan marken noga innan du släpper på igen! Man kan inte lita på att "finns det bete äter de inte ekollon" -det är motbevisat av döda hästar flertalet gånger. Ekollonen blir som en drog för hästen, o de kan gå genom staket för o få tag i det om de blivit beroende. Min Andi är(var) beroende, tyvärr har jag haft ekar i min hage, har huggt ner flertalet. Har två ekar kvar nu, en halvt avbarkad inlindad i hönsnät o stänger av den under tiden jag nämnde o krattar noga(grus under *pjuh*) Den andra är helt avbarkad o nästan stendöd- kom inga ollon på den iår. Jag hade velat ta ner dom, men då är risk att marken erroderar här, hagen är inte så stor så jag har inge val än att lämna dom. Men kan du undvika Ek så gör det innan de får smak på det.

ja just det exakt och man vill ju inte hugga ner dem hur som helst heller ju för de är väl fridlysta eller nåt sånt?
och här i blekinge finns det himla många.
har dina hästar gnagt något på barken?
mina hästar(ej unghästarna) går med ekar i hagen nu(dumt nog men jag har inte flyttat ännu ju) och de har gangt på asp, lite på björk och ytterst lite på gran/tall för de verkar inte gilla dem.
men de har inte ens tänkt tanken att gnaga på ekarna så jag tror de förstår att de är giftigta,
när jag satte dem i hagen så hittade jag inga ekollon men jag väntade tills det var vinter och om de nu skulle ligga några så var de bruna murkna och mjuka är de fortfarande giftiga då?
sen har jag fått för mig att om de utsätta för giftia/farliga saker så lär de sig att sålla ut det icke giftiga men det kanske inte stämmer?
men sen e man ju så rädd om dem med:(.

Lycka till med flytten, jag är NÅGOT avundsjuk på din fina gård! :love:

Hihi tack så hemskt mycket, du får komma ner och hälsa på någon dag ju, har alltid tyckt du har en sån bra syn på hästarna och er lilla gård verkar så himla fin lägg gärna ut bilder här på er gård och hagarna så väver vi in det i tråden:)
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Vi har stora skogshagar (mest tall och någon björk) på vintern i vår lösdrift och det fungerar utmärkt. Blir inte alls så lerigt som det lätt blir på åkermark.

Skickar med en bild
th_090127-09020330.jpg
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Wow! Så fin hästgård! :) Mitt tips är att du fixar en mindre hage att börja med, för risken är mindre att dina hästar trampar på något vasst. Om jag var du, så skulle jag sätta upp bra el stolpar och el rep. Ha en magnet boll eller något liknande för den "suger" upp metall som spik, m.m. Knyt med metall tråd på den. Så den kan ligga på gräset och då kan du gå och "leda" med den runt i hagen. Om jag var du, så skulle jag inte ta bort mur, för de är perfekt ifall det skulle bli problem med el :)

Hej och tack för dina bra tips.
vart får man tag på en sån magnet boll då?


Det kan vara bra med några granar, så det kan användas som "vind skydd". Men det är aldrig bra att ha ek träd i hagen, för ekollon är giftigt för hästar.. :crazy:

ja exakt jag vill gärna ha lite träd det är så mysigt.

Plocka bort alla glas flaskor eller bitar om du ser sånt för de är farliga för hästar. Sly träd är inte farligt, men om det finns för många små träd så kan man ta bort dom med yxa. Men det kan bli jobbigt också.

ja det är så svårt att få upp allt eftersom de grävde stora gropar förr i tiden där de slängde allt skärp så det finns hur djupt som helst ner i marken:(


Om det finns för mycket tistel, så använd sly och ta bort dem för annars kan det bli jobbigt om dina hästar har rullat där för då får du se en massa tistel bollar på manen och svansen.

ja jag har inte sett några sådana tisten faktiskt de är riktigt jobbiga annars.

Vi har även köpt en liten häst gård. Det var mycket jobb från början, men det blir bättre och bättre :) Lycka till :)
jaså vad roligt det är så mysigt med gård:)
tack så mkt.
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Jag hade inte vågat ha stenmuren som enda skydd, hade gjort staket som resten av hagen

//fröken_skåne med huliganhästar

nej hihi det är nog bäst att sätta stängsel för muren speciellt för unghingstarna som ska gå där.
de äldre tror jag hade hållit sej innanför de kan gå lösa i trådgården typ men unghingstarna ska man nog inte lita på.
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Är det klassat som skogsmark och över 0,5 ha kan man inte ta bort alla granar hur som helst - speciellt inte om de inte har upnått lägsta slutavverkningsålder. Man måste lämna in avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen.

det är ungefär 30 hektar skog tror jag.
nej det är 30år innan de skall avverkas.
men så du menar att även om man velat hade man inte fått avverka för ung skog?
för att slippa plantera om skog man hugger ner måste man plöja runt och göra om det till betesmark eller?
alltså registrera om på nåt sätt?

Granar, enar och idegran är inteså svåra att se skillnad på. Risken är dessutom inte särskild stor att det växer idegran på skogsmark. Men risken finns om det är mark som har varit öppen tidigare och har planterats igen på senare år.

Okej vad skönt men det är mest i beteshagarna jag tänkte på i första hand och de har nog aldrig planterats om och det har gått kor där innan hästarna sen urminnes tider ungefär.
det har hållts mer eller mindre öppet under alla dess år.
där det är skog nu där var det bete till korna förr i tiden men sen växte det upp skog för jag tror inte de planterade skogen men jag ska inte säga säkert för det kan de ju gjort men vad jag förstått det har det varit kort som gått gått där.
där det är skog nu alltså.

Det stämmer att det inte kommer gräs om det stor tätt med granar - de skuggar för mycket. Så om det ska funka sombeteshage blir det nog svårt med många granar, men vill du ha tex vinterhage utan bete går det bra. Tänk bara på att, som Tacitus skriver, du inte kan bedriva lönsamt skogsbruk och ha hage på samma ställe. Träden förstörs på olika vis av hästarna:(

okej hm tråkigt inte ens som vintarhage alltså?

Jätte fin gård! Så avundsjuk man blir...

Tack:love: ja jag är riktigt glad att få bo där snart. har velat bo där hela mitt liv.
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Man kan ju alltid "gallra" tämligen hårdhänt (man kan ju vilja prioritera lövträd framför gran då man med lövträd faktisk kan få någon glädje av träden under sin egen livstid) och enligt EU´s byråkrater så är ju allt med mer än 50 träd per hektar skog :angel:.

okej det där sista förstod jag inte riktigt men det kan ju ha att göra med att jag inte är så insatt i skogsbruket.
det finns lite björk och framförallt ganska mkt bokskog med.
men min släkting vill nog behålla granskogen tills den går att avverka om 30år då han inte lever tyvärr.

I södra delarna av landet finns ju just nu ett program för att öka andelen lövskog. Personligen odlar jag ju definitivt hellre lövträd än gran pga av granens snuskigt långa omsättningstider.

jaså jaha och endå finns det ju mer lövträd i södra sverige de borde ju vilja prioritera det högre upp i landet med?
ja det är ju verkligen familjeföretag man ska sattsa på om det är gran man pysslar med.

Men mycket är ju frågan vad det är för slags mark, det finns ju en massa galningar som har planterat in gran på jordbruksmark på eget bevåg tex.

jadu det där låter precis som det är så de gjort här, hur vet man det?
för träden är ju som sagt 30år kvar innan de ska avverkas och jag vet att hm, 1924 var det i princip helt öppet ner till sjön kan möjligen ha varit några små stackars pinnar som stack upp men det var inte mkt skog att tala om utan det anvädes som bete för korna så de gick ända ner te sjön.

så det är alltså 85år sedan hm, ska de avverkas vid 80 år ungefär?
vad jag kan tänka mig så odlades det kanske skog där om det nu ska stämma i årtal, 1960-talet då eller?
äsch jag är usel på att räkna haha men försöker lista ut om det blivit odlat, kan ju fråga min släkting annars men men.

för det kan väl inte ha förat av sig själv och blivit skog bara för att de slutade ha kor där eller?

Lämpligen tar man ju kontakt med både Länstyrelse och skogstyrelse, har man tur kan man rentav få bidrag för att restaurera marken som bete.

jaså jaha okej, men jag tror att även om jag skulle ta över gården så skulle jag nog aldrig vilja hugg ner all skogen den hör till lixom och ioförsej ska den ju huggas ner om 30år men....
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Jag kikar allt in i din blogg några gånger i veckan :) Roligt o läsa framförallt om Thengils vikt! Jag har ju en som behöver samma typ av bantning här hemma...

Jag kommer gärna ner o hälsar på om jag har vägarna förbi blekinge! I år tar vi semester med hästarna till öland, men det kanske i framtiden kan bli en liknande semester till blekingska skogarna! Skall bli kul o prova hästsemester iår! Borde ha köpt en trehästars kärra bara ;)

Mina pållar gnager ekbark till förbannelse, därför har jag varit tvungen o sätta hönsnät runt den som är kvar som fortfarande har bark på sig. Har även fått linda in andra lövträd. O nu har de j-vlarna lärt sig o skrapa fram rötter o gnaga på dom... *suck* Jag vill ha stora gräshagar! Ingen liten kal skogshage med mossa i...

Bilder på min "gård" får vänta, den är ju inte något fantastiskt exemplar direkt, ett garage ombyggt till "stall" och så har vi byggt en ligghall i vår enda hage... O får hyra sommarhage av grannen. Jag drömmer om något liknande din gård, stooort stall/lada med murade väggar underst o stort höloft i falurött! :love: O ett falurött hus med vita knutar såklart. O 15hk mark minst med flera hagar! Gärna med egen gräsvall/åker. Drömma går alltid, men det är inget man kan köpa som vanlig arbetare här i kungsbacka...

Får du gården, får ni hyra den eller köpa den?
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

vad roligt att du följer min blogg:) hur går det med din tjockis då?

det går lite sakta med bantningen nu men han går faktiskt ner i vikt även av att bara stå.
men han behöver ju mer magmuskler av ridningen men nu när vi ska flytta så hinns det inte med lika mkt men när vi flyttat så har man mkt mer tid att träna hästarna blir så skoj.
har du haft dina hästar hemma alltid eller har du haft dem inackorderade någon gång?

jag bor inte alls långt från öland:) men du har kanske msn hade varit roligt att prata vidare pma om du vill.

usch då det här med ekar är inte roligt alltså vi har varit ute på gården och rensat hage i 4 dagar nu och det värsta är ju att ekarna står på andra sidan stenmuren där vi inte äger marken så vi kan ju inte hugga ner ekar som står på grannens sida, hur ska man lösa det?
för hjälper det nåt att klippa av grenarna som hänger över till oss för de får man ju men allt blåser väl över till oss endå?
men barken slipper man ju iaf men inte löven o ekollonen, är löven mkt giftiga förresten?

grenar man klippt av som torkat är de lika giftiga som färska? för vi har ju köra av mkt med röjsågen nu men det blir ju mkt ris som vi kanske inte hinner bära ut är det hela världen att lämna kvar i hagen? ekar alltså???

men på sommaren är det inte lika farligt att de går tillsammans med ekar eller? om det finns gräs alltså???
när är det ekollonen blir giftiga/kommer?

skulle vara spännande att se din gård endå:) men ni bor på landet iaf va?
ja vi har 36hektar mark totalt till gården:) men mkt är ju skog förstås men det är mkt bete, blir ungefär 7stora hagar och möjlighet att göra fler.

finns en vall man kan ta hö på men får nog köpa rätt mkt endå men grannarna har billigt som de kör till oss.

det är min släkting som äger gården så vi får hyra men man vet aldrig vad som händer i framtiden;) bra att ha släktingar är en sak som är säker iaf;)
det är min drömgård jag har alltid velat bo där sen jag föddes typ för vi har vår sommarstuga några hundra meter därifrån så jag har varit varje sommar där sen innan jag fanns haha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 615
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 847
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 013
Senast: svea
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 471
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp