Hagar och allt vad det innebär!

Gullan86

Trådstartare
Det är så att vi om 1 månad ska flytta till en gård.
Det finns redan staket uppsatt och så och stoparna är frächa och sitter väldigt bra fortfarande men viss tråd måste kanske bytas ut hur vet man när det är dax?

Sen är det så att de satt staketet lite konstigt, det är stora stenmurar runt hagarna och där stenmurarna är höga och hela så har de antingen satt en stolp på insidan och bara en tråd högst upp eller så har de bara lagt en ledning på muren och inget staket alltså men där muren blir sämre kommer stopen igen, förstår ni?

Vad anser ni om detta? kan man lita på att hästarna inte får för sig att klättra upp på stenmuren? den är förvisso helt plan så det finns inga stenar att klipa på om de inte hoppar upp på muren, jag mätte att den var ungefär 80cm på längst stället och 1meter nåt sånt på högsta.
Det har gått stora varmblod i hagen innan och ingen har rymt vad jag vet.

men det är så att jag nu ska ha islandshästar och shettis, visst de är små (runt 145 den största) MEN, det stora MEN, de är hingstar allihopa....
vad tror ni om det?

Det går förvisso inga ston förbi men endå....vad tycker ni?
det blir hemskt mkt mer arbete att sätta upp stängsel där murarna är för det är mkt av hagen som består av murar och det är lite ont om tid innan hingstflocken kommer men hur hade ni gjort?

sen håller jag på att rensa i hagen, hur är det med ekarna...det finns väldigt mkt ek här och jag har tänkt klippa ner de skotten som kommit i hagarna kan de gå där om man håller skotten nere?

sen ska jag klippa av grenar som hänger in av ek och där det står 2 st jättestora ekar ska jag inte göra hage, men är det någon tid på året de kan gå alls om man nu skulle vilja få det nerbetat tex eller skulle behöva det av någon anledning?

vad är det mer för giftiga växter jag ska titta efter, hur ser man om en gran är en idegran tex???

Brukar ni klippa ner sly i era hagar på våren eller hur håller ni efter? ska man se till så man bara sparar de stora träden och håller sly nere eller kan man låta hästarna trampa/äta ner det???

sen till den tråkiga delen, håller på att ta bort taggtråd, finns det något värre:mad: har ni något bra knep, för jag är så rädd att tappa delar av det i marken med usch fattar inte att de använde sånt skit.

sen så hittar man ju hur mkt skit som helst i skogarna, förr i tiden slängde de ju plåtburkar, spik och annat skit i markerna någon mer som vart med om det? tips?

påtal om skit, kan man låta hästarna gå i en hage där det dumpats gössel? jag fattar inte varför de tagit emot gödsel och bara lagt där för det får man väl inte göra, det är förvisso mer eller mindre jord men endå...
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Det är en gammal sanning att "det bästa stängslet är en bra hage"

Stängseltråd blir gammal på framförallt 2 sätt, dels bryter ljuset (uv-strålning)ner plasten som smulas sönder och dels så bränns metalltrådarna av efter en tids användning.

Titta nära på tråden, är plasten torr och smulig eller om du ser metalltrådar som är av så släng tråden.Även om det är mycket skarvar på tråden så är det idé att byta ut den.

Stängseltråd är en färskvara och bör bytas ut med 3-10 års intervall beroende på kvalitet.

Ryck och dra fram och tillbaka i stolparna också, ofta kan stolpen se bra ut ovan mark men att spetsen är genomrutten.

Bland giftiga växter så ska ekollon nämnas... plocka bort alla barrträd från hagen - gräs trivs ofta dåligt ihop med barrträd, i synnerhet granar. Så då är ju idegranen borta i vilket fall :angel:
Man kan ju låta hästarna bete bland ekarna innan ollonen börjar att trilla ner, i synnerhet om man krattar ihop gammla ollon (det finns ju traktormonterade krattor också, pust)

Det är bra om du stängslar nytt en bit innanför muren, dels för att skydda hästarna men även för att skydda muren.

Dynghögen trycker du ut med traktorskopan och sår gräs där, enkelt avhjälpt.
Det kan behövas mycket putsning innan ogräset har gett upp dock, i synnerhet nässlor älskar gammal "dyngjord".

Sly håller du undan genom att slå hagen med slaghack eller betesputs ett par gånger per år.Putsningen gör att du får bättre kvalitet på betet.

Taggtråden - där tar en hovtång och drar ut märlorna med, själva tråden låter du ringla ihop sig i vänster hand till en rulle. När rullen börjar bli svår att hantera klipper du av tråden med en rejäl avbitare.Personligen föredrar jag att plocka taggtråd i kortärmat och utan handskar eftersom kläder har en otrolig förmåga att fastna i taggarna, men gör vad som du tycker känns bäst.
Passa på och plocka in taggtråden direkt när snön och tjälen har försvunnit, då är inte tråden lika fastvuxen och om den ligger nere i marken så är marken mjuk så att det är lättare att dra upp tråden.

Gammla sop/skrothögar är däremot stört omöjliga att bli av med, även om man plockar bort det man ser så ligger det lika mycket till under backen och detta kryper fram vid regn och vid tjällossning. Stängsla bort platsen helt enkelt.

Hoppas att du blev lite klokare på detta... förresten hur mycket mark har ni och hur har ni med stödrätter ?
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Nu har jag inte egen gård men har ju fått vara delaktig i skötsel av stängslen där jag driver lösdrift bla. :)

Sålänge elen leds fram runt hela hagen byter vi inte tråden, om den inte ser ut att behöva det. Vi skarvar med nya bitar vid behov men byter inte ut sådär allmänt om det inte ser ut/känns som att tråden sjunger på sista värsen. Vi kollar staketen 1 gång/år ordentligt. Sen lagar man ju under året vid behov men vissa lagningar kanske är mer eller mindre provisoriska osv, och behöver förbättras, då tar vi det på våren när vi kolla igenom.

Jag förstår inte riktigt hur de gjort vid muren. Har sett lösningar då man i muren satt ner stolpar som inte är fullhöga (då muren varit hög nog) och sen dragit en lina. Det har aldrig varit ngn risk att en häst försökt ta sig igenom där. Däremot att lägga linan direkt på muren känns mindre säkert men o andra sidan är hästar väldigt känsliga för el så de lär nog märka att det ligger en lina där trots att de inte ser den. Som sagt, är muren väldigt hög så så klättrar de nog inte över. Däremot drar sig inte våra hästar för att klättra på sin mur i hagen. Den är inte så hög och vi använder den som foderhäck.
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Tolero/tmuren.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Tolero/1feb3.jpg

Ang sly så klipper vi ner det på våren när vi går igenom staketet.
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Nu har jag inte egen gård men har ju fått vara delaktig i skötsel av stängslen där jag driver lösdrift bla. :)

Sålänge elen leds fram runt hela hagen byter vi inte tråden, om den inte ser ut att behöva det. Vi skarvar med nya bitar vid behov men byter inte ut sådär allmänt om det inte ser ut/känns som att tråden sjunger på sista värsen. Vi kollar staketen 1 gång/år ordentligt. Sen lagar man ju under året vid behov men vissa lagningar kanske är mer eller mindre provisoriska osv, och behöver förbättras, då tar vi det på våren när vi kolla igenom.

Jag förstår inte riktigt hur de gjort vid muren. Har sett lösningar då man i muren satt ner stolpar som inte är fullhöga (då muren varit hög nog) och sen dragit en lina. Det har aldrig varit ngn risk att en häst försökt ta sig igenom där. Däremot att lägga linan direkt på muren känns mindre säkert men o andra sidan är hästar väldigt känsliga för el så de lär nog märka att det ligger en lina där trots att de inte ser den. Som sagt, är muren väldigt hög så så klättrar de nog inte över. Däremot drar sig inte våra hästar för att klättra på sin mur i hagen. Den är inte så hög och vi använder den som foderhäck.
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Tolero/tmuren.jpg
http://i74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Tolero/1feb3.jpg

Ang sly så klipper vi ner det på våren när vi går igenom staketet.

Tack snälla för svar.

stenmuren ser ut nåt i denna stilen:
25010104.jpg
lite långt håll men det är den man ser från vänster till höger sen bakom den är det en hage och så lite längre bort är muren i fråga som ser ut som muren du ser närmast, dvs en mkt fint byggd mur, slät på sidorna och hm. runt 80cm-1meter om inte högre på vissa ställen man tänker ju att de borde ju inte kunna klättra så lätt på den om den är så pass slät på sidorna.
där muren är som bredast är den ungefär 4-5meter bred:eek: kan de få för sig att hoppa upp på nåt sånt? och sen springa 4-5meter på sten och sen hoppa ner? den är så gott som slät ovanpå med. sen på de ställen där muren är sämre(som på dina bilder) så har de satt trästolp på insidan med eltråd.

det jag menade med att eltråden ligger på muren är att där de inte satt stolp har de istället lagt eltråden i en slags slang typ så ligger den på muren bara för att leda elen vidare till stolparna och eltråden som sitter där muren blir sämre, förstår du?

kan försöka ta bild någon dag med.

tack återigen jättesnällt att komma med tips och erfarenheter.
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

tack vad snällt av dej med alla svar.
tråden och stolpen är ungefär 6år gamla.

funkar det att klippa ner slyn av ek i hagarna och låta hästarna gå där året runt, är inte barken och löven giftia med?

är det inte risk för maskangrepp på hästarna om de går med dyngan?

här i småland har vi så mkt sten hur göra då med betesputs?
är en sån dyr, har ju traktor men hur funkar betesputsen?

tack för tipset om taggtråden, hatar mälorna är jätterädd att de ska ramla i backen..

det är nog iaf minst 5-6hektar inhägnat bete och minst lika mkt som går att hägna in till skogshagar.

eftersom jag ska ha skogshagar kan jag inte ta bort alla granar, men hur ser man skillnad på gran, idegran och en?

vad menas med stödrätt??
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Idegranen har platta, mörkgröna barr som är blanka på ovansidan och matta på undersidan.

Idegran

Enen har små, taggiga barr som sitter liksom runt hela kvisten. Ibland finns det bär som kan vara gulgröna till blåa.

En
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Okej, den ser ut ungefär som den jag beskrev att jag sett att man satt en tråd på i en annan hage. Är den 1 meter är det tveksamt om hästarna hoppar upp. Däremot är det ju så att unghästar är riktiga bergsgetter och de vågar sig på en hel del dumheter. Vet två som hoppade ut ur en box - den dörren var ju garanterat över 1 m hög, de hade ingen ansatsyta och inget att klättra på. Men o andra sidan ingen el.

Beroende på hur hagen ser ut, stl och terrräng, så är det ju mer eller mindre troligt att de skulle försöka ta sig ut. Om det inte blir jättedyrt hade jag nog satt nån sorts stolp (det finns ju såna lätta plaststolp) så att jag kunde sätta ellina en bit ovan muren, kanske 20 cm, där den syntes. :)

Fö är det helfint med sånadär gamla murar. Vilken härlig gård ni verkar ha hittat.
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

tack vad snällt av dej med alla svar.
tråden och stolpen är ungefär 6år gamla.

funkar det att klippa ner slyn av ek i hagarna och låta hästarna gå där året runt, är inte barken och löven giftia med?

Vet faktiskt inte, men har du bra bete borde hästarna inte tugga på barken...

är det inte risk för maskangrepp på hästarna om de går med dyngan?
Beror ju på vilket djur dyngan kommer ifrån. Är det från kossa och får går det bra, då får du en bra bakterieflora. Men sedan beror det ju på hur "gammal" gödslen är.

här i småland har vi så mkt sten hur göra då med betesputs?
är en sån dyr, har ju traktor men hur funkar betesputsen?

Betesputs är jättedyrt om man ska köpa in en själv. Har man inget större jordbruk så är det meningslöst att ha. Har själv väldigt stenigt och bergit hemma i mina hagar och det enda som gäller är en "snoe" och kondis.
De putsar som jag sett sitter baktill på traktorn och fungerar som en gräsklippare.


tack för tipset om taggtråden, hatar mälorna är jätterädd att de ska ramla i backen..

det är nog iaf minst 5-6hektar inhägnat bete och minst lika mkt som går att hägna in till skogshagar.

eftersom jag ska ha skogshagar kan jag inte ta bort alla granar, men hur ser man skillnad på gran, idegran och en?

Som någon tidigare skrev, ta bort ALLA barrträd. Då är du säker

vad menas med stödrätt??
Stödrätt är något du måste ha för att söka EU-bidrag. Finns detta inte på gården sedan innan måste man ansöka om att köpa stödrätter. Fråga bönderna i närheten om de har stödrätter över och har de det så fråga om du kan få köpa. Lättast är att kontakta en redovisningsbyrå eller din bank så får du hjälp!
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

tack alla för era svar, svarar alla...
men jag kan tyvärr som sagt inte hugga ner alla granar eftersom det även kommer bli skogshagar.

någon här som vet om det hjälper att klippa ner ek slyn eller måste man kanske gräva upp det? jag menar eftersom det är giftigt.

Stödrätter finns nog redan för det har gått djur här innan och det är redan fixat med eu-bidrag och så, vi ska flytta till min släktings gård.

tack för tipset om plast stolp till muren ska nog sätta upp det, lite snabbare och enklare gjort med, sen i framtiden kan man ju sätta trä om man vill.


tack för länkarna till en och idegranen jättebra.

här kommer lite bilder på gården:love: min släktgård.

grden-huset-vgen-te-sjn_31700968.jpg
huset.

grden-lsdrifen-sommar_31701516.jpg
gamla stallet m lösdrift.

grden-stallet_31701678.jpg
nya stallet.

grden-box_31701890.jpg
inuti
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Du ska nog ställa dig själv frågan - vad ska jag med granarna till ?

Beteshagar och granar går helt enkelt inte särskilt väl ihop.

Granarna leder till att det inte blir något gräs där och betesdjuren har en förmåga att skada känsliga granrötter så att granarna murknar inifrån, så det bästa är om du bestämmer dig för antingen bete eller skogsbruk på marken.

Personligen rekommenderar jag bete i de flesta fall eftersom det tar fruktansvärt lång tid innan man får skörda granj*vlarna.

Undantaget är om du planerar att avverka granarna inom några år.

Slår man ut mycket skogsbruk på hur lång tid det tar innan slutavverkning så hamnar förtjänsten många gånger bara på en 500 per hektar och år - då är det mera värt med betesmark eftersom du minskar dina foderkostnader med mer än vad man får ut på skogsbruket om man räknar på årsbasis.

Så, hur gammla är granarna ?
Börjar det blir dags att avverka eländet eller är det bara småskit till träd ?

Börjar det dra ihop sig för avverkning så ska du vänta med att göra hage där tills granarna är borta - annars om det är småträd tar du lämpligen bort eländet och gör riktig betesmark där.

Vad gäller betesputs, vilket egentligen är en stor gräsklippare för montering på traktor... dessa är inte dyra, du kan få tag i en begagnad för 5-15 000 beroende på skicket och storleken. Genom att regelbundet slå gräsytor så håller du både sly/träd och ogräs borta, dessutom minskar hur mycket maskägg hästarna får i sig på betet genom att putsa.
En betesputs är en riktigt bra grej med andra ord och det kostar ganska dyra pengar att leja bort putsandet, så en betesputs har ofta betalat sig på 1-5 års tid (vilket är väldigt fort i jordbrukssammanhang).

Dessutom ställs det som tvärvillkor att man håller all sin jordbruksmark öppen från igenväxning för att få EU-bidrag, då är en betesputs väldigt bra att ha.

Stenar är ett elände för en stackars strävsam månskensbonde, men det är ju så det ofta ser ut i Småland... är det några meters mellanrum mellan stenarna så kan man kryssa mellan dom med traktorn. Man ska akta sig för att köra på stenar med betesputs, förutom att det låter väldigt illa så kan man slå sönder redskapet... fast för det mesta är det mesta bara knivarna som tar stryk och dessa går både att slipa och byta ut.

Vet du om man har tagit ut EU-bidrag för stenmurarna ?
I såna fall finns det förmodligen ett flerårigt åtagande att bevara murarna så då ska du vara rädd om dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Det ser ju helt perfekt ut -att du inte visat bilder förr! (eller har jag bara missat dom?)

Jag hade satt staket vid muren... Jag tänkte oxå så när jag byggde sommarhage, inte börjar de väl krångla. Men Andi lyckades ta sig ut ur hagen där jag inte satt staket vid ett stort dike med stup(stupar uppåt) bakom. Fråga mig inte hur, men en morgon hade han stått i grannens trädgård o mumsat, o jag hittade hästspår i skogarna ovanför stupet... Lita inte på en hungrig islandshäst! (O Andi har 110% respekt för eltråd så han har inte tagit sig ut via tråden)

Vad gäller ekarna, utelämna de stora träden från hagen. Löper grenarna in över hagen, minska det staketet just där med plaststolp när du ser första ollonet växa tills de ramlat av o kratta sedan marken noga innan du släpper på igen! Man kan inte lita på att "finns det bete äter de inte ekollon" -det är motbevisat av döda hästar flertalet gånger. Ekollonen blir som en drog för hästen, o de kan gå genom staket för o få tag i det om de blivit beroende. Min Andi är(var) beroende, tyvärr har jag haft ekar i min hage, har huggt ner flertalet. Har två ekar kvar nu, en halvt avbarkad inlindad i hönsnät o stänger av den under tiden jag nämnde o krattar noga(grus under *pjuh*) Den andra är helt avbarkad o nästan stendöd- kom inga ollon på den iår. Jag hade velat ta ner dom, men då är risk att marken erroderar här, hagen är inte så stor så jag har inge val än att lämna dom. Men kan du undvika Ek så gör det innan de får smak på det.

Lycka till med flytten, jag är NÅGOT avundsjuk på din fina gård! :love:
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Wow! Så fin hästgård! :) Mitt tips är att du fixar en mindre hage att börja med, för risken är mindre att dina hästar trampar på något vasst. Om jag var du, så skulle jag sätta upp bra el stolpar och el rep. Ha en magnet boll eller något liknande för den "suger" upp metall som spik, m.m. Knyt med metall tråd på den. Så den kan ligga på gräset och då kan du gå och "leda" med den runt i hagen. Om jag var du, så skulle jag inte ta bort mur, för de är perfekt ifall det skulle bli problem med el :)

Det kan vara bra med några granar, så det kan användas som "vind skydd". Men det är aldrig bra att ha ek träd i hagen, för ekollon är giftigt för hästar.. :crazy:

Plocka bort alla glas flaskor eller bitar om du ser sånt för de är farliga för hästar. Sly träd är inte farligt, men om det finns för många små träd så kan man ta bort dom med yxa. Men det kan bli jobbigt också.

Om det finns för mycket tistel, så använd sly och ta bort dem för annars kan det bli jobbigt om dina hästar har rullat där för då får du se en massa tistel bollar på manen och svansen.

Vi har även köpt en liten häst gård. Det var mycket jobb från början, men det blir bättre och bättre :) Lycka till :)
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Jag hade inte vågat ha stenmuren som enda skydd, hade gjort staket som resten av hagen

//fröken_skåne med huliganhästar
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Så, hur gammla är granarna ?
Börjar det blir dags att avverka eländet eller är det bara småskit till träd ?

Börjar det dra ihop sig för avverkning så ska du vänta med att göra hage där tills granarna är borta - annars om det är småträd tar du lämpligen bort eländet och gör riktig betesmark där.

Är det klassat som skogsmark och över 0,5 ha kan man inte ta bort alla granar hur som helst - speciellt inte om de inte har upnått lägsta slutavverkningsålder. Man måste lämna in avverkningsanmälan till Skogsstyrelsen.

Granar, enar och idegran är inteså svåra att se skillnad på. Risken är dessutom inte särskild stor att det växer idegran på skogsmark. Men risken finns om det är mark som har varit öppen tidigare och har planterats igen på senare år.

Det stämmer att det inte kommer gräs om det stor tätt med granar - de skuggar för mycket. Så om det ska funka sombeteshage blir det nog svårt med många granar, men vill du ha tex vinterhage utan bete går det bra. Tänk bara på att, som Tacitus skriver, du inte kan bedriva lönsamt skogsbruk och ha hage på samma ställe. Träden förstörs på olika vis av hästarna:(

Jätte fin gård! Så avundsjuk man blir...
 
Sv: Hagar och allt vad det innebär!

Man kan ju alltid "gallra" tämligen hårdhänt (man kan ju vilja prioritera lövträd framför gran då man med lövträd faktisk kan få någon glädje av träden under sin egen livstid) och enligt EU´s byråkrater så är ju allt med mer än 50 träd per hektar skog :angel:.

I södra delarna av landet finns ju just nu ett program för att öka andelen lövskog. Personligen odlar jag ju definitivt hellre lövträd än gran pga av granens snuskigt långa omsättningstider.

Men mycket är ju frågan vad det är för slags mark, det finns ju en massa galningar som har planterat in gran på jordbruksmark på eget bevåg tex.

Lämpligen tar man ju kontakt med både Länstyrelse och skogstyrelse, har man tur kan man rentav få bidrag för att restaurera marken som bete.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 628
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 854
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 013
Senast: svea
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 471
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp