Hagplanering?

Maléne

Trådstartare
Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite?
Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger i led om man säger så, när den första är betad så kan man inte stänga av den utan då måste den fortfarande användas för att nå den andra....
Funderar på om man skulle göra "strut" hagar istället, det enda är att det är sutteränghagar på vissa ställen ordentliga. Men vill kunna ha en hage i början som kan leda ut till alla så man kan ha vatten och ett skydd där.

6EEF9B3F-A9C2-4BBE-AD41-CE66FAEAAD84_zpsnherbjbd.png
a>


Så här ser det ut och ni ser att det redan finns 5 hagar utritade, dom får vara kvar som dom är.

Första hagen ska vara där maskinhallen där nere där krysset är finns våran brunn så där vill jag helst inte ha något. Sutterängerna är markerad med ett lila streck. Vad tror ni blir bäst här?
 
Jag har svårt att tolka vad du avser och flygfotona är svåra de också . Kan du förklara igen och gärna rita bara en pennstrecksmapp över hur problematiken ser ut ang hagarna utifrån vad du vill åstadkomma ?

Som jag fattat bilden utifrån hur kuperat det är och hur hagarna ligger får du svårt att koppla hop dem utan att flera hagar ska vara öppna ? Vad menar du med strutar ?
 
Ok får försöka göra det i morgon då ;)

Ja strutformade smala i början och bredare längst bak :) Ja som jag har det idag så är det staket längs de lila och sen delat på bredden.
 
Hej på er tänkte om ni kan hjälpa mig lite?
Det är dags att göra om sommarhagarna och är inte helt nöjd med hur dom är nu, då dom ligger i led om man säger så, när den första är betad så kan man inte stänga av den utan då måste den fortfarande användas för att nå den andra....
Funderar på om man skulle göra "strut" hagar istället, det enda är att det är sutteränghagar på vissa ställen ordentliga. Men vill kunna ha en hage i början som kan leda ut till alla så man kan ha vatten och ett skydd där.

6EEF9B3F-A9C2-4BBE-AD41-CE66FAEAAD84_zpsnherbjbd.png
a>


Så här ser det ut och ni ser att det redan finns 5 hagar utritade, dom får vara kvar som dom är.

Första hagen ska vara där maskinhallen där nere där krysset är finns våran brunn så där vill jag helst inte ha något. Sutterängerna är markerad med ett lila streck. Vad tror ni blir bäst här?

hur många hagar behöver du till antalet/ storlek?
 
Kan du göra korridor i kanten genom hage 1 för att nå hage 2 osv?
Fattar inte bilden och ser den på mobil bara. Eller nu kanske jag fattade. Göra en korridor längs bäcken, så man kan nå alla lila hagar via korridoren och stänga till de som inte ska nås. På höst/vår behöver du nog hårdgöra korridoren dock
 
Gör en mindre hage vid insläppet/ vattnet.
Sätt ut 3-4 grind öppningarna och dra ut staketet från lilla hagen mot skogsbrynet så det är någorlunda jämnstora hagar.
klart ;)
Alla hagar får lä och skugga vid skogen, och du slipper gå flera hundra meter för att öppna upp till ny hage :).
 
Buck det är så jag tänker men funderar på om det är lite farligt med tanke på de ordentliga branterna i hagen, de är de som är markerade med ett lila strek, ser även att det råkar vara det som avslutar hage 5 med. Hagarna är stora och har de nu uppdelade på 4 sommarhagar.

För att se lite strl så kommer här en bild när dom går i hage 4
505C2651-2C71-4A13-ABC6-16AD697D5FBD_zpsstbs1emd.png
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 268
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 502
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 515
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp