Bukefalos 28 år!

Hagproblem!

Rosenblad

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Jag sköter ett 18-årigt varmblod minst en dag i veckan sedan ett år tillbaka. Det har aldrig varit några direkta problem att ta in honom från hagen, men NU ett år senare, har han någon slags period då han totalvägrar komma in. Jag är en av hans två skötare och jag vet inte om han gör det för den andra skötaren också men jag vet iaf att med ägaren verkar det inte vara några problem.
Det spelar ingen roll vad jag gör, utan han vägrar helt enkelt att gå framåt och fryser fast på stället. Att vända runt i cirklar går men när han rätar ut sig igen tar det stopp. Jag lockar och smackar, tar och ger och kan stå i ofta 30-40 minuter innan jag får in hästskrället :crazy: :D. Jag behöver verkligen goda råd, för detta har hållt på för länge nu. Tack på förhand!
 
Hejsan! Jag läste ditt inlägg och jag reagerade snabbt på att hästen inte gör så med sin ägare. Därför låter det som att hästen har testat dina gränser lite och klurat ut att
" det funkar" att helt enkelt bara vägra. Jag tror att du kanske måste få din häst att förstå att du är värd att respekteras. Att du på ett fint sätt förklarar för hästen att det är du som är ledaren.
Kanske har hästen inte lika stor respekt för dig som för sin ägare. Det hela handlar om att man ska få hästen att respektera dig lika väl som du måste respektera hästen.
Hästen som litar på sin ledare och har accepterat den sin ledare följer den oxå..
Men en häst som är "högre" än den människa som leder den kanske gör som man vill.. Men bara om den själv vill det.. Kanske har hästen lärt sig att om den ska gå in i stallet på dagtid kommer den antagligen få göra "tråkiga" saker. T.ex borstas och ridas. Försök att hitta saker som hästen tycker är roligt. Ta in den ibland bara för att kela en liten stund och ge den lite gott. Skippa borstning och ridning och såna tråkiga " saker. Till slut vet inte hästen VARFÖR den ska lämna hagen med sin flock.
Kanske väntar nåt gott eller så kanske det kommer hända nåt roligt.
Så ta inte in hästen i stallet endast vid de tillfällen den ska ridas, borstas eller klippas. t.ex. Du måste få hästen att tycka det är roligt att umgås med dig.. :)

Lycka till med pållen!!

Ps: kanske skulle du börja träna lite ledarskap med din häst för en bra NH-instruktör.

Jag kan även tillägga att jag hade STORA problem då jag fick hem min ena häst. Hon kom från en tränare som slagit henne med spön i ansiktet och dylikt. Litade inte på nån.. Men nu efter mycket tid och tårar så är hon som en helt annan häst och vi är ute och går i skogen utan grimskaft. Hon följer mig som en hund.. Hon har helt enkelt fått stor tillit till mig och därmed acceptert mig som sin ledare. Hon behöver inte sin flock utan hon lämnar den glatt när jag kommer. Oftast med en gnäggning när jag närmar mig hagen. Men det har tagit knappt ett års tid för att komma dit där vi är idag.
Och man får inte glömma att relationen mellan häst-människa är lika som den mellan människa-människa.
Man passar inte lika bra med alla. Personkemi finns även i hästars värld.
Jag kan säga att det finns så ENORMT många människor som verkligen är helt fantastiska på att rida häst, men inte ens hälften är ledare över sina hästar.
Man blir inte hästmänniska förrän man verkligen KÄNNER hästen och vet hur den tä'nker. Kemin är alltså viktigare än man tror, och man ska inte skämmas för att säga att man inte "passar ihop" med en häst.. För det är nämligen JÄTTEvanligt...Ju tuffare hästen är ( högrangad) desto svårare är det att få hästen att acceptera sig som lägre än dig själv.... Tänkvärt..

Jag håller tummarna stenhårt för er!!
 
Tack för ditt svar! Har du något bra tips på sådana 'roliga' :D saker som man kan göra när man tar in honom? Eller någon bra NH övning kanske? Blir jätteglad till allt :)!
 
Först och främst så måste du bli en verklig VÄN med hästen . Så där så att han tänker : JAAA äntligen kommer hon!!
Börja med att gå ut och gå mycket med hästen. På sommaren kan man gå ut på en stooor grön saftig åker och låta den mumsa gott ett tag. " Vägen till hästens hjärta går via magen, " sägs det ju...
Nä, men gör sånt som du märker att han uppskattar. T.ex att ta in honom och lär han att ta en morot mellan frambenen och att han får böja sig bakåt mot sin egen höftknöl för att få tag på den.
Det tränar ju samtidigt upp hans böjbarhet.=) + att det är en god belöning.
Skratta mycket tillsammans med din häst. Det märker han. Är du glad och busig så blir hästen det oxå.

Du kan ju lära honom att gå över "otäcka" saker. Typ presenningar och sånt. Prassla med påsar och klappa honom med konstiga saker saker.
Det lär honom att du kan skydda honom för han kommer märka att hur otäckt det än är så ÄR det faktiskt inte så farligt..
Han lär sig att lita på dig och blir samtidigt mer orädd.
Och det belönas ju oxå med mycket smek och ev. lite gott.
Och det viktigaste av allt tror jag: Klappa aldrig hästen genom att klatscha honom på halsen som så många gör..Smek hästen istället. Vet inte varför det har blivit en sån vana av människan att klappa hästen så.
För det första så är det en gest som hästen kan tolka som dominans och sen är det mycket mysigare att bli smekt istället.
Som ett exempel kan jag ge att när en häst är nervös eller rädd så ska man smeka den på manken för då sänds lugnande signaler till hjärnan. Och han ska ju känna sig trygg med dig...

Jag vet många övningar, men jag har inte tid att skriva just nu... =(

Hör gärna av dig mer.. Ha det!! :banana:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
855
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 557
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp