Bukefalos 28 år!

"haklapp" på kanin...

T

Tokmaja

Har en kaninhona på 2½ år som i fram tills i somras var jättefin, men sen har hon utvecklat en sådan där "haklapp", vet inte vad jag ska kalla det men det är som en tjock skinnbit under hakan, eller runt hela halsen, har sett det förrut på nån honkanin...

Vad är det? Varför får de det?
Trodde först att det var för att hon hade blivit tjock, hon var lite rund en sväng, men numer är hon jättefin i hullet, men den där skinnpåsen är kvar.
Den ser ju ut att vara i vägen för henne när hon tvättar sig osv!!!

Har haft en hankanin förr och den hade aldrig någon sådan, är det något som bara drabbar honkaniner och varför??
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Men dom får det när dom typ har blivit feta. (:confused: )
man kan operera bort den. Men motion är det bästa sättet
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Vissa får en liten hakpåse utan att vara direkt överviktiga. Många avelshonor får hakpåsar, och vad jag förstått det så får i princip alla Franska vädurshonor hakpåse. Det är tillåtet för Franska vädurar att ha en lite hakpåse på utställning, just därför att i princip alla får det och det inte beror på övervikt.
Har kaninen varit överviktig och då haft hakpåse och sedan gått ner i vikt, då brukar lite av hakpåsen vara kvar. Den brukar inte försvinna helt. Men normalt sett brukar en liten hakpåse inte störa.
I din kanins fall är nog det bästa att uppsöka en veterinär, så kan de ge dig råd om din kanins hakpåse går att motionera bort (många kan inte motioneras bort) eller opereras bort.
 
Sv: "haklapp" på kanin...

du menar dubbel haka.. Min kanin hade oxå en dubbel haka, hon var inte direkt jättetjock.

det spelar ingen roll om det är hona eller hanne.
 
Senast ändrad:
Sv: "haklapp" på kanin...

Vädur är hon i o f...
Hon var inte överviktig lång tid, drog ner på maten så fort jag "upptäckte" det.

Vi får pröva att motionera henne mer, håller för tillfället på att lära henne hoppa, kan ju hoppas att det hjälper då!!
Kaninstackaren är tyvärr inte helt tam så att ta henne till veterinär i daxläget är inte något jag gör i daxläget.
Vi har börjat arbeta med henne nu och förhoppningsvis så kommer hon snart ha blivit lite mer "handtam" i alla fall.
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Har en kaninhona på 2½ år som i fram tills i somras var jättefin, men sen har hon utvecklat en sådan där "haklapp", vet inte vad jag ska kalla det men det är som en tjock skinnbit under hakan, eller runt hela halsen, har sett det förrut på nån honkanin...

Vad är det? Varför får de det?
Trodde först att det var för att hon hade blivit tjock, hon var lite rund en sväng, men numer är hon jättefin i hullet, men den där skinnpåsen är kvar.
Den ser ju ut att vara i vägen för henne när hon tvättar sig osv!!!

Har haft en hankanin förr och den hade aldrig någon sådan, är det något som bara drabbar honkaniner och varför??

Honkaniner har en tendens att utveckla dubbelhaka mycket lättare än vad hanar har. Därför ska man helst hålla igång honan om man vill slippa en liten dubbelhaka. ;) Min lilla ninis har ännu sluppit undan, tack vare hoppningen tror jag! :)
 
Sv: "haklapp" på kanin...

det hade mitt marsvin :D men hon va fet :rofl:
 
Sv: "haklapp" på kanin...

min hona har en "halsring", men hon störs som tur av inte av den.

om kaninen störs och livskvalitén påverkas så är det nog nödvändigt med operation, tyvärr är det alltid en risk att söva ner smådjur :(
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Min lilla flicka fick en sån när hon blev dräktig,
jag trodde hon bara hade blivit tjock men som tur var började jag inte banta ner henne för jag tyckte att hon kunde njuta lite medans det var sommar, sen pluppade 4 små kaninungar ut:D
Men sen gick den aldrig bort. Hon verkade inte störas av den och hon åt normalt och stördes inte av den så den fick va där och även om hon gick ner till lagom i hullet så försvann den inte.
Men måste du absolut få bort den så åk till en vetrinär och rådgör.
 
Sv: "haklapp" på kanin...

den påsen har de för att när de får ungar ska de kunna lägga den över ungarna..

det är väl inte att de är överviktiga...??:crazy:
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Det heter dröglapp! Honor brukar få det efter första eller andra kullen! Andra får det inte alls. Eftersom det råder delade meningar om den uppkommer pga för fet mat eller pga ärftliga faktorer så kan då iaf inte jag ge något 100% svar! Har hört både att det ska vara en fettreserv för honor som diar och pga för mycket pellets undertiden.
Andra säger att den är kraftigt ärftlig. Jag har själv en kanin som fått 3-4 kullar och först efter tredje kullen fick hon dröglapp, hon är absolut inte övergödd och får bra med motion också. Sedan har jag sett kaniner som aldrig fött en endaste kull men som pga sin övervikt har en redig dröglapp, där pga för mycket och fel mat. Vet även en hankanin som fått det även där pga fet mat.(torrfoder) Mina kaniner äter pellets och kan äta i princip hur mycket dem vill utan att gå upp medans andra som ger torrfoder får feta kaniner med dålig mage.


På utställningar får honor ha en liten lapp medans hanar blir diskade?? Var det så? :confused:
 
Sv: "haklapp" på kanin...

då måste min hona ha varit väldigt fet hos tidigare ägare :p

bra med ett "riktigt" svar! :bow:
 
Sv: "haklapp" på kanin...

MIn kanin har en jätestor Krage som det kallas. Och vetrinären har sagt att detta är helt naturligt.
 
Sv: "haklapp" på kanin...

mitt ena marsvin har också en dubbelhaka , som nästan släpar i marken :o :eek:
Men hon har alltid sett ut sån typ , och hon är gammal nu ...
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Men Gud!!

Förlåt jag menar inte dig men dom andra här nere som säger vad det är men det är inte fettma!!

Kanin honor får hacklappar. Dom får den när dom blir köns mogna. Det är till för att bygga bon med när dom får ungar. Fast att hon kanske inte ska ha bebisar så får hon den. Man kan inte göra nåt åt det. Utan låta henne ha den. Hon vänjer sig sen och det kan gå i lite olika våger, ibland kan den bli störe när hon är dräktig så är den stor och upp puffad, men sen blir den lite mindre. Så nu vet du vad det är för nåt så oroa dig inte. Alla honor får den för eller senare. :)


MVH Busan_123
 
Sv: "haklapp" på kanin...

Tack.
Hon ser inte fet ut i övriga kroppen utan känns helt normalhullad så det känns skönt att det verkar som att haklappen faktiskt ska vara där...
 

Liknande trådar

Däggdjur Har börjat misstänka att något inte riktigt står helt rätt till hos min kaninhona. Blev i sensommar/höstas lite rund (på ett lite spänt...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Modig_Korn
·
Hundhälsa Vovven fick det i förra veckan på hela halsen.. Var till veterinären, rakade bort pälsen på området och han fick en spray som man skulle...
2
Svar
20
· Visningar
24 543
Senast: bulldog
·
E
Hästvård lite bakgrundsinfo: Jag körde min häst med vagn i somras när hon ryckte till och ville inte trava mer, sen ville hon inte riktigt gå...
Svar
7
· Visningar
1 373
Senast: Ghana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp