Bukefalos 28 år!

På den tiden jag tog korten var det ingen halkbana !
Inte på min tid heller, jag hade naturlig halkbana i en by. Jäddrar va jag sladdade, hela byn visste om det sen. :banghead: Min kille frågade mig sen nån gång vad som hänt när jag lånade hans bil:o. Sen har jag snurrat runt uppochner också och kravlat mig ur oskadd, tack och lov. Nu när jag vill sladda så har bilen anti-sladd :(
 
Inte på min tid heller, jag hade naturlig halkbana i en by. Jäddrar va jag sladdade, hela byn visste om det sen. :banghead: Min kille frågade mig sen nån gång vad som hänt när jag lånade hans bil:o. Sen har jag snurrat runt uppochner också och kravlat mig ur oskadd, tack och lov. Nu när jag vill sladda så har bilen anti-sladd :(
Det var lika med mig åxo .Satt på rallydäck på bilen och körde på avstängda skogsvägar och isbana .Det var skitkul och en bra erfarenhet att lära sig hantera bilen i höga farter under kontrollerade former .Och visst blev det bulor på bilen vid besök långt bredvid vägen men det får man ta
 
Halkbanedags på måndag! Sjukt läskigt, men säkert skitkul.
Fick höra idag att man bland annat får väga sig för att räkna ut hur tung man är vid krock och det slog mig - vad sjutton gör man egentligen förutom att sladda?
Hänga upp och ner har jag hört nånting om, brukar man behöva kravla ut då också månne? Är så jävla osmidig :o:angel:
Jag gjorde min för 20 år sen... eh... jag var alltså typ 5 då :angel:

Vi vägde oss inte och hade ingen snurrande bil. Vi fick halka runt, det regnade så var extra halt. Instruktören hade mikrofon så han gav tips och uppgifter. Det var så sjukt roligt! Man borde kunna hyra halkbanan och sladda runt där, typ som man kan göra med gokart
 
Jag gjorde min för 20 år sen... eh... jag var alltså typ 5 då :angel:

Vi vägde oss inte och hade ingen snurrande bil. Vi fick halka runt, det regnade så var extra halt. Instruktören hade mikrofon så han gav tips och uppgifter. Det var så sjukt roligt! Man borde kunna hyra halkbanan och sladda runt där, typ som man kan göra med gokart

I Tullinge söder om Sthlm ska man kunna det, åtminstone på vintern när det är halt ute. Annars kör de med ställningar där. :)
 
Jag gjorde halkan 2012 på Gillingebanan norr om Stockholm. Vi fick först ha ett teoripass, sedan känna på hur det var att hänga i säkerhetsbältet i en upp-och-nedvänd bil (inte kravla ut), krocka i 7 km/h och sedan känna på olika sommar- och vinterdäck och lära oss om däckens sammansättning för olika väglag. Jag tror inte vi vägde oss. När vi var klara inomhus kommer jag ihåg att vi fick en liten radio med oss i bilen där instruktören gav oss klartecken om att köra osv. Vi fick köra flera varv på banan i olika hastigheter, prova att svänga, bromsa, köra slalom mm. Vi gjorde säkert fler saker också, har nog glömt lite :angel: Jag minns att jag var rätt nervös innan men när jag väl var där var det superkul och nyttigt!

Lycka till! :)
 
Halkan var jätterolig!! Vi fick växla mellan att ha abs-bromsen inkopplad och inte. Det var en jätteskillnad! Men halkan var superkul!! Hade gärna gjort det igen :-)
 
Halkbanedags på måndag! Sjukt läskigt, men säkert skitkul.
Fick höra idag att man bland annat får väga sig för att räkna ut hur tung man är vid krock och det slog mig - vad sjutton gör man egentligen förutom att sladda?
Hänga upp och ner har jag hört nånting om, brukar man behöva kravla ut då också månne? Är så jävla osmidig :o:angel:

Det är det roligaste momentet att få köra på halkbanan :) Hänga upp och ned i en bil var inte så farligt heller. Det var ju inte så att man hängde där en kvart.
 
Jag tog körkort för sådär 15 år sedan (blä, man ska aldrig räkna efter då känner man sig bara gammal). Jag tror vi hade teori, vill minnas någon älg som låg över/inne i en bil på någon film. Sen fick vi köra runt banan som bestod av en brant backe som var i princip enbart is och en raksträcka där man fick prova att bromsa med och utan ABS. Jag körde fast i backen och snurrade på raksträckan, hade jätte skoj och tyckte att de andra var rätt fega. :angel: Sen fick vi väja för några koner i lite olika hastigheter och så var det klart.

Tillägg: Och ingen snurrande bil, är det nytt?
 
Halkbanan var det bästa när jag tog körkort, aldrig haft så kul. Vi hade en liten lektion innan själva banan och fick även provsitta i en bil, som "voltade" (dvs den vändes upp å ner i en maskin) för att känna hur det kändes, man kunde ställa sig på en våg så omvandlade den ens vikt till vad man skulle väga i vissa hastigheter, det förklarades även hur tunga lösa föremål blir i bilen.
Fick även se en laptop, som legat i baksätet på en bil, krossa förarstolen och flyger rätt igenom vid en krock..
 
16-17 år sen. Halkbana i Göteborg.
Vi fick köra en snorhal bana och försöka parera samt bromsa för olika koner i olika hastigheter. De flesta konerna flög all världens väg.
Vi fick också prova skillnad mellan med och utan ABS.
De som ville fick prova att snurra runt i en bil samt krocka i låg hastighet. Så var det lite teori och nån film.

Minns att alla bilarna var Saab 93 utom två BMW, som killarna sprang till direkt. Jag tror de tog alla koner med baken på bilen isf fronten.
 
När jag gjorde halkan år 2006 så var det någon teoridel och sedan sladda lite med en bil på extraställning (för att kunna styra hur den skulle tappa fästet). Jag sladdade supermycket och fastande i en snödriva. De fick komma med traktor och dra loss bilen. Jag tyckte det var väldigt obehagligt. :o På körskolan gick fläktremmen av på en av bilarna när jag körde - inte alla som blir bärgade i bilskolans bil. :meh: Jag hade rätt roligt åt det, medan bilskolläraren tyckte det var lite jobbigare. Jag fick en ytterligare körlektion som kompensation. :banana::D
 
Jag gjorde halkbanan i december 2016. Göteborg. Lite teori, sedan typ fyra körövningar (bromsa, styra och häva sladd, typ). Inget mer.

Jag var skiträdd, så jag såg till att få köra först av alla så att jag inte skulle hinna bli hispig när jag tittade på :D Men väl igång var det kul!
 
Halkan är skitkul!
Säger som övriga, våga gör allt. Du tackar dig själv efter. :)
För en sisådär 20+ år sedan så hade vi en kort intro med info om dagens övningar. Vill minnas vi åkte ett varv ihopklumpade med körläraren o kände av övningarna. Sen körde vi själva o gjorde övningarna. Köra back-krön o halka i nedförsbacke, väja för älg, bromssträcka i olika hastigheter..typ. Det är vad jag minns iaf.
 
Ja jag ska helt klart försöka mig på alltihop. Är väl att hänga upp och ner som kan skita sig pga obehaget i att vara upp och ner, men ska försöka ignorera det :p Ja och vågen då, det är lite för känsligt för tillfället. Jag fattar poängen i det däremot, får se det som positivt iaf :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 150
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp