Bukefalos 28 år!

gul_zebra

Trådstartare
Halkbanedags på måndag! Sjukt läskigt, men säkert skitkul.
Fick höra idag att man bland annat får väga sig för att räkna ut hur tung man är vid krock och det slog mig - vad sjutton gör man egentligen förutom att sladda?
Hänga upp och ner har jag hört nånting om, brukar man behöva kravla ut då också månne? Är så jävla osmidig :o:angel:
 
Jag gjorde halkan för ca 6 år sedan och fick inte väga mig. Däremot var det frivilligt att testa att sitta i en bil som slog runt (lite som att åka en attraktion på nöjesfält :D) men inget kravlande - bilen satt uppmonterad på en ställning som snurrade den upp och ner så när man skulle i och ur var den i vanligt läge. :)

Halkan är förresten jäkligt rolig! Jag hade lätt gjort om det!
 
Halkbanedags på måndag! Sjukt läskigt, men säkert skitkul.
Fick höra idag att man bland annat får väga sig för att räkna ut hur tung man är vid krock och det slog mig - vad sjutton gör man egentligen förutom att sladda?
Hänga upp och ner har jag hört nånting om, brukar man behöva kravla ut då också månne? Är så jävla osmidig :o:angel:
Vi fick ställa oss på en sån våg om vi ville. Och man fick välja om man vill snurra i bilen.
Annars var det lite teori bakom testerna man gjorde och sen ut och sladda.
Vi fick olika uppgifter och så gjorde man dom och sen var det klart.
 
Ah men vad bra! Jag är lite skraj för att hänga upp och ner vanligtvis men det vore ju en bra erfarenhet att bära med sig - så sålänge jag slipper kravla med publik så är jag nöjd så sett :D Räcker med att jag är sjukt osmidig när jag ska i och ur en bil som står normalt :angel:
 
Däremot var det frivilligt att testa att sitta i en bil som slog runt (lite som att åka en attraktion på nöjesfält :D) men inget kravlande - bilen satt uppmonterad på en ställning som snurrade den upp och ner så när man skulle i och ur var den i vanligt läge. :)
När jag gjorde halkan skulle man kravla ur den när den var upp å ner. Men jag sa nej tack, gillar inte att vara åt fel håll. Det var dock 12 år sedan.
 
Vi kravlade inte ur. Bilen snurrade runt ett varv bara.

Annars fick vi blåsa i alkoholmätare, lite teori och styra runt koner på en isig bana i olika hastigheter. Askul var det! Skulle gärna göra det igen.
 
Allt sådant - väga sig, krocka i 7 km/h (tror jag det var?) och ta sig ur en bil från sidan/upp och ner - var också frivilligt när jag gjorde halkan för tio år sedan (förnyade körkortet i går - tiden går!). Det enda obligatoriska var att delta på teroin och själva körningen.
 
Halkbanedags på måndag! Sjukt läskigt, men säkert skitkul.
Fick höra idag att man bland annat får väga sig för att räkna ut hur tung man är vid krock och det slog mig - vad sjutton gör man egentligen förutom att sladda?
Hänga upp och ner har jag hört nånting om, brukar man behöva kravla ut då också månne? Är så jävla osmidig :o:angel:

Gjorde halkbanan för.. ööh.. 6 år sen? Då var det en ställning på bilen som handledaren skötte, för att vi skulle få känna på både fram- och baksladd (?). Vi fick öva på att häva sladd och bromsteknik. Lite teori och sen klart!

Jag fick höra innan att ingen kunde bli underkänd utan det var bara en prövapå grej. Men vi hade faktiskt en i gruppen som inte blev godkänd. Hen vågade aldrig köra upp till den hastighet som krävdes för att få sladd på bilen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Gjorde halkbanan 2015 (har inget körkort än ändå) men vi fick bara köra runt på en bana med en bil med "stödhjul" där utbildaren satt med kontroller och ändrade hur bilen gick på vägen.
Så de var rätt simpelt
 
Pasa på att testa så mycket du får! Även om en del kan vara läskigt.
De brukar vara mycket bra instruktörer och möjligheten att få pressa förbi gränserna utan att hamna i diket eller i en smäll är inte säkert det blir av igen.
 
Jag var skiträdd på min halkbana. Rekommenderar varmt att inte vara det utan ta chansen att sladda runt i en säker miljö. Plus prova allt som man kan få prova, typ volta, känna hur en krock känns osv. I min grupp var vi alla nervösa tonåringar så ingen vågade testa nåt förutom jag och en kille som testade att sitta i snurrande bilen. Tanken är ju just att man ska ha testat innan det är skarpt läge så att man har en aning om hur man ska göra plus förstå varför man ska köra försiktigt.
 
När jag tog mitt körkort 2005, innebar halkbana att vi var 2-3 i en bil och turades om att köra. Vi fick gasa upp till en viss hastighet på en viss sträcka och sen bromsa. Instruktören pratade med oss via bilradio (vi hörde honom, han hörde inte oss) och kunde typ slänga ur sig "nu kommer det en kvinna med barnvagn vid nästa kon" och då skulle man försöka bromsa i tid.
Det var inga svåra saker utan mer att man skulle "provat på" halka.

På andra ställen i landet där mina kompisar körde halkbana ingick även att de fick sitta i en bil som vändes uppochner, men det fanns inget sånt där jag körde upp.
 
Tog halkbanan för en månad sedan lite drygt. Det var inte alls lika avancerat som vissa andra verkar det som. Först en kort föreläsning, sedan fick vi köra manuellt runt koner i olika hastigheter för att se när man tappade kontrollen - lyckades sladda runt och missade konerna helt :meh: en blev faktiskt underkänd eftersom han aldrig körde så fort som han skulle. Sedan var det automat på raksträcka, komma upp i viss hastighet, ställa sig på bromsen och notera hur lång sträcka innan bilen stod still.

Manuell där man skulle undvika att köra på tre grankvistar och en kon - köra mellan dem - vilka föreställde tre barn och en mamma. Jag lyckades meja ner alla fyra :crazy: vilket iofs var meningen bl.a för att visa hur stor skillnad tom 5km gör. 40 körde jag på mamma men dödade henne antagligen inte, 50 dog alla tre, 45 ett barn + mamma. Sedan mera föreläsningar, de visade bilder på whiplash skador och varför det är så viktigt med att nackstödet är rätt inpassat.

Allt var helt ok, jag var väl sådär road men jag tycker iofs inte om känslan att inte ha kontroll. Men ja, det ska nog mycket till för att du ska kuggas eftersom hela syftet är att du ska misslyckas. Så länge du bara följer instruktörernas anvisningar kommer du inte få några problem.
 
Förutom att styra runt på halkigt underlag (vilket var skitroligt :angel:) var det teori, fick testa att gå efter en rak linje iförda glasögon som skulle motsvara hur bra en ser med några promille innanför västen, krocka i mycket låg hastighet och hänga upp och ner i bil. Minns inte om vi skulle kravla oss ut också, men vi skulle i alla fall öva på att få upp minst en fot i taket. Vi fick berättat för oss att just den delen kom till efter att så många som voltat och hamnat på taket bara knäppt upp bältet när de skulle ut... Vilket ofta resulterar i att tyngdlagen gör sitt och att de flesta av dessa personer helt enkelt brutit nacken, när de annars klarat sig relativt oskadda efter själva volten. Viktig tankeställare!
Tycker halken var det absolut roligaste momentet när jag tog körkort! Hade lätt gjort den igen och igen och igen :D
 
Halkbanedags på måndag! Sjukt läskigt, men säkert skitkul.
Fick höra idag att man bland annat får väga sig för att räkna ut hur tung man är vid krock och det slog mig - vad sjutton gör man egentligen förutom att sladda?
Hänga upp och ner har jag hört nånting om, brukar man behöva kravla ut då också månne? Är så jävla osmidig :o:angel:

Det var skitkul! :D Men jag hoppas hen från körskolan i en annan ort som körde med mig inte fick körkort, hen var helt livsfarlig :crazy:

Jag gjorde ju i Falun, ingen vägning men lite teori innan. Ville man fick man testa att hänga upp-och-ner i den "voltande" bilen. Det var helt ok men man förstår hur viktigt det är att snabbt få ur någon som hänger.
 
Jag var också nervös som attan, men bestämde mig för att verkligen testa allt som man fick testa. Jag känner nu i efterhand att det var väldigt nyttigt att göra alla saker. Jag känner mig mer förberedd för hur jag skall göra om jag hamnar upp och ner i bil, vad som händer och hur det känns bland annat. Det var även nyttigt att kolla på den där vågen vad saker vägde vid en krock, min mobiltelefon vägde 7kg :nailbiting: Man får ett bättre perspektiv då på varför man inte ska ha en massa grejer lösa i bilen, tänk att få 7kg mobil i skallen...
Sedan när vi skulle sladda runt hade vi radio i bilen och instruktören talade om för oss vad och hur vi skulle göra. Man fick även gissa hur snabbt man skulle hinna bromsa i 50kmh och de flesta gissade på kortare sträcka än vad de lyckades med, även det mycket lärorikt.
Visade man att man körde bra och säkert, lyssnade på instruktören och vågade, fick man även sladda i högre hastigheter än vad som egentligen krävdes. Det gjorde jag och det var roligt men ändå lite läskigt och framförallt lärorikt.
Vi hade också en som inte riktigt vågade och därmed fick underkänt.
 
Inte för att vara den men jag gillade inte min halkkörning alls. Tyckte inte den var ett dug rolig var mest bara glad att ha den överstökad :D

Att sladda på en parkering på isbana/i snön är däremot grymt roligt så varför jag inte uppskattade det då vete tusan :rofl:
 
Vi hade ett teoripass och så fick vi köra runt i en bil på specialställning för att känna på halka, vattenplaning, köra hinderbana m.m. Inget voltande eller ta sig loss ur en upp-och-ner-vänd bil. Man fick prova att krocka i 7 km/h, men jag gjorde inte det eftersom jag var gravid.

Även vår instruktör sa att det var ovanligt att de underkände deltagare, men de gånger det hände var det i regel på grund av attitydproblem snarare än körförmåga (läs: unga killar som var duktiga på att köra men trodde att de var odödliga och betedde sig därefter).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Har en fyraåring hemma som är ensamt barnbarn på sin pappas sida samt mormors enda barnbarn. Min farsa har rätt många barnbarn däremot...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 150
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp