Hålla 1-års hingst

Har nu eventuellt fått ett erbjudande om plats i en flock där det går två stycken tvååringar. Min känsla säger mig att det är bättre att det finns åtminstone en ettåring också, som min. Vad tänker ni kring det?
Tänker som du, en i samma ålder (storlek)... En 2-åring kanske blir för hårdhänt i lekandet... jag hade iaf inte släppt in min som enda åring bland 2-åringar... Vi har 4 åringar och en gammal ponnyvalack... hade 5 åringar men en fick åka hem tillfälligt... Våra två kom som ett gäng och de håller ihop! De är lite rädda för en av de större årignarna (som förövrigt inte är dum men han är nyfiken och på)...
Måste väl finnas något vettigt ställe åt din? :)
 
Jag tänker att du inte har något att oroa dig /fråga om öht eftersom 1-2 år i sammanhanget är en fungerande sammansättning generellt ang att skicka på bete.
Fö då rent petigt är inte 3 hästar en flock :)

Det var nytt för mig, varför är tre hästar inte en flock? Var går gränsen?
 
@Pancakes minst 4 individer brukar man anse. En hästflock i det vilda består som regel av 5-7 individer vilket fyller en funktion gällande olika "roller" i flocken som främjar hästarnas överlevnad och även psykologiska välstånd som flyktdjur.
En naturlig flock är också i stort "permanent" dvs individer byts inte ut eller tillkommer särskilt ofta.

Du har liknande antal gällande får ang minimum antal för att individerna ska känna sig som en flock också, som jämförelse :)

Det finns jätteintressanta studier på större flockar som visar på att när antalet hästar ökar över ca 10 djur och fler, där hästarna inte kan välja dvs de är tamhästar, så tenderar de att dela in sig i grupper om 4-7 djur "inom flocken".
Anledningen anses vara att de sociala relationerna /rollerna inte fullt ut kan underhållas mellan individerna på ett gynnsamt sätt för hästarna när antalet individer blir stort.
De fungerar då väl som helhet med en ganska "osynlig" markör i sin uppdelning dvs sällan det då blir bråk mellan "flockarna i flocken".

Jag tycker att hästarnas flockdynamik är ett superintressant ämne rent allmänt !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 724
Senast: Joro253
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 117
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp