Bukefalos 28 år!

Hålla i Grönt kort-kurs

cactuspower

Trådstartare
Jag ska hålla i en studiecirkel i Grönt kort som börjar idag.
Har gjort upp en prelimenär planering på vad cirkeln ska innehålla och vad som vi ska ta upp varje gång, men jag skulle nog ändå behöva att ni rabblar upp de viktigaste sakerna som jag måste komma ihåg att ta med så att jag inte glömmer bort något. ;)


Ska till viss del använda mig av "Konsten att tävla", även om denna tyvärr känns lite gammal vad beträffar regler osv. men denna kanske
uppdateras, år till år? Vi har tyvärr bara de gamla just nu, men om det krisar sig så får vi väll lov att införskaffa ett par nya!

Sedan har vi tillgång till TR:en, så klart! Och sedan så är det väll tänkt att vi ska kika på den där filmen "Börja tävla" tror jag den heter och även de gamla tjatiga, men lika nyttiga "I säkraste laget".


Eftersom många av tjejerna precis passerat 13 år, så behöver de ha sitt gröna kort inom kort för att de ska kunna komma ut på tävlingsbanan nu i år. Därför tänkte vi försöka ordna, få men mer intensiva träffar. Har sett flera klubbar som lagt upp studiecirkeln med träffar på bara 5 gånger och sedan uppskrivning, hur har ni lagt upp dessa och vad har ni haft med varje gång? Det låter lite tufft att få ihop det, men det vore bra om vi också kunde få ihop det lite granna. När jag skulle ta grönt kort måste vi säkert ha haft 10 träffar innan uppskrivningen... :o
 
Sv: Hålla i Grönt kort-kurs

När jag tog mitt gröna kort (när jag var liten parvel) gick jag en snabbkurs, för jag skulle ut och tävla för klubben på vårterminen, så jag gick två veckors teori och skrev av den samma dag som vi slutade.


Har själv blivit tillfrågad att hålla i kursen nu till våren för de som ska ut och tävla nu snart, men jag vet inte om jag har tid och ork nu. Det tar ändå många eftermiddagar/kvällar eftersom det är en intensivkurs. oc jag vet itne om jag har tid med det just nu.
 
Sv: Hålla i Grönt kort-kurs

vi hade bara en genomgång av hur man uppträdder på en tävlingsplats och hur man slår i TR och sen skrev vi provet. Jag var väl en 14-15 år då tror jag. Många var 12-13 år om inte yngre. Sen gjorde vi de praktiska delarna och avslutade med att kolla på någon säkerhetsfilm, "I säkeraste laget" som du nämner. Så jag tror att det är bra med få men lite mer intensiva träffar, blir lätt uttjatat annars. Det viktigaste är väl att lära hur TR tillämpas och hur man hittar informationen man vill ha. Sen kanske att man går igenom lite hur en tävlingsdag ska se ut. Om många av dem precis fyllt 13 så kanske en del tävlat tidigare, men på föräldrars kort och då vet de ju det mesta redan...
 
Sv: Hålla i Grönt kort-kurs

Jag har precis avslutat min grönt kort kurs. Vi gick igenom det som står i boken: konsten att tävla. Det gjorde vi 2 under två gånger tror jag. Sedan kollade vi på filmen om säkerhet en gång.

Dem 2 sista gångerna fick vi ta med oss frågor som vi tror kan vara bra att veta och öva på att slå i TR. Det tyckte jag var nyttigt men vi var en liten grupp så det är kanske svårt att genomföra om man är många. PLus att vi hade 2 uppsättningar av TR
 
Sv: Hålla i Grönt kort-kurs

Jag är faktiskt utbildad provledare för Grönt Kort! :p Jag brukar säga 7-10 träffar per kurs, det beror så mycket på om alla kommer på alla träffar och hur mycket man hinner med. Jag brukar inte använda Konsten att tävla, jag tycker inte att den är så bra. Jag brukar hitta på egna övningar. En uppskattad sak brukar vara att de får låna hem ett TR var och sen till gången efter leta upp saker de tycker är svåra att tyda tex. så använder man gången efter att bena upp de svåra momenten. Visst kan du hålla ca. 5 träffar, men det förutsätter ju att alla kommer och att de verkligen är motiverade, men om de vill ut på tävlingsbanorna direkt så är de nog motiverade! :)

Lycka till!
 
Sv: Hålla i Grönt kort-kurs

7-10 ggr???? å jisses, ja gick inte en enda gång på nån kurs....fick nåt papper där de stod lite va man kunde kolla på i förväg å sen gick ja å skrev provet!
 
Sv: Hålla i Grönt kort-kurs

Men nuförtiden ska man ha gått en kurs. Man ska ha sett I säkraste laget-filmerna, bara det tar upp 2 gånger. Sen provet en gång, repetition gången innan, då är det bara 3 gånger kvar till diskussioner och övningar och det behövs för barn och tävlingsovana vuxna, det vill jag lova! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 404
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 742
Senast: jemeni
·
Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 092
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 736
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp