Bukefalos 28 år!

Hållbara häst för ridning

Dopy

Trådstartare
Jag såg denna artikel om att hingsten Highcruiser fått tagits bort efter en olycka i hagen.
En sammetsögd hingst har lämnat oss – Ridenews

När man kollar bilderna reagerar jag på hur det ser ut emellan hoven och kotan, visst det är bara ögonblick bilder, men att trampa ner sådär måste ju skapa slitage som i framtiden kan leda till hältor och skador tänker jag. Vad tänker ni?

Jag syftar på höger fram och vänster bak på bilden
"Highcruiser med Jonathan Medin i sadeln på Flyinge i en hingstklass. Foto: KimC.nu by Kim C Lundin"

Och höger bak på bilden
"Connie Rebane på My Wonderboy C.R (SWB f -12 e Highcruiser 1135 -Pablo ) Foto: KimC.nu by Kim C Lundin"

Vad tänker ni? normalt genomtramp eller överdriver genomtramp som kan leda till förslitnings skador i framtiden?
 
Med reservation för att jag inte är påläst inom ämnet, men jag tycker att det ser extremt ut och borde öka både förslitningar och skaderisken.
 
Jag såg denna artikel om att hingsten Highcruiser fått tagits bort efter en olycka i hagen.
En sammetsögd hingst har lämnat oss – Ridenews

När man kollar bilderna reagerar jag på hur det ser ut emellan hoven och kotan, visst det är bara ögonblick bilder, men att trampa ner sådär måste ju skapa slitage som i framtiden kan leda till hältor och skador tänker jag. Vad tänker ni?

Jag syftar på höger fram och vänster bak på bilden
"Highcruiser med Jonathan Medin i sadeln på Flyinge i en hingstklass. Foto: KimC.nu by Kim C Lundin"

Och höger bak på bilden
"Connie Rebane på My Wonderboy C.R (SWB f -12 e Highcruiser 1135 -Pablo ) Foto: KimC.nu by Kim C Lundin"

Vad tänker ni? normalt genomtramp eller överdriver genomtramp som kan leda till förslitnings skador i framtiden?
Det är ett erkänt exteriört problem att många dressyrhingstar idag har långa och i många fall veka kotor. Nu är de flesta sporthästar idag hyfsat lätta i typen så det bör ju minska slitaget något men samtidigt så gör mer extrema rörelser att det borde öka pga det istället. Det i kombination med för mycket harvande på djupa ridbanor vet man ökar skaderisken.

För egen del föredrar jag kortare kotor och en lite mer kompakt typ av häst som visserligen gärna får vara rörlig men inte så extrem. Både pga att jag tror det är hållbarare men också för att de är bekvämare att sitta på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp