Hållbarhet på Keso

Thaliaste

Trådstartare
Hur länge håller en burk öppnad Keso i kylskåpet? Är inte en van Keso-ätare själv, så har ingen aning och det står inget om hållbarhet för öppnad förpackning på den...

Det är inte aktuellt att bedöma genom "lukta och smaka" eftersom det handlar om planering, så när det väl är dags är det försent om det skulle visa sig att den är dålig. Samt att jag inte vet själv hur det förväntas smaka...

Så jag efterfrågar (ungefärlig) tid som man kan förvänta sig att den ska vara fräsch.
 
Det finns väl ett bäst före datum? På Keso gör det nog ingen skillnad om förpackningen är öppnad eller ej. Så har du en riktlinje i alla fall.
 
Hur länge håller en burk öppnad Keso i kylskåpet? Är inte en van Keso-ätare själv, så har ingen aning och det står inget om hållbarhet för öppnad förpackning på den...

Det är inte aktuellt att bedöma genom "lukta och smaka" eftersom det handlar om planering, så när det väl är dags är det försent om det skulle visa sig att den är dålig. Samt att jag inte vet själv hur det förväntas smaka...

Så jag efterfrågar (ungefärlig) tid som man kan förvänta sig att den ska vara fräsch.
Jag har ätit keso som varit öppnad en månad. Då har det även varit efter bäst-före-datumet. Inte på något sätt dålig, men mindre kul att äta än färsk.

Den blir torrare och grynigare, så var du drar gränsen för vad som är ok beror på hur du ställer dig till den kvalitetsförsämringen och hur du ska använda den. Gissar att du kan räkna med två veckor som hyfsat oförändrad.
 
Jag har ätit keso som varit öppnad en månad. Då har det även varit efter bäst-före-datumet. Inte på något sätt dålig, men mindre kul att äta än färsk.

Den blir torrare och grynigare, så var du drar gränsen för vad som är ok beror på hur du ställer dig till den kvalitetsförsämringen och hur du ska använda den. Gissar att du kan räkna med två veckor som hyfsat oförändrad.

Jag ska bjuda på den (till samma kesoätare som i trådstarten 😁) så jag vill inte att den ska smaka/kännas dålig för någon som gillar Keso.
 
Beror på hur kallt du har i kylskåpet. Har stoppat ned en sked som är använd. Hur lång tid var det kvar på bäst före datum. Ett par veckor inga problem vid bra förvaring.
 
Jag brukar köpa Keso på kort datumhyllan och sen använder jag den ett par veckor senare. Jag tycker den håller jättelänge efter bäst för datumet.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 979
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 200
Senast: alazzi
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp