Bukefalos 28 år!

Hållbarhetsträning efter 6 mån vila?

Cleese

Trådstartare
Hur resonerar ni? En häst som tränat och tävlat (ej distans) hela sitt liv och som dessutom tränats 1,5år för distans blir pga en hovskada tvungen att "gå och skräpa" i 6 månader med lite barfota skrittrundor, inget avancerat. Nu är allt OK igen i hoven och vi har ridit igång igen. Ca 1,5h rundor i lugnt tempo 3-4 ggr/v (skritt/trav och enstaka glädjegalopper). Bör jag "göra om" hela hållbarhetsträningen eller kan vi avancera lite fortare än förra gången jag tränade upp hästen för distans? Då tog det drygt året till första start efter att ha tagit över hästen välriden och i god kondition. Är hållbarhet färskvara och vad är i så fall bäst före datum på tidigare träning? Någon erfaren som kan vara bollplank?
 
Vilken nivå har du tänkt tävla på? 50-80 km? Vilket tempo?
När det gäller distansritt så "beror allt på".

Din häst har visserligen stått i 6 månader, vilket gör att den muskelmässigt och konditionsmässigt lär vara ur form, men jag har tolkat det så att hållbarheten är något man en gång grundar nästan för alltid.
Innan du har byggt upp musklerna (kondisen går väl av sig själv under tiden) så har du en faktor mindre som dämpar slitaget även om ben, ligament och senor är hållbarhetstränade så av den anledningen kanske du ska ta det lugnt ett tag.
Om du tänkt tävla 50-80 km i ganska lugnt tempo så behöver du å andra sidan inte någon jätteträning dessförinnan ens om hästen stått 6 mån, det du gör räcker nog om och du inte märkt av några bakslag fram tills nu så borde det gå bra. Tror jag.
 
Jag skulle nog tänka så här. En till två månader av igångridning i lungt tempo för hållbarhet och sedan konditionsträning på 2-3 månader. Jag tror inte att man behöver börja om med hållbarhetsträningen. Detta är något som jag och mina kompisar brukar fundera kring. Hur länge kan en redan grundtränad häst egentligen stå för att man skall vara tillbaks på punkt ett igen? Jag tror att en häst som väl är hållbarhetstränad, kan stå en längre tid utan att man förden skull skall se den som en unghäst igen. Annars skulle t.ex. en fölsto ha mycket svårt att komma igen, efter mammaledighet. Fast som sagt, jag vet inte egentligen. Det är överhuvudtaget svårt att veta när en häst har fått sin grundträning i hållbarhet. Det är alltid en chansning. Man får hålla utkik efter signaler från sin häst och prova sig fram.
Hälsning Maja
 
Vi hade tänkt oss 50-80 nivå denna säsong i 10-12km tempo beroende på hur hästen känns när vi går. Svårt det här... ;-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp