Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta.

Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen en felbehandlad bakteriell luftvägsinfektion också det som föl blev 'dammkänslig'. Kunde inte stå på halm eller äta hö, då hostade hon. Även i välventilerat kallstall. Fanns dock inget behov att ge halm ute heller så inte provat det. Med spån + silage var hon helt symptomfri.

Lillen stod ju 4 månader drygt på boxvila. Välventilerat kallstall, men tyvärr så roade han sig med att gräva i sin box. Stod på permanentbädd med spån från början, men fick sen efter halva tiden halm, för att ha mer att pyssla med och förhoppningsvis sluta gräva. Det funkade bra i en månad, sen började han gräva i halmen med.

Sista tiden på spån så hostade han 1 - 3 ggr i början på promenaderna. Hörde honom aldrig hosta innan, inte ens när jag ströade (vilket jag ju var tvungen att göra med honom inne).

När han började gräva i halmen med kastade jag ut den, och han fick växelströbädd med dammavskiljt spån. Jag tog upp hostan med vet, då hade den pågått kanske en månad men inte blivit sämre utan var oförändrad. 1-3 host i början av promenaderna, vissa dagar inget alls, aldrig mer. Vet fick höra hostan själv med. Vet var inte så bekymrad och ansåg att det var dammhosta men skulle ge sig när han fick komma ut, men bra att byta ut halmen som tänkt.

Han stod dock kvar på kliniken en natt, och kliniken är ju varmstall. Inte dammigt eller så, men varmstall och jag har KALLstall, mkt välventilerat. Och på kliniken hade han stått på spån och fått halm och silage att äta (precis som hemma). Och han hade hostat och hostat och hackat och hackat på morgonen, alldeles förtvivlat. Dvs det var lite värre däran än det verkade, kallstallet tog bort symptomen.

Så, efter att ha hört honom hosta, undersökning osv så blev ordern 3 v medicinering med slemlösande (acetylsystein) och inhalation av kortison (flutide evohaler). Och 'ingen halm'.

Han fick börja komma ut i hage i samband med att hostbehandlingen sattes in, men det tog ändå nästan till slutet av behandlingen innan jag såg minsta skillnad. Kom upp rätt bra med slem av det slemlösande (rann ur näsborrarna). Under behandlingen åkte han transport till kliniken ett par ggr, och han hostade då i transporten och ffa när han lastats ur och kommit in till kliniken, tung 'djup' hosta och 5 - 10 ggr. Enligt vet tyvärr helt i linje med dammhosta, liten luftvolym i släpet, och de har huvudet 'uppe' och får inte upp slemmet ordentligt.

Nu så sen 2 v är medicineringen slut, och jag har knappt hört honom hosta alls sen dess. Några gånger nu och då närmsta veckan efter behandlingsslut (ej varje dag) hostade han när han gick ut till hagen. Sen dess inte alls. Aldrig inne.

Förhoppningsvis kommer han inte bli hosthäst 'för livet', men risken finns han alltid kommer vara extra dammkänslig, det får ju dock framtiden utvisa. Jag är lite bekymrad dock att det trots medicineringen tog såpass 'lång' tid innan han blev besvärsfri, med tanke på att K som var mkt mer känslig än honom aldrig någonsin reagerade hos mig när det var bara spån + silage, och dessutom blev besvärsfri utan medicin mkt snabbt bara halm + hö togs bort.

Haken är att han *verkligen* borde/behöver äta halm för viktens och ättidens skull.. Frågan är om halm UTE kan vara okej för en hosthäst? Eller drar de i sig damm och sporer och djävelskap även då? Han 'mördar' gärna sitt grovfoder genom att krafsa/sparka i det, och kan köra ner nosen och putta runt i det för att hitta det godaste - som alltid är i botten ;)

Så, någon som vet hur det är med sporerna/etc i halm, är det lika illa även om de kör ner nosen i det ute? Och vad har ni med hosthästar för erfarenhet? Det är som sagt i dagsläget inte säkert Lillen blivit hosthäst 'på riktigt', men tills motsatsen är bevisad och det är så kort tid han varit symptomfri - och det under synnerligen gynnsamma förutsättningar, så anser jag honom som det tills vidare.
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Min Chili är ju ganska autoimmun och en stor anledning till att hon nu går på lösdrift är att hon hostade av alla strömedel (halmpellets, spån, halm, torv...). Men jag strör ligghallen med halm och de äter också en del halm där inne, men jag har inte hört henne dammhosta en enda gång sedan hon kom på lösdrift.

Så, ja, min erfarenhet är att det går utmärkt.

Sen har jag också fått lära mig att det finns i stort sett ingen halm utan mögelsporer, just eftersom den ju växer som den gör, utsätts för olika väderlek osv. ETT år har jag fåt underbar halm, 2003 el. 2004 (varm sommar) och den är fortfarande dammfri.
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Min står ju dock inne fortfarande, alltså på nätterna. Eller, nätterna och nätterna, de står ju tyvärr inne mer än de går ute. Ute 10 - 18 nu, kommer bli mer sen men just nu är det 10 - 18. Övrigt tid inne, men dock välventilerat kallstall (men som sagt, det var ju där han stod när det började).

Jag har också hört det om halm, att det spelar i princip ingen roll hur fin den är osv, det är alltid sporer och grejer i den. Därför jag var osäker på om det är okej ens i 'friska luften', iom att de har näsan i den även ute.
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Jag har en hosthäst, som det inte funkar med halm till . Jag har försökt att blöta det, men det blir för jobbigt och han hostar ändå .
Jag tycker inte att du ska försöka med det före du vet att han är helt frisk .
Jag tycker fö att halm alltid är lite dammigt

Jag hade önskat att det fungerat för oss !

Hej från Hambo
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Har du provat halm i hagen då?

Jag skulle gärna slopa halm helt, men det är ju ett pest eller koleraval då det är ganska omöjligt få ner foderstaten tillräckligt i MJ men ändå hålla TS och ättid uppe. Och får han för mkt MJ så gör det ju honom sjuk i förlängningen, så :crazy:
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Det är synd att du inte bor närmre, jag hade kunnat fixa superfin halm till dig...

Men detta året var ganska bra, kan du inte ringa runt lite och kolla om någon kan tänkas ha riktigt fin halm och sen testa? Du märker ju kvickt om han reagerar. Antar att lösdrift inte är ett alternativ..?
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Det här året var skit här halmmässigt förvisso, helt åt helvete. Men jag har kanonfin halm. Men det hjälper ju inte, för även kanonfin halm innehåller sporer/etc, som en hosthäst kan reagera på.

Och det är ju liksom där min fundering är, om det fortfarande är för risky att övht tänka halm ens i hagen (dvs ute i friska luften) just för halm alltid är halm, eller om det kan funka.

Jag kan givetvis testa, och även om femtio pers svarar att 'det går jättebra för min hosthäst' så är det ju det man måste, prova och se. Men om ingen med hosthäst lyckats t ex, då är det kanske bättre att inte ta risken och prova.

Lösdrift är inget alternativ av flera orsaker tyvärr, sen löser det ju inte 'problemet' heller. Han har ju samma luft inne som ute iom kallstall, även om lösdrift ju blir snäppet bättre då de står mindre tid på strö då. Men han har inte hostat en enda gång på snart 2 veckor, så tycks ju funka och må prima som det är (och det borde han verkligen). Men även om han gick på lösdrift, så är ju det kniviga problemet med ättid och TS kontra MJ, dvs frågan att ge halm ute skulle vara likadan tyvärr..
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Jag hade testat. Jag har ju som sagt hosthäst som äter en del halm och även numera hö och hon hostar inte.
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Frågar du mig? Han har sly i hagen ja, jag ger honom inga dock, han får plocka själv/gnaga själv ;)
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Indy har mycket känsliga luftrör, likaså hade hans gamla mamma, men hon var klassad superkänslig hosthäst.
Båda mina har kunnat äta, stå på halm. Men bara vissa år, så det måste ha med hur fuktig hösten varit och hur bra lagringen varit på halmen.

Intressant är att Indys mamma, som kunde stå på halm, inte klarade av att någon i stallet stod på spån. Då blev hon jättedålig och hostade oavbrutet.
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Jag har en hosthäst, som står på stall nattetid. Hon kan äta halm, så länge det är ute i hagen. I stallet däremot kan hon inte äta halm, då blir hon hostig. Hon har varit hosthäst i över 10 år, men har fått det att funka jättebra, var längesen man märkte av hennes problem. Pröva! :)
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Ja, det är i hagen jag menar .
Jag skulle vilja ha det så dom har nåt att plocka med nattetid ( dom går ju på lösdrift under " Kontrollerade " former )

Det går ett tag att ge honom halm, men så plötsligt är snoret och hostan där.
På Måndag ska han ställas in i box några timmar för tandraspning etc hos min pappa, där är det halm i alla boxar så jag får se hur det går !

Hej från Hambo
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Mitt ena sto har kronisk bronkit.

Hon tål absolut inte spån som bädd, men halm har alltid funkat bra. När hon stått på box så har jag vattnat halmen.

Den här vintern så har jag fått ut henne på lösdrift och där har jag halm i liggskyddet. Hon grejar runt därinne och äter en hel del också, och hon hostar ingenting utav det. Dock kan hon vara lite känslig när det är fuktigare ute, eller om vädret slår om väldigt tvärt.

Det är väldigt olika från häst till häst, men ute borde du kunna ge honom lite halm att plocka med :)
 
Sv: Halm i hagen till 'hosthäst' - går det?

Min gamla ponny blev hosthäst och dammkänslig efter att vi haft kvarka och sedan ett hös som visade sig vara dåligt.

Nu är han snudd på symptomfri ståendes på halmpellets och spån i stall med bra luft. Viktigast för honom är att han går på hösilage och att man luftar rent i lungorna med ett träningspass då han får upp flåset lite varje dag.

Nu för tiden kan han hosta en gång eller två vid uppvärmning eller en gång till hagen på morgonen.
Han kan tom stå på halm hos mina tränare i flera dagar. De har då haft väldigt fin halm.

En gammal stallägare lade ut halm i hagarna utan att säga till/fråga. Då blev han jättedålig. Men jag upplevde den halmen som av betydligt sämre kvalitet.
När det skedde fick jag ställa av och medicinera efter vet-besök.

Jag ger inte halm pga detta. Jag vågar inte riskera. Han får väldigt mkt hösilage och iom det lång tuggtid. Men så klarar han ju en foderstat med så mkt käk utan att bli fet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lilla E får man numera (nåja sen ett tag) klassa som hosthäst. Det knepiga är när han får hostan. Sedan ett par dagar har vi en...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 412
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Corax
·
Hästvård Jag köpte min Nordsvensk 4,5 år sen på vintras, obesiktigad och upptäkte hemma att hon snubblade mycket, även i skritt. Desutom...
2
Svar
31
· Visningar
6 316
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp