Bukefalos 28 år!

Halsförlängare + Tömkörning,

L

Liten_men_tuff

Är inte så inne på det här med tömkörning men har börjat tömköra pållan en del,

Och har med hjälp av tömmarna spänt in henne ,
Men hon blir så spänd och går med kort och hög hals , vill att hon ska söka sig nedåt ,
:smirk:
Kan man tömköra med Halsförlängare ? ,
Har man då tömmarna i bett ringen och sedan genom gjorden bara?
 
Ett tips; använd viktboots! :idea:
Då trampar dom under sig bra och kommer upp med ryggen och slutligen placerar huvudet i rätt "form" så att säga. Du behöver ju bara ha tömmarna för att styra då och vänja henne. Funkar jättebra på mina hästar, ponnyn var rädd för tömmar när han kom, nu är han :love: på töm! :)
 
Jag som var där i Torsdags :p
Ska kolla in och kanske ta och beställa ett par :D
 
Davies tror jag dom heter! Man kan ta ur och i vikter hur man vill. Superpraktiskt.
 
Vill man att hästen ska såka sig framåt-neråt så är det inte så smart att begränsa den med en massa hjälptyglar och inspånningar. Bättre då att lära sig att göra hantverket grundligt, så får man bättre resultat i slutändan.
 
Jag tömkör m inspänningstyglar, funkar fint på min häst.
Du kan ju alltid prova m halsförlängare, den är ju "snäll" mot hästen.
Om du longerar kan du låta linan löpa gn inre bettringen, över nacken o fäst den i yttre bettringen. Får hästen att sänka nacken lite o spänna av.

Vad kostar viktboots ungefär?
 
Har du en riktig tömkörningsgjord med flera ringar kan du variera tömsättningen. En häst som man vill ska söka sig nedåt, framåt får man sätta lite lägre helt enkelt. Förstår inte alls vart man vill komma med inspänningar vid tömkörning då det ska motsvara ridning från marken. Använder ni inspänningar när ni rider? :confused: Jag kan förstå om man har det vid longering då man ej har kontakt med hästen.

Ett hett tips är: skaffa bättre utrustning (behöver inte kosta skjortan, finns billiga alternativ) och gå en tömkörningskurs! Inte kastar man väl på en massa inspänningar vid ridningen för att hästen inte vill? Då tar man hjälp av en tränare och försöker hitta problemet! :idea:
 
Att tömköra med inspänningstyglar är som att rida en planka.
Inspänninsgtyglar eller hjälptyglar har hästen ingen som helst hjälp av vid tömkörningen...jo, förresten, den får hjälp att komma undan.
Vill man ha hjälptyglar kan man ju lika gärna longera!!!

Meningen med tömkörningen är ju att hästen ska finna sin egna balans, och att du ska kunna inverka mer än vid longering.
Hästen ska finna sin balans, om det så tar 257 varv.
 
Jag kan tipsa dig om en jätteduktig instruktör som kommer och håller kurser ganska nära dig.

Annars, om du bara vill titta på går det också. Om du vill se det hela på amatörnivå är du välkommen att titta på två kärringar som försöker samarbeta :angel:, och då är det gratis. :D

Du kan ju reglera ganska mycket beroende på hur du sätter tömmarna. Höjd, ställning m m. Precis som vid ridning (ang höjd, längd...). Plus i kanten är ju att du ser hur hästen arbetar och att hästen får göra hela arbetet själv OCH utan en ryttare på ryggen. Vissa koncentrerar sig bättre då...
 
Visste självklart att jag skulle få såna här komentarer,
Efter som många är i mot hjälptyglar, :smirk:
Men tack för alla tips , Både bra och dåliga :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 102
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: ryujaneiro
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 876
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var uppe vid sju, kom på att jag glömt ladda permobilen och bokade färdtjänst. När färdtjänstchauffören kom pulsande i 20 cm snö...
Svar
1
· Visningar
518
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp