Halt bara i skritt?

Shudde

Trådstartare
Min häst hade sett lite knackig ut igår med sadel på- linades utan sadel- var ren och reds sen 30 min utan att instruktör eller ryttare såg/kände hälta.
Såg inte halt ut på väg in från hagen idag, men när jag hade sadlat var han halvt på vä. fram på väg ut från stallet. Linade, men såg inget.

Tog av sadeln och tänkte tömköra lite för att se hur han rörde sig vid arbete, men när jag började insåg jag att hästen är bara halt i skritt. Rör sig precis som vanligt (stort) i trav både rakt och på böjt spår. Brallade och for i galoppen, men travade hellre riktigt riktigt långsamt och stannade istället för att skritta.

Det ser ut som om han har svårt precis i framförningen. Ungefär som en hovböldshäst, fast rätt lindrigt.
Iskall i alla ben, inte öm eller svullen någonstans.

Han har fallti ur lite efter 2 kolikanfall rätt tätt inpå varanda nyligen, så han är rätt omusklad. Har haft 3 "osynliga" hovbölder då han tydligen har såpass bra hovkvalitet att de letar sig uppåt och då har gjort att hältan kommit och gått lite, men då har han ju varit betydligt mer halt och hade definitivt inte varit ren i trav.

Nån som varit med om ngt liknande?
 
Sv: Halt bara i skritt?

Bör man verkligen motionera en häst som visar hälta?


Låter ju lite konstigt att hästen bara är halt i skritt men när jag tänker efter så har jag nog sett det själv ett par ggr.
Minns/vet dock inte vad det var för fel på dessa hästar.
Kanske ny böld?
 
Sv: Halt bara i skritt?

Jag hade inte valt att rida igår.

Och att jag linade honom idag var mer för att se hur han faktiskt såg ut, och var det satt. Det såg verkligen jättemärkligt ut att först se honom bralla omkring och trava helt vanligt för att sen vägra gå öht. Stillastående eller trav, han valde absolut inte att skritta själv.

"Hoppas" på en ny böld, det vore väl nästan det bästa scenariot.
 
Sv: Halt bara i skritt?

Hovbölder kan ju vara väldigt luriga, en gång så red jag min häst, hon gick väldigt bra (dressyrpass) och sen när jag kom in i stallet så skulle jag be henne att backa och då var hon blockhalt! Snacka om att jag fick dåligt samvete men det visade sig vara en hovböld som satt bak vid trakterna. Så det kan ju vara så att hoven belastas olika i skritt/trav/galopp och beroende på var hovbölden sitter så kanske det bara syns det bara i skritt?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 194
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 089
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 496

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp