Bukefalos 28 år!

Halt/förhållning nybörjare

Roxanna

Trådstartare
Jag är nybörjare i ridningen och har nyligen bytt ridskola. Hästen jag rider just nu har stått länge på ridskola och kan så att säga alla trick i boken. Han känner ju att jag inte är självsäker och det blir bara kaos av allt på lektionerna just nu. Han travar på i sin egen takt, jag lyckas inte göra halt utan det blir bara en dragkamp, han försöker springa rakt fram på volt osv.

Hur får jag han att lyssna och undvika den s.k. dragkampen? När han inte lyssnar på tygelhjälp och sits, vad gör man?
 
Vad säger ridläraren?
En dragkamp ska det inte bli, den vinner alltid hästen. För att undvika att ge hästen något att dra i kan man ta i tyglarna (göra en förhållning) sedan ge efter i tyglarna (eftergift), då får inte hästen något att hänga i och ha dragkamp med. Det gäller också att vara bestämd.
Det kan vara så att du måste överdriva hjälperna för att hästen ska förstå, t ex ta ganska rejält och sen lätta, ta rejält lätta. Har man tur behöver man bara göra det en gång, för nästa gång kan det räcka med att bara krama lite med tyglarna och sen lätta, men jag tänker ändå att din ridlärare borde kunna hjälpa dig, vad säger denne om situationen?
 
Så gjorde jag sist men det fungerade inte. Han började även galoppera osv utan mina hjälper, inget skenande men kände mig helt hjälplös. Förhållningarna slutade bara med spänning till slut.
 
Det låter kanske inte som den bästa hästen att ha med på nybörjarlektioner. Och kanske inte den bästa ridläraren heller, om du känner dig tvingad att fråga hur du ska göra på ett forum på nätet istället... Fick du ingen hjälp på lektionen?
 
Så gjorde jag sist men det fungerade inte. Han började även galoppera osv utan mina hjälper, inget skenande men kände mig helt hjälplös. Förhållningarna slutade bara med spänning till slut.

Låter inte som en bra nybörjarhäst, fråga om du kan byta häst? Till en som är lite mindre känslig.