Bukefalos 28 år!

Halt/förhållning nybörjare

Roxanna

Trådstartare
Jag är nybörjare i ridningen och har nyligen bytt ridskola. Hästen jag rider just nu har stått länge på ridskola och kan så att säga alla trick i boken. Han känner ju att jag inte är självsäker och det blir bara kaos av allt på lektionerna just nu. Han travar på i sin egen takt, jag lyckas inte göra halt utan det blir bara en dragkamp, han försöker springa rakt fram på volt osv.

Hur får jag han att lyssna och undvika den s.k. dragkampen? När han inte lyssnar på tygelhjälp och sits, vad gör man?
 
Vad säger ridläraren?
En dragkamp ska det inte bli, den vinner alltid hästen. För att undvika att ge hästen något att dra i kan man ta i tyglarna (göra en förhållning) sedan ge efter i tyglarna (eftergift), då får inte hästen något att hänga i och ha dragkamp med. Det gäller också att vara bestämd.
Det kan vara så att du måste överdriva hjälperna för att hästen ska förstå, t ex ta ganska rejält och sen lätta, ta rejält lätta. Har man tur behöver man bara göra det en gång, för nästa gång kan det räcka med att bara krama lite med tyglarna och sen lätta, men jag tänker ändå att din ridlärare borde kunna hjälpa dig, vad säger denne om situationen?
 
Så gjorde jag sist men det fungerade inte. Han började även galoppera osv utan mina hjälper, inget skenande men kände mig helt hjälplös. Förhållningarna slutade bara med spänning till slut.
 
Det låter kanske inte som den bästa hästen att ha med på nybörjarlektioner. Och kanske inte den bästa ridläraren heller, om du känner dig tvingad att fråga hur du ska göra på ett forum på nätet istället... Fick du ingen hjälp på lektionen?
 
Så gjorde jag sist men det fungerade inte. Han började även galoppera osv utan mina hjälper, inget skenande men kände mig helt hjälplös. Förhållningarna slutade bara med spänning till slut.

Låter inte som en bra nybörjarhäst, fråga om du kan byta häst? Till en som är lite mindre känslig.
 
Jag är nybörjare i ridningen och har nyligen bytt ridskola. Hästen jag rider just nu har stått länge på ridskola och kan så att säga alla trick i boken. Han känner ju att jag inte är självsäker och det blir bara kaos av allt på lektionerna just nu. Han travar på i sin egen takt, jag lyckas inte göra halt utan det blir bara en dragkamp, han försöker springa rakt fram på volt osv.

Hur får jag han att lyssna och undvika den s.k. dragkampen? När han inte lyssnar på tygelhjälp och sits, vad gör man?

Skulle nog försöka prata med ridläraren om hur du upplevde det och säga att du vill ha tips och/eller få rida en annan häst.
Kan vara svårt med hästar som bara springer speciellt om du rider lektion, antar att ni inte får göra så mycket på eget initiativ ? Men annars som någon skrev att göra förhållning och sedan eftergift funkar oftast bättre än att bromsa hela tiden.

När jag rider hästar som är "springiga" gör jag mycket tempoväxlingar och avsaktningar redan från början så att hästen inte kommer in i sitt mode att bara springa på. Men jag rider heller inte på ridskola, så blir lättare för mig att jobba med avsaktningar och tempoväxlingar.
 
Ska försöka prata med ridläraren igen. Försökte sist men tycker tyvärr det är ganska vanligt på flertalet ridskolor att man inte riktigt har tid att visa/hjälpa enskilt när elever behöver det. Har frågat om att få byta häst men hon tror att det kommer bli jättebra med denna hästen (?) :P
 
Ska försöka prata med ridläraren igen. Försökte sist men tycker tyvärr det är ganska vanligt på flertalet ridskolor att man inte riktigt har tid att visa/hjälpa enskilt när elever behöver det. Har frågat om att få byta häst men hon tror att det kommer bli jättebra med denna hästen (?) :P


Det kan vara tajt med tid om det är tolv elever i samma manege (som vissa ridskolor klämmer in). Men en elev som inte kan styra hästen och vars häst plötsligt fattar galopp, den eleven får lämpligen företräde gentemot annat mer detaljinriktat. Eller är det flera elever som har liknande problem?

Det ÄR säkert en snäll häst. Men du behöver ju helt klart hjälp att hitta knapparna. Ska du svänga höger - titta åt höger, för höger hand något ut ifrån hästhalsen (ledande), lägg till vänster skänkel och öppna upp lite med högerskänkel. Ska du sakta ned - så försök att komma ned i sadeln, djupa andetag, försiktig med skänkel så att du inte studsar med dem, håll emot lite i yttertygel och krama i inner. Mer stöd på yttersidan, men aldrig statiskt. Du ska inte hålla fast. Får du ingen reaktion så gör om igen, tydligare.

Det som händer (gissar jag) är att du är obalanserad och ger dubbla signaler. Hästen (om den är erfaren och inte blir osäker) väljer då det som passar den bäst för tillfället.
 
Det som händer (gissar jag) är att du är obalanserad och ger dubbla signaler. Hästen (om den är erfaren och inte blir osäker) väljer då det som passar den bäst för tillfället.

Det här är skälet till att jag tyvärr inte kan sätta upp vem som helst på mitt sto.
I skritt kan hon bära små barn och hästrädda nybörjare varsamt och hur bra som helst men om någon skulle försöka trava och inte ha den stabilitet som krävs för att rida balanserat i takt så hade hon blivit stressad och gasat = ryttaren hade hamnat ännu mer i obalans = hästen hade gasat ännu mer.
Det är just detta med dubbla signaler som är så klurigt innan man tränat upp sin kroppskontroll ordentligt.
Att knipa med benen för att motverka att ramla av p.g.a den ökade takten betyder ju fortfarande öka tempot.
Ett "one rein stop" funkar ju nästan alltid i nödfall, även om jag själv är mer för "den barska tvärniten". ;)

En bra nybörjarhäst för mig är därför en som är lite nonchig/lat, och inte tar alla signaler för på stort allvar utan tolkar dem lite som den känner för,
typ; "Hmm, nu gasar och bromsar hon samtidigt, jag provar att sakta av så hoppas vi att det är rätt" haha

Och till sist, prata med ridläraren. Lektioner är dyra och du skall absolut kunna känna att du får valuta och goda råd för de pengarna.
Så länge man inte blir rädd eller riskerar att skada någon så tycker jag att det är bra att man får rida dessa lite "svårare" hästar också, eftersom det ger väldigt mycket positivt till ens balans och utvekling överlag. Men då menar jag inte att man skall ta sig vatten över huvudet.

Lycka till! Det kommer säkert att lösa sig galant.
 
Jag kan kanske ge lite tips från mitt håll! :)
Att ha dragkamp med hästen lönar sig aldrig och hästen får ju även ont i munnen. Genom att sitta och dra så springer hästen bara snabbare för att undgå ''smärtan''. Ett tips är faktiskt att dra till rejält och precis när du dragit till så ger du eftergift. Lyssnar inte hästen, gör om det.
Sen är det viktigt att du gör ledarskapsövningar, vilken häst du än har. När du går till ridbanan/ridhuset så gör halt var tionde steg. Då kommer hästen lyssna på dig. Fråga ridläraren om du får göra lite övergångar och inte trava runt runt och galoppera runt runt.... Utom fråga om du får göra: skritt, halt, skritt. Trav, skritt, trav. Galopp, trav, skritt, trav, galopp osv. Då kommer hästen efter ett tag lyssna på dig. Hoppas du får nytta utav tipsen :up:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 217
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 787
Träning Jag berättade för nån vecka sen om att jag nyss tagit mig tillbaka i vuxen ålder till ridskola och hur fantastiskt det känns men att jag...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp