Bukefalos 28 år!

Halt häst med bula

A

Annse

Hästen jag rider var plötsligt halt i morse. Eftersom jag är enda ryttare och har varit sjuk har han inte ridits sen i lördags och sen gått i hage söndag och måndag. Hade stått inne igår. Han är 22 och valack - ingen ungdom mao. Han ville först inte sätta ned foten då jag kratsat, men jag trodde mest han larvade sig lite och han stödde sedan på hoven. Kände för säkerhets skull på hoven och nedre delen av benet, men inget kändes konstigt. När jag sen ledde ut honom för att rida var han liksom stel från "höften" och nedåt, lyfte benet (vä bak) stelt framåt/uppåt och ville inte riktigt använda det. Vi klämde lite mer och upptäckte en knytnävsstor "bula" på insidan av låret, nästan ända uppe i ljumsken. Han lyfter benet när man trycker där, men "rycker" inte till eller slår, utan bara lyfter benet lite stelt. Lite hängig kanske, 38.1 i temp. Nån som vet nåt???

Själv är jag rookie och har väldigt liten erfarenhet av "egen" häst. Har ringt vet. som ville att jag skulle trava honom och kolla om han var halt även då. Kan tyvärr inte göra det förrän i morgon så jag tänkte kolla om nån klok människa här vet nåt!
 
Sv: Halt häst med bula

på ett ställe som jag var på praktik på för typ 1 år sen så var det en häst som fick en svullnad på bogen och det blev han blockhalt av och fick lite feber om jag kommer ihåg rätt.. veterinären kollade på honom men jag kommer inte riktigt ihåg vad han sa men han blev iaf bra efter att ha vilat ett tag tror jag :smirk: (minnet sviker ibland :angel: )..
men jag tycker iaf att du ska ta ut en veterinär så h*n får kolla på det för de låt inte nåt vidare..
 
Sv: Halt häst med bula

Ska göra det, men man blir ju så otålig och vill veta på en gång...
 
Sv: Halt häst med bula

jaha, hela benet var till slut jämntjockt och vi började fundera på lymfangit och tog raskt dit vet som konstaterade att det var en fläkskada. Så nu ska han stå i minst 6 veckor... :cry:

Nu är jag bara orolig för hur det ska gå att sätta igång honom igen, han är som sagt 22 och hade ändå börjat tappa muskler (det är bara jag som rider honom och jag hinner inte mer än 3 ggr per vecka). Jag hoppas att det här inte är slutet för honom som ridhäst... han är den enda jag vill ha :)
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 640
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 424
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 434
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 360
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp