Halt och halvhalter

Roxanna

Trådstartare
Jag rider på ridskola och har de senaste lektionerna försökt träna på att göra halvhalter och försöka få till en korrekt halt. Har läst på jättemycket, men det finns så mycket olika tekniker man kan prova, varav många inte fungerar så jättebra på en ridskolehäst som nybörjare. Så är det någon som kan försöka förklara för mig hur man gör en korrekt halt och halvhalt på ett enkelt språk? Som jag förstår det så är korrekta halvhalter väsentliga för att rida in i en korrekt halt.

Några funderingar jag har:

Har läst att många påpekar hur viktigt det är att använda sig utav framåtdrivande hjälper i halvhalten, men jag förstår inte riktigt hur detta görs i praktiken på rätt sätt?

Hästen jag rider just nu vill gärna utmana mig med en dragkamp när vi ska göra halt, vilket jag förstår förmodligen beror på otydliga signaler från mig som ryttare, är det någon som har några råd på hur jag undviker detta? Jag försöker undvika att ta i tyglarna för mycket, men det slutar oftast med att jag blir tvungen. Då tar jag oftast lite mer i yttertygeln för att försöka undvika att dra hästen för mycket i munnen och spä på "dragkampen". Min ridlärare säger att jag ska tänka på att ta tyglarna i ett snabbare mjukt "ryck"..
 
Det enda jag kan tänka på som hjälper med dragkampen är att "ta och ge", dvs ta i tyglar och ge eftergift, så hästen inte har något att "hänga" på i tyglarna. Svarar inte hästen för de första förhållningarna får man ta lite mer bestämt och så fort hästen gör rätt ska man ge eftergift som belöning att den gör rätt. Lite luddigt förklarat kanske.
 
Personligen gör jag en halvhalt med min hållning och sits. Vinkla bäckenet, räta upp överlivet, stoppa rörelsen, släp efter igen. Möjligtvis lätt höjning av handen för att förtydliga att hästen ska räta upp sig. Det har alltså ingenting med att ta i tygeln att göra för mig. Driv kort inner bak med sitsen i nästa steg, ny halvhalt i nästa. Inte hetsigt, lugnt och taktmässigt. Så kortar jag/samlar hästen inför tex en halt.
 
Jag tycker att du ska byta ridlärare :crazy: Ingen häst ska någonsin behöva få något ryck i munnen!

En halvhalt och halt gör du med sätet. Räta upp dig, dra bak axlarna, kom ner i sadeln och göra halt/halvhalt med magen. Tänk dig att du drar in naveln mot ryggraden utan att spänna dig i övriga kroppen så blir det rätt. Då vinklas bäckenet automatiskt. Du sitter alltså emot hästens rörelse vilket gör att hästen stannar upp. Om du måste ta i tygeln ska det inte vara hårdare tygeltag än att du kramar mjukt med handen, ev. att du drar lillfingret något mot handleden. Skillnaden mellan halt och halvhalt är att en halvhalt är över på någon sekund medans du i halten håller kvar ett par-tre sekunder längre. Om hästen inte tar halvhalten är det ingen bra ide att hänga kvar i tygeln, då gör man om istället tills hästen svarar. Samma när man ska göra halt. Svarar inte hästen på första förhållningen så är det ta och ge som gäller. Du rätar upp dig, drar bak axlarna, kommer ner i sadeln, drar in naveln mot ryggraden och kramar ihop handen och sitter emot med sitsen några sekunder, släpper kramningen en sekund och gör om tills hästen lyssnar. En häst är mycket starkare än en människa och trots att hästen får ont och till och med kan få skador i munnen av att någon drar eller rycker i tyglarna så stretar de emot om du som ryttare blir hängande i tygeln. Handen ska alltid vara mjuk och sviktande, inga hastiga ryck och inget dragande.

Att man säger att man driver in hästen i halvhalten är för att man inte vill att hästen ska sakta av. Hen ska bara samla sig mer när man har kommit så långt och bli uppmärksam. Genom halvhalten vill man alltså göra hästen mer alert. Att göra en halvhalt är ungefär som att ropa på någon/göra någon uppmärksam på något. Man gör halvhalter innan alla nya moment i ridningen. Ska du vända över, lägga en volt, börja trava, fatta galopp osv. Allt föregås av en halvhalt för att göra hästen uppmärksam på att nu kommer det något nytt som du ska lyssna på.
 
Du har redan fått bra svar på halvhalter osv...

Tänkte bara bidra med min "förklaring" som jag gav syrrans äldsta när jag skulle förklara halvhalt för henne..

Jag tog exemplet under galopp... Anledningen till att jag tog just under galoppen är att det går oftast betydligt fortare än när man går i lägre gångarter så det är lättare att "förstå" vad man gör och när...

Du galopperar runt i ridhuset, du tänker lägga en mindre volt, inför volten så rätar du upp dej, du sitter lite tyngre i sadeln och "checkar av" kontrollen och sen vänder du... just den "avcheckningen" är en halvhalt.
Om du inte gjorde "halvhalten" innan vändningen hade du förmodligen inte fått med dej hästen runt då den inte "hängt med"...

Självklart gör man detta även i skritt men iom att skritten är så mkt långsammare så blir "skillnaden" inte lika stor om du "missar" halvhalten i skritt vs galopp... Men om man fattar hur man "tänker" i galoppen så blir det enklare att överföra även till de andra gångarterna och andra olika uppgifter...

Så för mej är en halvhalt innan en halt mer ett sätt att "uppmärksamma" hästen på att "hej nu händer det snart något"... Och sen gör man halten. Som nybörjare är det SJÄLVKLART så att du ska använda tyglarna. Inte i ryck utan som sagts innan man tar, ger efter, tar och ger efter ... Men inte i "långa" intervaller utan tom snabbare än du hinner säga "ta, ge efter, ta, ge efter". Och vad gäller ge efter så är det just för att NÄR hästen gjort halten så är ju belöningen "ge efter".. Trycket "ta" upphör...
De framåtdrivande hjälperna låter "fint" och förstårs nog bättre när man fått in "stoppet" än att man ska tänka på det som nybörjare. För då handlar det ju om att "förfina" allt. I början vill du bara få in "känlsan" för en halt... Sen börjar du göra halten "bättre" då kommer man till de framåtdrivande och man "driver" hästen in i halten... För att få hästen samlad och under sej... Men detta har tom Grand Prix ryttarna problem med så förstår att man som "nybörjare" undrar hur de går till :)
Det är ju det som är "sporten" med ridning... Du blir aldrig "perfekt" ... Du nöter på samma "frågor" som alla andra... Halvhalterna måste fungera för att allt annat ska fungera och för att träna halvhalter tränar man halter... =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 130
Senast: Cambrie
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 757
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 687
Senast: Cha9
·
Träning Jag är nybörjare i ridningen och har nyligen bytt ridskola. Hästen jag rider just nu har stått länge på ridskola och kan så att säga...
Svar
9
· Visningar
1 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp