Halvblodssto + ridponnyhingst

Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Det verkar dock inte som Urmina själv lämnar så stort... Både Pondus och Gasques pappor är över 140 cm. Dem har ju blivit 10 cm mindre. Men jag håller med dig att det finns risker med en sån här betäckning. Jag gav henne bara uppgifter om dem hingstar inom ridponny aveln som är minst ;)

Håller med dig om att vill man göra en storhäst + ponny korsning så är nog en welsh bäst lämpad.

Eller så köper man sig en ponny helt enkelt :idea:

Till TS: Varför vill du ta föl på ditt sto och inte köpa? Några egenskaper hon har som du vill avla på?
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

*kl*

Om höjden verkligen är viktig är det klurigt att ta en konsoliderad stam, dvs det är flera generationer bakåt med jämnstora ponnyer.

Håller med.

Vet en halvblod/welsh-korsning. Mamma, hbl, är 145 cm (dock tvillingfödd så troligen varit större annars) med normalstort bakom sig. Pappa är 128 cm. Avkomman blev 154 i slutänden.
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Det kan bli jättefina korsningar. Jag har aldeless nyss själv köpt en
maxad d-ponny som har maxad D-ponny som pappa och hingsten var e.Kingsettle Thanka (stor D) och Fullblodsto ca 160-163 . Mamman till
min ponny är halvblodsto tror hon var stambokförd strax över 160 .Lambert-Ursus. Finns även en helbror till mitt sto som tävlar som stor häst.
Avkomma till mitt sto e. Lotus är D-ponny.
Har även en tvååring sto 141 cm pappan är Welsh 129 cm (K Bocelli) hans helbror är tydligen D-ponny (K Caruso). mamman (Welsh Cob) till min ponny slutmättes till 147,7 e. Star Kingdom -morfar ca155. Men jag har inga funderingar på att min unghäst ska bli liten stor häst (du kanske vet på ett ungefär vad hon slutar på? Jag har tippat på 144 ,)
Denna funderar jag starkt på att betäcka med Gasque eller Pondus nästa år.
Halvblodsponnyn kommer att ridas av min dotter några år innan jag kommer att fundera på hingst, kanska en ren welsh.
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Coulthard gick förra året på cemin jag vet inte hur han gör i år
jag har en efter honom men då är det en B-ponny mamma och det fölet kommer bli "stort"
LitenKorKiarKarisma.jpg

Hingst2006600.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Jag tror jag lägger ner det där med att försöka få en ponny efter henne men jag är ändå sugen på att betäcka henne med en ponny och i sådana fall blir det Speyksbosch Dancer, min absoluta favorit bland ridponnyhingstarna. :love: Jag lutar nog annars åt en halvblodshingst som lämnar smått. Tips på sådana?
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Vi har också en Coulthard avkomma hos oss, hans mamma är welsh/halvblod som håller måttet och vår pojke är runt 1,44

teddy1.jpg
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Saint Amour och Dirco Hästak är små själva men de hoppar.
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Kom gärna med förslag på dressyrhingstar då mitt sto är dressyravlad men gärna dressyrhingstar som ändå har god hoppförmåga. Jag försöker inrikta min avel på allround, mot dressyr. En bra häst för mig kan lite av varje.
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Har du inte läst att jag lämnat tanken på att ge mig in i ponnykorsningen? En c-ponny hade dessutom varit för stort. Det har vi ju kommit fram till här i tråden. :) Tack ändå!
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

undrar varför mitt hingstförslag försvann, konstigt, rekomenderade en godkänd c-ponny (welsh). jaha...
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

ahhhhh... oki. det var nog det bästa... hoppas du fortsätter att avla men med storhästar istället... lycka till
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

konstigt, det har jag gjort förut och då har inte inlägget försvunnit.. men det kvittar ju nu i alla fall eftersom hon har ändrat sig. :D
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

Kanske länkade du till en hemsida för denna hingst? Det får man inte göra.
korrekt, samma orsak två gånger dessutom!
konstigt, det har jag gjort förut och då har inte inlägget försvunnit.. men det kvittar ju nu i alla fall eftersom hon har ändrat sig. :D
förmodligen för att jag inte har sett de inläggen, jag kan inte se allt, tyvärr.
Läs den nålade regeltråden så ser du att det inte är tillåtet!
 
Sv: Halvblodssto + ridponnyhingst

men, den sidan jag länkade till hade ju bara hingstens stamtavla, resultat osv, inga kontaktuppgifter....
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 968
Senast: moonstruck
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 559
Senast: ameo
·
Avel Jag har en welsh cob på ca 155 cm som jag funderar på att betäcka, och var egentligen främst inne på en renrasig welsh cobhingst...
Svar
12
· Visningar
2 452
Senast: Stereo
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp