Hampaströ?

pastejja

Trådstartare
Fick veta att det finns ett boxströ av hampa, någon som har erfarenhet av detta som boxströ?
/u
 
Sv: Hampaströ?

Hampaströet är nog rätt dött på marknaden i Sverige efter insidenten i Falsterbo när de använde det i uppstallningen där för att lansera det och en häst fick foderstrupsförstoppning och dog, blev väldigt uppmärksammat och sedan dess har jag inte hört en enda i sverige som använder det. Vet att det är ganska vanligt i Danmark.
 
Sv: Hampaströ?

Men vad otäckt! Jag hade inte hört om den.. Då känns inte det som ett alternativ. Tack för svar iallafall..
/U
 
Sv: Hampaströ?

Men vad otäckt! Jag hade inte hört om den.. Då känns inte det som ett alternativ. Tack för svar iallafall..
/U

Ja frågan är hur aptitretande det är, sprang häromdagen på just hampabalar och har gått här hemma och grunnat för de var väldigt billiga jämfört med spånet, innan har jag för mig att de låg på samma pris som spånet men nu var det rätt vad det var halva priset. Dessutom påståss det ju suga åt sig mkt mer vätska än spån. Har haft ångest här hemma idag var jag till slut tvungen att köra och köpa hem en för att kolla närmre på det, luktar ju lite speciellt. Det jag funderar på är att blanda ut det med spånen i alla fall tills man ser att de inte äter av det. Tog en näve och höll fram till min fullkomligt mattokiga 3-åring (som jag har misstankar om tom äter av spånet, försvinner mystiskt mkt spån i hennes box), men hon verkade inte nappa, har nu på prov gett henne lite blandat hampa och spån i boxen för att se om hon får för sig att äta det.
Har dock lite svårt att se varför det skulle ge foderstrupsförstoppning, är inga stora bitar i det utan det är väldigt finmalt iofs är det en del "stickor" som är lite hårdare, har provat att blöta det och tycker inte det direkt svällde.
Hmmm tål att utredas vidare med det priset, skall precis strö upp hela logen på över 100kvm och hade gärna sluppit halm där för de bara drar runt och gräver sönder bädden därinne när det är halm.
 
Sv: Hampaströ?

Jag tycker att det låter intressant igen helt plötsligt, absolut värt att titta närmare på. Har dock inte hittat någon som säljer det, har provat googla, men jag verkar ha rätt teknik. Jag har fått beskrivet att det ska se mycket sympatiskt ut i boxen :).
/U
 
Sv: Hampaströ?

Här i Göteborg är det många som använder det som stallströ och är jättenöjda. Tre Hästar säljer vet jag, men det är ju här det, vet inget om resten av landet.
 
Sv: Hampaströ?

kl

Nar jag gick pa Naturbruksgymnasium for hundra ar sedan sa havdade en av mina larare att det var nagot mystiskt med hela foderstrupsforstoppningen och att hasten igentligen dott av nagot annat (tror att den brot benet eller fick en allergisk reaktion:confused: under behandlingen). Som sagt jag har ingen anning om sanningshalten i hennes historia men jag tyckte att stroet var svarjobbat.
 
Sv: Hampaströ?

*kl*

Vi använder Hampa strö från Holland som är behandlad med eucalyptus för att hästarna inte skall äta den. Den Fungerar super bra!

vi har en blandning av torv och Hampa och de flesta hästarna har bädd, jätte lätt att mocka samt bädden ligger bra. Hampan fungerar bäst om man vattnar den lite ca 5 l när man lägger in en ny bal, då sväller den och ökar sin uppsugningsförmåga.

det blir dessutom lite ljusare än när man bara använder torv, samt bäddarna luktar mindre torvlukt.
 
Sv: Hampaströ?

Låter mycket intressant. var köper du det någonstans?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Finns det någon här som har erfarenhet av UPH Academy, Vessigebro, de har yrkesutbildningar som man betalar för, tex Equicoach...
Svar
1
· Visningar
305
Senast: ameo
·
Hundhälsa Min valp som nu är 7 månader upplever jag som väldigt åksjuk. Vi har inte åkt så mkt men varje gång så kräks han och dreglar som jag vet...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: Ginne
·
Katthälsa Någon som har erfarenhet av detta? :( Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?… Vår lilla kisse fick detta i helgen...
Svar
5
· Visningar
732
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp