Akut njursvikt hos yngre katt

Evergreen

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta? :(
Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?…

Vår lilla kisse fick detta i helgen, förmodligen bakterierelaterat. Inga tidigare problem med njurarna och inga ”kroniska” skador kan ses med ultraljud.
Vi förstår att prognosen är dyster, men man vill ju så gärna hoppas att det kanske finns en chans…
 

Bifogade filer

  • IMG_3507.jpeg
    IMG_3507.jpeg
    348 KB · Visningar: 56
Någon som har erfarenhet av detta? :(
Kanske finns det någon solskenshistoria där ute?…

Vår lilla kisse fick detta i helgen, förmodligen bakterierelaterat. Inga tidigare problem med njurarna och inga ”kroniska” skador kan ses med ultraljud.
Vi förstår att prognosen är dyster, men man vill ju så gärna hoppas att det kanske finns en chans…
Är prognosen dyster för akutnjursvikt pga av infektion? Jag trodde att det ofta var rätt bra progons? Det är ju rätt vanligt att de får dåliga njurvärden pga av infekton och att njurarna sedan repar sig när sjukdomen läker ut. Men allt beror på hur njurarna svarar på droppbehandling.
Är det veterinären som sagt att prognosen ser dyster ut?

Jag har tagit bort 3 katter pga av kroniska njurproblem, men just när njurarna tillfälligt blivit sämre på grund av infektion har de alltid repat sig med dropp och i vissa fall inläggning (för att få mer dropp).
 
Är prognosen dyster för akutnjursvikt pga av infektion? Jag trodde att det ofta var rätt bra progons? Det är ju rätt vanligt att de får dåliga njurvärden pga av infekton och att njurarna sedan repar sig när sjukdomen läker ut. Men allt beror på hur njurarna svarar på droppbehandling.
Är det veterinären som sagt att prognosen ser dyster ut?

Jag har tagit bort 3 katter pga av kroniska njurproblem, men just när njurarna tillfälligt blivit sämre på grund av infektion har de alltid repat sig med dropp och i vissa fall inläggning (för att få mer dropp).

Jag har inga som helst tidigare erfarenheter av denna typ av akuta sjukdomstillstånd på katt, och jag fick uppfattningen av veterinären som tog emot oss att prognosen var ganska dålig där och då. (Skyhöga värden och 5% kvar av njurfunktionen) Han sa även att skador på njurarna sällan ”går tillbaka”.

Men precis som du skriver verkar prognosen inte vara så illa som jag trodde, tack och lov!
😊

Kissen är fortfarande kvar på djursjukhuset men får kanske komma hem ikväll.
Han har piggat på sig rejält senaste dygnet och alla värden är på väg neråt.
Det verkar alltså finnas hopp om livet med vår lilla katt ♥️
I söndags/måndags trodde jag inte att han skulle komma hem igen.
 
Tumil-k men din vetrinär måste ansöka tillstånd, inte krångligt bara låter så, för den är inte godkänd i Sverige men man får lov att köpa den
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 091
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Jag undrar om det finns någon där ute som har erfarenhet av golden med DCM. Tills i helgen hade vi ingen aning om denna sjukdom. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp