Bukefalos 28 år!

han hugger & bits

J

jagvillvaraifred

Har en 13-årig d-ponny kille som jag och mamma haft i snart 1,5 år.
Han är mkt trevlig och social men har börjat bita rätt mkt nu.

Om han är uppbunden i stallgången hugger han efter andra som går förbi. Han biter nästintill oavbrutet på grimskaften längs sidorna.
När jag ska knäppa/knäppa upp bogspännena på täcken bits han..

Innan var det mer att han nafsade, men nu bits han ibland rejält.
Han kan stå och sutta på tex min axel, eller om vi står och myser, och sen helt plötsligt kan han hugga till så han lyften nästan hela mej i jackan.
Han står och hugger i luften (inte krubbbiter) när jag ryktar eller bara ska klia lite på ryggen.

Vad ska vi göra åt detta? Binda upp honom i stallgången med kortare grimskaft så han inte kan bita på dom?
Men han slutar nog inte hugga efter folk som går förbi eller när jag knäpper fast täckena.

Han har även blivit otroligt sur om jag kommer in i boxen när han har krafft eller hö.. Lägger öronen bakåt och hugger, ibland tar han några snabba hotfulla steg framåt och visar tänderna.
Kan det vara en period han är inne i? Har för mej att han va lite liknande förra vintern men inte alls så aggressiv som nu:crazy:

Jag vill ha tillbaka min trevliga och mysiga ponny :D
 
Sv: han hugger & bits

han har inte ont någonstans??

det första som slår mig är nog att ledarskapet har hamnat på sniskan lite... han FÅR inte bita dej.
att han blir sur när han har mat KAN bero på att han ser dig som en ranglåg individ, som alltså inte har med hans mat att göra. eller så vill han vara ifred när han äter..

alla hästar är så olika, men tänk över ledarskapet, och kolla om han har ont någonstans..

hoppas det löser sig! jag vet hur det känns..
 
Sv: han hugger & bits

Det fösta jag tänkte var att han har kommandot och helt enkelt inte vill ha någon i sin närhet. Jag tror inte hästar bits "för att det är kul" eller för att vara elaka, utan det finns alltid en anledning.
Det är så svårt att säga bara så här utan att ha sett hästen, det kan bero på vad som helst!
Vet en häst som bet hela vintrarna för hon avskydde att ha täcke. En annan var "folkilsk" och bet om du stod i vägen för henne. Ett sto ute i stallet nu biter och sparkar för hon inte är nöjd med sitt liv i allmänhet..
Min egen valack är håröm och biter efter mig om jag "drar" honom i pälsen, klappar eller borstar fel.

Antar att det bästa är att försöka tänka igenom de situationer då han bits och se om man hittar något mönster. Om han eller du gör något speciellt innan han biter. Ofta varnar hästarna innan de hugger, ytterst sällan de bara flyger på en. Men ibland är signalerna små, och snabba, så man måste vara uppmärksam.
Det är jättesvårt, jag vet. Jag har själv varit där..
 
Sv: han hugger & bits

Glömde kanske säga lite..
jag tror inte det är för han har ont, varför hugger han då andra som går förbi om jag inte ens rör honom?

Sen är han inte likadan mot mamma, han biter inte henne som han biter mej, men han hugger fortfarande efter andra...

Och när han är på det humöret, ska jag ryta åt honom?, smälla till honom med handen?(vart isåfall?), ignorera det?

Vi "bråkar" i stort sett varje dag och ingen av oss känner sej nog inte älskade av varandra, har lika dåligt samvete vare sej jag skriker på honom eller ignorerar honom:(


sinner: jo, det kan ju vara ledarskapet, eller ja, eftersom han inte är lika illa mot mamma är det ju ganska stor chans att det är det..
sen tror jag som sagt inte att han har ont ngn stans
(inget ytligt i vare fall, i form av sår eller liknande och itne länge sedan han varit inne på djursjukhuset av olika anledninger så inget ska va fel "i" honom heller)
 
Sv: han hugger & bits

jag tycker du ska se över ledarskapet som sagt, se hur han reagerar, kan du flytta undan honom utan att "bonka" på honom, respekterat han dig om du tex stannar, stannar han också då, eller går han på/förbi dig?

respekterar han ditt utrymme?

känns som om ni skulle behöva göra lite markarbete för att befästa ledarskapet, eller åtminstone få hästen att respektera dig mer.

det hjälper nog föga att skrika eller ryta åt honom, alternativt om han biter dig hårt och med uppenbar mening att skada/nedvärdera dig så skulle jag klappa till honom.HÅRT! EN gång ordentligt är mycket bättre än tio små klappar.. men detta bara förutsatt att det är ledarskapet/respekten som är boven i dramat.
 
Sv: han hugger & bits

Ja sånt här är ju helt oacceptabelt beteende! Att han gör det är för att han kan och får en kick av att "vinna mark"! Om du sedan inte sätter hårt mot hårt så plockar han ju poäng efter poäng. Mitt bästa råd till dig, efter som jag inte kan träffa din häst IRL. är att du ska ta hjälp av någon hästkunnig i din närhet och det omgående. Denne kan då guida dig igenom detta och vad som bör göras, när det bör göras och hur det bör göras! Det här är inget som bara försvinner av sig själv utan måste tas itu med och detta med en fast, konsekvent och kunnig hand. Samt vägleda dig i hur du ska hantera detta beteende samt stävja så att det inte blommar upp längre fram.

Lycka till, Kicki :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: han hugger & bits

Hej där!
Jag har samma problem som du! Min häst naffsar så fort man håller på med honom! Täcken avskyr han! I boxen vill han inte ens att man är! Helst inte när han äter,då åker öronen bakåt och naffsar! Förstår honom när han äter=) Men så fort man får på sadeln och tränset så är allt helt normalt! Då är han hur snäll som helst=)
 
Sv: han hugger & bits

Jag tycker att det även om han talar om att han inte vill bli borstad, få på täcke eller vad det nu kan vara så är det INTE OK att han bits!
Slå till honom HÅRT på halsen precis när han biter (inte två sekunder efter för då är det försent) samtidigt som du förstärker med rösten, säg t. ex NEJ med arg röst.
Även om han talar om att något är obehagligt så får han inte skada dig eller någon annan. Beröm sedan mycket när du kan göra samma sak utan att han hugger. Gör samma sak när han hugger mot någon annan. Att han ser sur ut är ok, men han får INTE BITAS!!! :mad:

Min ponny har varit likadan, men han hade bara bitit förra ägaren en gång... :devil: Det tog inte många dagar innan han förstod att hos den här människan får man inte hugga i luften när man borstar under magen. Han ser fortfarande sur ut, men det får han göra om han vill.

Ta hjälp av någon kunnig person för att se om du kan hitta något särskilt mönster, som tex täcket, då han är särskilt sur och försök att komma på vad det beror på.

Tänk på att alla hästar gillar inte att man pysslar med dom!
Lycka till!
 
Sv: han hugger & bits

Även om många råd här handlar om ledarskap, och det givetvis är viktigt, så är ett vanligt mänskligt sätt att reagera på att avlägsna symtomen istället för orsaken (jfr med att sätta på hästen en nosrgrimma när den gapar. Den har fortfarande obehag av bettet, men eftersom den har en nosgrimma på så kan den inte gapa och syns det inte längre=vi tror att problemet försvunnit). Enligt min erfarenhet (jag har haft många många hästar i träning/omskolning/utbildning av olika slag) så är en häst som trivs också en trevlig häst. Och en häst trivs när den får leva ett så hästlikt liv som möjligt och har en bra flockledare.
En stressad häst visar detta på olika sätt, tex genom aggression, krubbitining, skygghet, bockning osv osv. Det är inte alls nödvändigt att sammanhanget hästen visar sin stress i är relaterad till problemet på ett så självklart vis att vi kopplar ihop det.
Om vi kan ta hänsyn till hästens förutsättningar, dvs att den är ett flockdjur och en gräsätare, och låta den leva så mkt enligt sina grundförutsättningar som möjligt, så försvinner oftast problemen eller upstår aldrig. En häst blir t.ex pga sitt matsmältningssystem stressad av att inte ha tillgång till mat dygnet runt. Detta kanske den visar genom att bitas, vilket vi tycker är helt ologiskt, men en häst är inte logisk! Dens hjärna är stor som en valnöt, där finns inte plats för reflektioner kring orsak och verkan.
Som människa och därmed innehavare av jättehjärna kan vi fundera på vår hästs miljö, och säger du att din häst blir "surare" =mer stressad på vintern kan det bero på förändringar i miljön. Får den går ute så många timmar per dygn som möjligt (minst 12-15 ) i en stor hage (stor=kunna sträcka ut och springa fort rakt fram några minuter åtminstone, leta mat, söka skugga osv osv i en varierad miljö ) tillsammans med många andra hästar, har den tillgång till grovfoder dygnet runt och en bra tydlig människoledare som inte gullar i onödan och respekterar hästens utrymme, då är det inte troligt att några av de stressymtom du beskriver uppträder alls...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 592
Senast: Martina_m
·
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 147
Senast: Aionee
·
Z
Hästhantering Om hästen: Hingst, 2år, 165+ i mkh (ej över 170cm just nu, men kommer att växa och bli högre än så). Är (nästintill) dagligen hanterad...
2 3
Svar
53
· Visningar
8 985
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 763
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp