han kliar sig fortfarande...

Milosari

Trådstartare
hunden är 10 år, har behandlats mot rävskabb de senaste tre åren och nu trodde jag att det var fjärde året i rad. han fick stronghold för ca 2 v sedan och har även schamponerats vid två tillfällen med antibakterie- och antisvampschampo för att påskynda läkningen av huden. allt på vets inrådan givetvis. vid första schamponeringen upptäckte jag att han hade sår på undersidan av svansen, osäker på om de är självförvållade eller någon typ av exem. dessa har jag behandlat hemma genom att klippa bort päls och badda med klorhexidin och de har läkt fint. andra hunden kliar sig inte, men det har hon inte gjort de senaste tre åren heller. hon är dock behandlad för säkerhets skull.

men han kliar sig fortfarande... pälsen börjar bli rejält tunn på sina ställen och huden är röd och irriterad av allt slickande och kliande. vid tidigare behandlingar har det tagit någon vecka eller max två, men sedan har man kunnat märka att kliandet avtar. nu ser jag inte riktigt några sådana tendenser. han hade en "kli-topp" första veckan men sedan har det hållit sig konstant.

så då är frågan, är det normalt att det tar lite längre tid innan kliandet avtar? om inte, vad kan det då vara som är fel? allergi? mot vad i så fall? det finns ju inget nytt i hans omgivning som han borde kunna reagera på.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Har han bytt foder någon gång i samband med att kliandet började? Vad äter han för foder?
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Jag vet faktiskt ett par hundar där Stronghold inte "fungerat" som årgärd mot rävskabb. Det har krävts Interceptor eller liknande.

Kanske värt att prata med vet. om detta?

/Swat
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

nej vi har inte bytt foder eller ändrat något annat. jag bytte glukosamintillskott från cosequin till seraquin några veckor innan han började klia sig och har provat att göra ett uppehåll där, men än så länge märks det ingen skillnad.

Swat: jag har pratat in ett meddelande på vets telefonsvarare i morse, så förhoppningsvis ringer han upp snart. det låter ju intressant att stronghold inte har fungerat, kanske är det det som är felet. han fick det visserligen förra året och då fungerade det. åren innan det fick han advocate.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Jag har en hund som är allergisk mot preparaten man behandlar med mot rävskabb. Så de två gånger vi har behövt så har han behövt behandling mot klåda som allergin gett efter år. I hans fall har det hjälpt med en kort cortisonkur.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Schamponering i all ära, men effekten av Stronghold och andra spot on preparat avtar rejält om man tvättar bort fettfilmen på huden. Det kan vara en förklaring till terapisvikten. Hunden kan förstås också ha en helt annan diagnos - har man verifierat rävskabbsdiagnosen? - eller helt enkelt ha en sekundär bakteriell infektion som kräver behandling (schamponering 2 ggr på 14 dagar är sällan tillräckligt för att bota en bakteriell infektion, det brukar krävas tätare schamponeringar).
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

det var ju konstigt för i fass står det såhär:

Försiktighet
Denna produkt skall endast appliceras utvärtes på huden. Skall ej ges oralt eller parenteralt.

Skall ej appliceras när djurets päls är blöt. Effekten försämras dock inte om djuret schamponeras eller om pälsen blir genomblöt, om 2 timmar eller mer förflutit efter behandling.

Tillåt inte behandlade djur att bada i vattendrag förrän tidigast två timmar efter behandlingen.

jag väntade 3 dygn. vi tog skrapprov, vilket jag även gjort de andra åren utan framgång, men inga levande djur hittades. däremot något som ev hade kunnat vara ägg. den tidigare veterinären menade att min hund sannolikt har någon allergi/överkänslighet mot skabb och reagerar med kraftig klåda på en mycket liten mängd kvalster. det skulle kunna förklara varför några skabbdjur aldrig har hittats på honom.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

nytt vetbesök:

vet trodde fortfarande att det var skabb, men att allt kliande och slickande + värmen har gett honom en bakteriell infektion i huden som kliar. så nu blir det antibiotika i några veckor + kortison den första tiden tills klådan har dämpats. egentligen skulle jag ha väntat en vecka till med nästa dos stronghold men vi kom överens om att jag sätter på den idag. håll tummarna för att han blir bättre nu.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Ja, det var märkligt. Har inte lusläst FASS-texten utan fått infon direkt från läkemedelsrepresentant. Det handlade alltså inte om att man tvättar bort medicinen utan att fettfilmen på huden skulle vara borttvättad och därmed försämra distributionen över kroppen.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

går inte medlet genom huden? lägger det sig bara utanpå?

kortisonet har f ö gjort underverk mot klådan. jag kan ta på min hund igen utan att det rycker i skinnet och jag har t o m lyckats stryka honom lite på sidan utan att bakbenen började trumma. halleluja!
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Kortison är fantastiskt, på det viset.. Kan ni inte ta ett blodprov för att kolla antikroppar mot skabb? Då får ni ett säkert (eller iallafall ungefär 95%igt säkert) besked.

Och jo, visst tas den upp. Så långt tänkte inte jag! Man ska kanske inte lita på alla representanter från läkemedelsfirmorna som kommer på besök! Eller så stämmer det ändå, nånstans bortom vår fattningsförmåga! Det diskuterades först i samband med öronskabbsbehandling hos katt - att samtidig rengörring av öronen skulle minska effekten. Men det låter ju faktiskt helt befängt!?
 
Senast ändrad:
Sv: han kliar sig fortfarande...

hur lång tid efter behandling kan man ta blodprov och vad kostar det ca? han har ju fått sina två doser stronghold nu. får han det igen nästa år så är jag nog ganska redo för det där blodprovet tror jag. då kan man ju ta det i samband med första (och förhoppningsvis enda) vetbesöket innan han hunnit bli behandlad.

kanske ligger det något i att hunden inte ska schamponeras före man ger behandlingen? för efter att medlet tagits upp genom huden så ska det ju inte göra någon skillnad om fettfilmen försvinner eller inte.

en fråga till också, hur länge ska man vänta innan man sätter på scaliborhalsbanden igen? fass blir man inte mycket klokare av, vet visste inte och han fick inte tag på killen på läkemedelsbolaget.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Antikropparna ses i blodet ungefär 14 dagar efter att hunden blivit smittad. Sedan finns de kvar under flera veckor till månader innan halten sjunker så att den inte länge är mätbar. Om hunden får samma symptom igen tycker jag absolut att ni ska kolla det, det kostar bara några hundralappar och sen slipper man gissa.

Det du skriver om fettfilmen verkar troligt! Ska kolla det efter semestern och lovar att berätta vad de säger!

Svårt det där med Scalibor. Efter en månad absolut, jag skulle nog tycka att det var ok redan efter 14 dagar.
 
Sv: han kliar sig fortfarande...

Hmm nu blev jag tveksam... Min hund ska ju också både schamponeras och ges stronghold. Får dock det sistnämnda först på måndag då det var slut på apoteket men tänkte schamponera första gången idag.

På min är dock stronghold mest "för säkerhets skull" så jag schamponerar nog i alla fall.
 

Liknande trådar

Katthälsa I början på juni i år fick min katt en massa skit i öronen och det kliade, veterinären konstaterade öronskabb och vi fick stronghold och...
Svar
5
· Visningar
1 285
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp