Handbagageväska

vilse

Trådstartare
Det kommer troligen bli så att både jag och mannen kommer flyga en del framöver, främst i tjänsten, och då har tanken på att köpa en lite bättre väska kommit upp.
Vi reser oftast bara över dagen, max en eller två nätter.

Vi vill kunna packa dator, block, böcker mm på ett bra sätt, men samtidigt kunna ta med något ombyte kläder.

Idag använder vi bara våra vanliga datorväskor, vilket ju fungerar, även om kläderna tenderar till att ligga i en skrynklig hög i botten ;)

Jag antar att vi inte är de enda som reser i tjänsten - så jag undrar mest vad ni där ute har för väskor? Är ni nöjda? Vad hade ni önskat för funktioner?
 
Tillägg:
Antal resor per år blir väl ca 5-10, så vi reser ju inte jätteofta. Men ändå tillräckligt ofta för att vilja slippa ryggsäcken ;)
 
Jag har alltid en kabinväska när jag reser med enbart handbagage. Enkelt och smidigt och man slipper bära på eventuella tunga saker. Finns ju i väldigt små varianter om man inte har behov av maxstorleken.
 
Jag har en sån här Samsonite:

I_218051059_03_20150410



Den är superbra :).
 
Jag slår oxå ett slag för kabinväska. Enkelt att rulla med sig sakerna. Finns ju massor av storlekar och modeller, utan fickor och med massa fickor.
 
Jag har en sån här Samsonite:

I_218051059_03_20150410



Den är superbra :).
Funderar lite över dessa hårda, de har ju aldrig (?) något fack på utsidan, utan vill man komma åt pengar, pass, biljetter ect så måste man öppna upp hela väskan. Är inte detta ganska frustrerande? Eller man bara gör det utan att tänka på det?
 
Jag har en kabinväska som jag har mina kläder i, en hård variant med fyra hjul. Hård ifall man skulle vilja checka in den (jag åker ofta med små plan och då tar dom iband ifrån en väskan och lägger den i bagageutrymmet på grund av platsbrist dessutom) Fyra hjul för att kunna köra den upprätt, mycket mer bekvämt än att dra den. Min är dessutom röd så att den ska gå lätt att känna igen bland alla svarta väskor.

Dator, surfplatta och vätskor har jag alltid i handväskan så dom är lätta att få upp i säkerhetskontrollen. Det mest irriterande jag vet är dom som i säkerhetskontrollen slänger upp sin kabinväska på bandet, öppnar den och börjar rota runt efter datorn och sin vätskepåse... eller börjar rota runt i fickorna efter mynt, telefoner, o.s.v. Står man i kö flera minuter för att komma till säkerhetskontrollen kan man väl vara förberedd? (slut på rant... :p)
 
Jag har alltid en kabinväska när jag reser med enbart handbagage. Enkelt och smidigt och man slipper bära på eventuella tunga saker. Finns ju i väldigt små varianter om man inte har behov av maxstorleken.
Vad har du för någon? Hård? mjuk? 2 eller 4 hjul?
 
Funderar lite över dessa hårda, de har ju aldrig (?) något fack på utsidan, utan vill man komma åt pengar, pass, biljetter ect så måste man öppna upp hela väskan. Är inte detta ganska frustrerande? Eller man bara gör det utan att tänka på det?
Jag har alltid min handväska med mig så för mig är det inget bekymmer. Att ha alla värdesaker i kabinväskan är inte ett alternativ för mig.
 
Ah, ja, då förstår jag. Jag hade hoppats kunna slippa att ha mer än en väska :)
Då hade jag satsat på en med fickor på utsidan. De är oftast lite mjukare. Problemet är dock om de vill att du checkar in den (har hänt mig när planet är fullbokat), att du inte har någonstans att ha värdesakerna. Jag brukar alltid packa ner allt, så jag får ett handbagage, men då ha en liten handväska + ev datorväska i handbagaget för att kunna plocka ut på flyget.
 
Handväska? Hur tusan får du plats med datorn där? :p Eller hur stor får en extra väska vara?

Min dator är i size med ett A4 ark ca och passar perfekt i min handväska så den är inte enorm. Passar fin under stolen framför på planet och har plats för pass, mobil, plånbok, påsen med vätskor lite sladdar papper, penna o.s.v som man behöver ha med sig.

Är jag bara borta över en natt så brukar jag stoppa en extra blus och min necessär och vad jag nkan behöva i den med så slipper jag ha med kabinväskan med mig.
 
Ah, ja, då förstår jag. Jag hade hoppats kunna slippa att ha mer än en väska :)
Jag vill ha min plånbok, mobil, ev pass etc hos mig när jag flyger, inte ovanför mig i kabinväskan. Känns mycket tryggare så tycker jag.
 
Jag antar att vi inte är de enda som reser i tjänsten - så jag undrar mest vad ni där ute har för väskor?
Jag har en vanlig kabinväska. Pass, plånbok och mobil har jag i mina fickor på jackan, hatar att ha handväska när jag reser.

Ett extra fack är jättebra på väskan så man kommer åt tex öronproppar eller boken man vill ha när man flyger eller annat praktiskt.
 
Jag har rest en hel del och har hittills inte sett den ultimata kabinväskan, men jag vet ungefär vad jag anser viktigt och vilka funktioner som är betydelsefulla för mig. Min väska ska:

  • Hålla sig inom ramen för maxmåtten på handbagage, så att den går att checka in på alla flyg. En så pass liten väska brukar dessutom oftast gå att lägga under sätet på flyget om det krisar.
  • Ha två hjul, inte fyra. Jag traskar runt med väska på grusade trottoarer, i slask, på kullersten mm och två hjul är överlägset bäst. Inte ha för små hjul, då blir den oftast svårrullad.
  • Vara vattenavvisande. Jag har varit ute med tygväska i ösregn i 10 min och fått innehållet dränkt, inte roligt. Detta innebär att jag i princip är hänvisad till hårda väskor. Då måste plasten vara av så pass bra kvalitet att den inte spricker om väskan blir incheckat och hårdhänt behandlad.
  • Ha lagom många fack. Detta brukar inte gå att kombinera med en hård väska... Om mjuk väska är aktuellt för mig vill jag att den ska ha slitstarkt tyg och iaf vara lite vattenavvisande.
    Den mjuka väska jag hade, hade ett stort fack där jag la i kläder, necessär och liknande, ett mellanfack som datorn passade perfekt i och ett litet fack som var lämpligt för pass och nycklar. Det optimala är om mellanfacket öppnas separat (så det inte är "inuti" det stora facket) och är tillräckligt stort för att ha dator, påse med vätskor, en liten handväska (som man kan plocka ur i flyget och ha i stolsfickan) och ev annat som man vill komma åt lätt och smidigt men inte så stort att det blir rörigt.
  • Helst vara färgglad. Syns i högen av svarta väskor och mindre risk att någon annan traskar iväg med min väska ;-)
  • Vara så lätt som möjligt. Brukar ofta bli en budgetfråga.

Just nu har jag en knallröd, hård Samsonite kabinväska med två hjul. Saknar verkligen facken på utsidan, men den är mycket bra i alla andra avseenden.
 
Tillägg:
Antal resor per år blir väl ca 5-10, så vi reser ju inte jätteofta. Men ändå tillräckligt ofta för att vilja slippa ryggsäcken ;)
Är det just en viss modell på ryggsäck eller är det ryggsäckar generellt?

Det finns ju ganska rejäla datorväskor som är anpassade för att kunna ta med dator, block och en del övrig packning. Det kanske kan vara ett alternativ om man vill komma åt grejerna även på planet. Jag hade aldrig grejat en såndär hård för jag hade garanterat lagt något jag vill komma åt i den :D
 
Jag har en vanlig kabinväska. Pass, plånbok och mobil har jag i mina fickor på jackan, hatar att ha handväska när jag reser.

Ett extra fack är jättebra på väskan så man kommer åt tex öronproppar eller boken man vill ha när man flyger eller annat praktiskt.
Yey! Äntligen någon som jag!
Jag äger inte ens någon handväska för tillfället, antingen har jag det i jobbväskan eller skötväskan. Annars får det plats i fickorna ;)
Så köpa en handväska för att kunna ha kabinväska på ett smidigt sätt känns helfel...

Jag har rest en hel del och har hittills inte sett den ultimata kabinväskan, men jag vet ungefär vad jag anser viktigt och vilka funktioner som är betydelsefulla för mig. Min väska ska:

  • Hålla sig inom ramen för maxmåtten på handbagage, så att den går att checka in på alla flyg. En så pass liten väska brukar dessutom oftast gå att lägga under sätet på flyget om det krisar.
  • Ha två hjul, inte fyra. Jag traskar runt med väska på grusade trottoarer, i slask, på kullersten mm och två hjul är överlägset bäst. Inte ha för små hjul, då blir den oftast svårrullad.
  • Vara vattenavvisande. Jag har varit ute med tygväska i ösregn i 10 min och fått innehållet dränkt, inte roligt. Detta innebär att jag i princip är hänvisad till hårda väskor. Då måste plasten vara av så pass bra kvalitet att den inte spricker om väskan blir incheckat och hårdhänt behandlad.
  • Ha lagom många fack. Detta brukar inte gå att kombinera med en hård väska... Om mjuk väska är aktuellt för mig vill jag att den ska ha slitstarkt tyg och iaf vara lite vattenavvisande.
    Den mjuka väska jag hade, hade ett stort fack där jag la i kläder, necessär och liknande, ett mellanfack som datorn passade perfekt i och ett litet fack som var lämpligt för pass och nycklar. Det optimala är om mellanfacket öppnas separat (så det inte är "inuti" det stora facket) och är tillräckligt stort för att ha dator, påse med vätskor, en liten handväska (som man kan plocka ur i flyget och ha i stolsfickan) och ev annat som man vill komma åt lätt och smidigt men inte så stort att det blir rörigt.
  • Helst vara färgglad. Syns i högen av svarta väskor och mindre risk att någon annan traskar iväg med min väska ;-)
  • Vara så lätt som möjligt. Brukar ofta bli en budgetfråga.

Just nu har jag en knallröd, hård Samsonite kabinväska med två hjul. Saknar verkligen facken på utsidan, men den är mycket bra i alla andra avseenden.
Jag tror du är jag. Precis så ska ju en väska vara! (fast jag hade nog kunnat stå ut med 4 hjul... ;) )

Är det just en viss modell på ryggsäck eller är det ryggsäckar generellt?

Det finns ju ganska rejäla datorväskor som är anpassade för att kunna ta med dator, block och en del övrig packning. Det kanske kan vara ett alternativ om man vill komma åt grejerna även på planet. Jag hade aldrig grejat en såndär hård för jag hade garanterat lagt något jag vill komma åt i den :D
Datorväskorna vi har nu tycker vi båda är väldigt bra. För vad de är tänkte till ;)
De är inte tänkta att vika för att ner någon skjorta/kavaj/blus och dessutom försöka hålla dem någorlunda skrynkelfria :p

Hård väska tvivlar jag också på att jag kommer gilla - just eftersom då måste vi ner och rota i den var gång biljetterna/passet/pengarna ect ska upp.
För att inte tala om hur störigt det kommer vara på planet när man vill plocka upp datorn för att jobba :nailbiting:

Nä, det får nog bli en mjuk med ett bra datorfack... Men då är problemet att mannen dras med 17 tums dator.... Hur fan får man plats med en sådan? Egen släpkärra? :confused::D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 492
Senast: Avalbane
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 530
Senast: Paddington
·
Fritid Jag har fått för mig att jag vill se norska fjällen nästa sommar. Men jag kan inte vara hemifrån mer än max 2 nätter pga katt som måste...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp