Handhäst.

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har en norsvensk som jag rider, och en shettis som jag kör. Tänkte försöka ha shettisen som handhäst, tror ni det funkar? Och vad ska jag ha för utrustning på henne isåfall, för att det ska vara säkrast föratt jag inte ska tappa henne om något händer?

Läste någonstans om att longera hästar två och två, hur gör man då?
 
Sv: Handhäst.

på shettisen skulle jag använda ett träns om den skall gå som handhäst.Och ett långt grimskaft alt. longerlina.
Så har jag gjort när jag har haft handhäst.
Och börja med att träna där det inte är någon trafik, ex på en åker eller liknande så du vet hur dom reagerar.
 
Sv: Handhäst.

jag har haft med mej hela flocken ut i skogen, jag rider på gammeltanten, ponnyn och mina två hundar lösa( en rottis å en grand danois). Jag rider då i stora skogen bakom vår gård och risken att träffa på ngn är minimal, det jag har som måtto är att inget löst på djuren! Det ska inte finnas ngn risk att dom fastnar i varandra eller naturen, men det beror ju på var man rider. Men tänk på att alla former av linor kan fastna i hästarna och orsaka mkt svåra skador. Lycka till! Tant Ylva
 
Sv: Handhäst.

Sätt på ett träns på shettisen och ett långt grimskaft, jag tycker longerlina är för krångligt att hantera.
Sen kan det vara bra att ha ett delta på shettisen.
Jag har ofta min 2-åring som handhäst, och det går jätte bra. Så prova du, ett bra sätt att motionera båda samtidigt:)

MVH Russin8
 
Sv: Handhäst.

Börja gärna i en paddock om den skulle komma lös och ha med en med hjälpare som kan gå bakom handhästen och då driva på den om den kommer efter. Om hästen e van vid träns kan du ha det på den annars kanske grimma ha ett grimskaft som inte e så tjock, longerlina tycker jag e dumt att ha då den e för lång och man trasslar lätt in sig.
 
Sv: Handhäst.

Så här har jag lärt mig: Man har grimma på hästen under tränset, sedan trär man ett långt grimskaft genom bettringarna/under hakan (från vänster till höger om man själv är högerhänt och vill ha hästen på sin högra sida). Grimskaftet fäster man sedan i grimmans översta ring (den vid ganaschen) på den högra sidan. På så vis får man faktiskt väldigt bra kontroll på hästen både avseende start och stopp och sidledes rörelser.
 
Sv: Handhäst.

Nu är det så att jag inte har någon paddock i närheten på några mils avstånd, och min norsvensk går inte att rida i hagen heller, då han vaktar "reviret" och vägrar låta sig kommenderas i hagen ;D

Men hon är körponny (som jag skrev i första inlägget). Så träns är hon van vid ^^
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 733
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 668
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 950
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp