Handläggningstider försäkringsbolag

Jag är ruskigt trött och besviken och ledsen över mitt försäkringsbolags handläggningstider just nu och är därför intresserad av hur snabba andra bolag är med livskadeanmälan/skadereglering.

Har en ny häst jag är intresserad av och som snart ska besiktas och vill därför ha lite mer koll innan jag tecknar försäkring.

Så, hur är ditt försäkringsbolags handläggningstider?
Tänker inte på direktreglering via klinik nu (finns det något bolag som inte erbjuder detta?) utan alla andra ärenden.
Jag hade Agria, alltid nöjd. Dom var snabba med allting.
 
Nyfiken fråga som inte bara är till dig. Men vad är det som gör att en livförsäkring ändrar det?

Jag har två gånger tagit bort försäkrade hästar så som beskrivet. Dvs jag beslutar att jag vill ta bort, hästen tas bort. Ena gången var det en långdragen hälta. Vi kom in på ÅB på kliniken, vi böjde, jag sprang fem steg, sen saktade jag av, vände och sa till veterinären att nu ger vi upp, kan ni ta bort henne idag? Jag åkte hem med tomt släp. Hon var livförsäkrad.

Andra gången var häromåret. Misstänkt fång, jag sa till vet redan när jag ringde att jag tror det är fång, är det det vill jag att du tar bort honom. Vet kom, fång, avlivades. Han var livförsäkrad.

Där och då är det ju hela tiden mitt beslut, och att hästen är försäkrad är skitsamma för mig. Det som försäkringen "spelar roll" är ju om jag har råd att köpa en ny, får tillbaka på avlivningskostnad etc. Men det är ju inte ett dugg svårare för mig att bestämma att ta bort bara för den är försäkrad? Och jag skulle om jag ville ta bort där och då aldrig låta en försäkring "hindra" mig. Så mycket roll kommer aldrig de pengarna spela - trots att det för mig är mycket pengar att få eller inte få.

Jag kan förstå @Pudlan om att det iaf upplevs och känns som att man är friare att ta beslut utan en livförsäkring.
För så känner jag också, iaf just nu när jag antagligen behöver komma att ta det helvetes beslutet ganska snart.
Min häst har inte behandlats jättelänge, snarare tvärt om ganska kort tid. Men den klarar inte av konvalescensen så himla bra tyvärr utan det sätter sig i huvudet på den och blir farlig trots att den går på lösdrift med sina kompisar.
Men hästen är en arbetsnarkoman som inte trivs med ett liv utan arbete.
Det känns för mig enklare att den inte har någon livförsäkring utan det är helt och fullt upp till mig att bestämma när det ska ta slut.

Visst kan jag välja att ta bort en häst som är livförsäkrad också, men någonstans spelar ju försäkringen ändå roll.
Annars hade man ju inte valt att betala för den.
 
Jo enlig den handläggaren fick jag inte ta bort min häst utan att de godkänt det om jag ville ha ut livbeloppet. Har inte använt mig av den försäkringen igen. Det var bra massa strul.
Mvh
Pudlan
Det stämmer inte , de får inte göra så, och gör inte, pga gällande djurskyddslagar. Däremot har du missförstått och /eller fått fel direktiv av handläggaren för är det akut ska som sagt FB veterinär kontaktas direkt av behandlande veterinär och utifrån det godkänna avlivning innan alla papper hunnits med osv . I riktigt akuta fall avlivas djuret direkt på plats och veterinären kontaktar sen FB veterinären och det hela godkänns och papperna går igenom efteråt .
 
De allra flesta (alla?) bolag har för övrigt en klausul om att ifall prognosen är tveksam och kostnaden för undersökning/behandling skulle överstiga livvärdet så kan bolaget medge avlivning utan behandlingsförsök. Den klausulen gör ofta för normalförsäkrade hästar (dvs inte med jättehögt livvärde) att det går att som djurägare säga stopp för t ex en buköppning eller liknande om man känner så.

Men bolagen själva är mycket försiktiga att ens föreslå en tillämpning av den klasulen, utan man får själv ta upp det. Men kan vara bra att ha i bakhuvudet.


Fast buköppning är ju även hos veterinär alltid en valfråga om tänkbar behandling, aldrig en ordination eller ett krav öht .... Det går utmärkt att öht inte överväga eller tacka ja till det "försöket" varje dag närsomhelst ....
 
Fast buköppning är ju även hos veterinär alltid en valfråga om tänkbar behandling, aldrig en ordination eller ett krav öht .... Det går utmärkt att öht inte överväga eller tacka ja till det "försöket" varje dag närsomhelst ....

njae. I normalfallet går det nog utmärkt. Men jag vet två fall där ägaren sagt nej till att buköppna när veterinären velat det. I ena fallet stod hästen redan på djursjukhus och de ville ha tillstånd till operation. I andra fallet så satte ägaren stopp när vet hemma ville remittera misstänkt tarmvred till klinik. I båda fallen blev ägarna utan liversättning eftersom de "gått emot" veterinärs behandlingsrekommendation.

Detta var dock hästar som var relativt högt livförsäkrade (kring 80') och innan klausulen som nämndes (även om jag inte vet om det hade påverkat).
 
njae. I normalfallet går det nog utmärkt. Men jag vet två fall där ägaren sagt nej till att buköppna när veterinären velat det. I ena fallet stod hästen redan på djursjukhus och de ville ha tillstånd till operation. I andra fallet så satte ägaren stopp när vet hemma ville remittera misstänkt tarmvred till klinik. I båda fallen blev ägarna utan liversättning eftersom de "gått emot" veterinärs behandlingsrekommendation.

Detta var dock hästar som var relativt högt livförsäkrade (kring 80') och innan klausulen som nämndes (även om jag inte vet om det hade påverkat).
Det är väl så om jag förstått det rätt att har man ett högt livvärde på hästen och behandling inte överstiger detta så godkänner inte försäkringsbolaget att ta bort hästen om det enligt veterinären finns en chans för tillfrisknande. Sen spelar inte det någon roll hur jobbig behandling det är för hästen eller inte. Försäkringsbolag tänker ju sällan på hästens i sej självt så utan där är det ju pengar som styr mer.
 
Det är väl så om jag förstått det rätt att har man ett högt livvärde på hästen och behandling inte överstiger detta så godkänner inte försäkringsbolaget att ta bort hästen om det enligt veterinären finns en chans för tillfrisknande. Sen spelar inte det någon roll hur jobbig behandling det är för hästen eller inte. Försäkringsbolag tänker ju sällan på hästens i sej självt så utan där är det ju pengar som styr mer.

Precis så. Så därför är det försäkringstekniskt inte alltid så att man kan säga nej till tex buköppning om man har en högt försäkrad häst. Nehru (googla) är ett otäckt exempel på hur det kan bli. (sen har man som ägare alltid ett ansvar men som sagt rent försäkringsmässigt så...)
 
Det stämmer inte , de får inte göra så, och gör inte, pga gällande djurskyddslagar. Däremot har du missförstått och /eller fått fel direktiv av handläggaren för är det akut ska som sagt FB veterinär kontaktas direkt av behandlande veterinär och utifrån det godkänna avlivning innan alla papper hunnits med osv . I riktigt akuta fall avlivas djuret direkt på plats och veterinären kontaktar sen FB veterinären och det hela godkänns och papperna går igenom efteråt .

Nu var det så som det sa till mig och min veterinär. Jag kontrollerade med flera ombud och de hade alla samma svar. Färdig malt om detta. Hästen är död sedan många år. Och det har skett en hel del förändringar i djurskyddet sen denna häst jag syftar avlivades.
 
Jag kan förstå @Pudlan om att det iaf upplevs och känns som att man är friare att ta beslut utan en livförsäkring.
För så känner jag också, iaf just nu när jag antagligen behöver komma att ta det helvetes beslutet ganska snart.
Min häst har inte behandlats jättelänge, snarare tvärt om ganska kort tid. Men den klarar inte av konvalescensen så himla bra tyvärr utan det sätter sig i huvudet på den och blir farlig trots att den går på lösdrift med sina kompisar.
Men hästen är en arbetsnarkoman som inte trivs med ett liv utan arbete.
Det känns för mig enklare att den inte har någon livförsäkring utan det är helt och fullt upp till mig att bestämma när det ska ta slut.

Visst kan jag välja att ta bort en häst som är livförsäkrad också, men någonstans spelar ju försäkringen ändå roll.
Annars hade man ju inte valt att betala för den.


Ja det är "friare" utan livförsäkring. Om jag har min häst högt försäkrad så vill i vart falla jag ha ut livvärdet om jag tar bort min häst. Lägger jag undan de pengar varje månad en livförsäkring kostar så har jag en egen buffert när det är dags att ta bort min häst och jag bestämmer helt o hållet själv. Behöver inte medgivande från försäkringen för att få ut livvärdet.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag har alltid fått snabba svar från Agria.

Dina försäkringar är otroligt tungmalda i all hantering oavsett om det gäller veterinärutbetalningar eller operationer eller uttömning . Helt värdelösa !!!

Folksam hund för 2 år sedan tog Utbet för vet 2 mån ...
Nästa gång ringde jag in vetrinäräkningen till Folksam tog då endast några dagar
 
Måste tyvärr hålla med @Miaa om Dina försärkingar. Jag är nöjd med deras villkor men mycket missnöjd med deras handläggningstider (förutom direktreglering då).

Just nu lutar det mot att nya hästen hamnar i Folksam. Verkar ha funkat i denna tråden när folk ringer in och de är hälften (!!) så dyra mot typ alla andra för min ras.
 
Måste tyvärr hålla med @Miaa om Dina försärkingar. Jag är nöjd med deras villkor men mycket missnöjd med deras handläggningstider (förutom direktreglering då).

Just nu lutar det mot att nya hästen hamnar i Folksam. Verkar ha funkat i denna tråden när folk ringer in och de är hälften (!!) så dyra mot typ alla andra för min ras.
Ringa in till Folksam på häst går inte ?!
Däremot på hund går det .
 
Jag har Folksam på nytillskottet. Kollade på deras sida och där stod det ring och ett nummer. Jag ringde. Skadehandläggaren som svarade sa att hästar inte telefonregleras. Så jag mailade in. (Inte hört mer än att de tagit emot det än, det var i måndags)

Hur gick det för dig?
Folksam var hälften så dyra för min nya häst som alla andra så funderar skarpt på dem..
 
Ja det är "friare" utan livförsäkring. Om jag har min häst högt försäkrad så vill i vart falla jag ha ut livvärdet om jag tar bort min häst. Lägger jag undan de pengar varje månad en livförsäkring kostar så har jag en egen buffert när det är dags att ta bort min häst och jag bestämmer helt o hållet själv. Behöver inte medgivande från försäkringen för att få ut livvärdet.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Det förutsätter iofs att hästen man har lever ett bra tag alltså om man ska lägga undan pengarna livförs. annars kostar. Det är väl mycket därför man har en livförsäkring, just för att ifall dödsfall kommer inom en snar framtid efter hästen är köpt. Sen är den snara framtiden olika lång för olika budgetar såklart.

Alla gör ju som dom vill, jag hade tex aldrig haft råd att tex lägga 70' på en häst och ifall den hästen tas bort inom kanske året eller till och med inom dom 4-5 första åren så hade jag inte haft råd med en häst i den prisklassen igen. Fast jag rör mig ju inom relativt snäv budget.
 
Hur gick det för dig?
Folksam var hälften så dyra för min nya häst som alla andra så funderar skarpt på dem..

De bekräftade att de tagit emot skadeanmälan 23/3 och jag fick pengarna 2/4, så 10 dagar tog det. Så varken snabbt eller långsamt. Men nu stod det ett annat nummer till Sundsvall på specen vad de betalt, så kanske går fortare att ringa det nästa gång - vilken jag hoppas dröjer.

Tyvärr måste jag reglera med Agria nu med (det går så jävla bra nu, 4 av 5 djur drar på sig veterinärräkningar). Kan ju meddela hur lång tid det tar, det är iofs smådjur men jag vet inte om det är så stor skillnad. Är det av intresse så skrev de själva att "vår handläggningstid är 14 dagar" när de bekräftade att de tagit emot skadeanmälan. Jag hoppas verkligen inte det stämmer - då kommer jag få betala självrisk nästa besök trots att jag betalat fyra ggr självrisken redan :S
 
Ringa in till Folksam på häst går inte ?!
Däremot på hund går det .

Men halleluja! Inte bara jag som var särbehandlad då. Jag ringde ju glatt och fick svaret de inte telefonreglerar häst.

Dock när jag fick specen vad de ersatt så står det att det hela handlagts av bla bla i Sundsvall, och ett annat nummer som inte fanns på hemsidan. Ska prova ringa det nästa gång - vilken jag dock hoppas ska dröja. För folk verkar ju ha lyckats telefonreglera?
 
Men halleluja! Inte bara jag som var särbehandlad då. Jag ringde ju glatt och fick svaret de inte telefonreglerar häst.

Dock när jag fick specen vad de ersatt så står det att det hela handlagts av bla bla i Sundsvall, och ett annat nummer som inte fanns på hemsidan. Ska prova ringa det nästa gång - vilken jag dock hoppas ska dröja. För folk verkar ju ha lyckats telefonreglera?
Eftersom jag var tjurig över handläggningatiden på hunden på Folksam med 8 veckor och då fick info att man kunde ringa in kvittona så frågade jag om man kunde ringa in om häst också och dock då svaret att det inte gick utan gällde endast hund ?
Dock är detta 1,5 år sedan så det kanske är ändrat ?
 
Det förutsätter iofs att hästen man har lever ett bra tag alltså om man ska lägga undan pengarna livförs. annars kostar. Det är väl mycket därför man har en livförsäkring, just för att ifall dödsfall kommer inom en snar framtid efter hästen är köpt. Sen är den snara framtiden olika lång för olika budgetar såklart.

Alla gör ju som dom vill, jag hade tex aldrig haft råd att tex lägga 70' på en häst och ifall den hästen tas bort inom kanske året eller till och med inom dom 4-5 första åren så hade jag inte haft råd med en häst i den prisklassen igen. Fast jag rör mig ju inom relativt snäv budget.


Det förstår jag. Det hade inte jag heller haft råd med. Nu har jag inte så dyra hästar i köp längre.
Mvh
Pudlan
 
Agria smådjur. Skadeanmälan mailad i söndags. Först vardag i tisdags. Mail om ersättning idag. Pengarna lär komma vilken dag som helst.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är så trött på detta. Nu har jag gett upp tanken på att ha egen cykel, det går uppenbarligen inte i den här stan. Innan vi flyttade...
2
Svar
38
· Visningar
2 172
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Vad gäller? Jag skulle alltså ha jobbat i dag, 21-07. har setat och kört närmare 7 mil och hade bara ca 2 mil kvar. Stannar innan en...
2
Svar
27
· Visningar
3 787
Senast: anna_panna
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 531
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 298
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • WE-tråden
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp