Bukefalos 28 år!

taccotad

Trådstartare
Funderar på att skaffa en katt till, eftersom vår ena mise avlivades för ett tag sen. Vi behöver en musjägare till i stallet.
Var och tittade på gudomliga kattungar :love: Bara hankatter. Undrar lite hur det är att ha hankatt?? Vi har nu en kasteread honkatt som är mkt speciell. Hon blir väldigt sur och ledsen när det kommer nya djur hit, sist var han sur i 10 månader när vi skaffade en kattkompis till henne. Men vår lilla hona behöver lite förstärkare inom musfronten.
Är det inte så att hanarna skvätter överallt, dörrar, väggar osv? Eller har jag helt fel?
När kan dom kastreras? 8 månader eller ännu senare?
Hur vanligt är det att nya katter kör bort dom gamla?
 
Hankatter är oftast lite "lättare" än honor, eftersom vissa honor är lite grininga och speciella. (Nu pratar jag kastrerade hanar. Okastrerad hane ska man inte ha om den inte ska användas i avel, och ja, risken är stor att de skvätter, är skrikiga, oroliga och slåss...)

En unge brukar ju gå bättre än en vuxen katt att acceptera, men det är inte alltid "personkemin" stämmer ändå. Med en petig honkatt hade jag inte skaffat en hona till..

Ska katten gå ute är det bäst den kastreras direkt. Hankatter kan kastreras så fort kulorna trillar ner, dvs ungefär när man hämtar dem från mamman. Det är ju inget stort ingrepp, och för en unge tar det inte många timmar innan den glömt vad som hänt. Om ni tänkt ha den enbart inomhus i början kan ni vänta tills den är 6 mån (vissa veterinärer vill inte kastrera tidigare), men vänte inte för länge, för risken för hankattsbeteende ökar ju längre katten går fertil.
 
Vi hade tänkt ha den ute mkt, men självklart inne också. Vi bor på gård så den har alltid tillgång till stallet. Den ska kastreras så fort det bara går!!!
Om den kastreras, lugnar den ner sig en del då med skvättande, oroligheten osv??

Jo, vår hona är ju ganska petig och kräsen!

Då känns det ändå lugnare nu när man läst detta. Vi behöver som sagt nån mer katt här. Tackar mycket för svaret!!!
 
Mina hankatter kastrerades vid nio månader. Då hade de skvätt innan, som hankatter gör. Jag köpte dem och hämtade dem några dagar efter kastreringen och de har aldrig skvätt en droppe. Det beteendet försvinner helt efter kastreringen, utom i några få undantagsfall.

mandalaki
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 648
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
3 080
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 268
Senast: Asko
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 097
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp