Hans häst har avlivats – vill få upprättelse

Sorglig kapitel det här, enskilda djurägare kan få djurförbud för rena bagateller eller för djurhållning som är långt bättre än de flestas men inte följer ett stelbent regelverk samtidigt som myndigheterna blundar för industriell uppfödning som i vissa fall är rent djurplågeri.
 
Läser man de andra artiklarna om honom så fick han djurförbudet 2012 men dessa hästarna omhändertogs förra året.

Jag får väldigt lite info som säger mig om djurförbudet är rätt eller inte men det finns där, då ska hästarna omhändertas.
 
Aha, djurförbudet fick han 2012 men pga överklaganden har det inte verkställts förrän när dessa hästar togs ifrån honom.
 
Sorglig kapitel det här, enskilda djurägare kan få djurförbud för rena bagateller eller för djurhållning som är långt bättre än de flestas men inte följer ett stelbent regelverk samtidigt som myndigheterna blundar för industriell uppfödning som i vissa fall är rent djurplågeri.

Vad är det för bagateller som resulterat i djurförbud?
 
Det märkligaste är väl att djurförbudet kom 2012 och hästarna omhändertogs 2016.
Fyra - FYRA!!! - år alltså, har hästarna varit kvar hos ägaren. Eh...... O_o
 
Samt att andra byggnader och kor var dåligt skötta. Jag är inte så insatt i detta fall just. Vet bara att han hungerstrejkade ett slag.
 
Åh, de där rättshaveristerna. Det är ju de som tror att LS tar djur från folk för att de vill ha dem själva och en massa annat.
Så du tycker att det är okej ur rättsäkerhetsynpunkt att enskilda handläggare på länsstyrelsen får sätta djurförbud på folk utan att människorna har någon möjlighet att få sin sak prövad?
 
Det märkligaste är väl att djurförbudet kom 2012 och hästarna omhändertogs 2016.
Fyra - FYRA!!! - år alltså, har hästarna varit kvar hos ägaren. Eh...... O_o
Men.. har djuren bott hos honom hela tiden eller har han införskaffat hästarna efter 2012? Jag fattade inte det riktigt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Lantbrukaren Sten-Gunnar Hörberg fick sina hästar omhändertagna av länsstyrelsen, men kämpar för att få beslutet upphävt. I veckan fick...
Svar
15
· Visningar
1 240
Senast: Lena_B
·
  • Artikel
Hästnyheter Minns ni Inga-Lill Sommansson som önskade sig en större häst under klappa djur-dagen på Kvarngården? 100-åringen fick under torsdagen...
Svar
2
· Visningar
636
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten fick rycka ut sent på lördagskvällen efter att en häst fastnat mellan ett par träd i Hökås söder om Vetlanda. ...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vill Sten-Gunnar Hörberg att hästarna inte ska avlivas då ska han lämna in passen för hästarna. Det uppger Ingela Björklund...
Svar
1
· Visningar
1 056
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp