Bukefalos 28 år!

Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

cahs

Trådstartare
Hallojs! Som ett tips från Wrangler att "tänka utanför boxen" så kom hon på att höra med er hur ni hanterar och tränar dessa fullblod som "aldrig kan varva ner"? Och/eller som hon uttryckte det, "Hur tränar man riktigt energiladdade långdistansgaloppörer till exempel?"

Jag startade denna tråden under western som ni gärna kan få skumma igenom lite för att läsa om min häst. En 4årig paintvalack e: paint, u: fullblod. Blodslinjerna är löphästar och ranchhästar, en häst som troligen skulle älska att få jobba på ranch 12h/dygn. Jag har alltid haft ett gott öga och hjärta för fullblod men han tar verkligen priset! Träningstipsen jag har fått är att kortfattat rida eller motionera skiten ur honom men detta känns inte bra av många anledningar. Nu får han en aktiv vila med markträning tills jag har ordning på någon form av sätt att träna som kan fungera. Jag vill ha en avslappnad, harmonisk häst, så gott det går åtminstone.

Här har ni stammen på honom, om det finns något spännande ni kan tillägga från den:

Pappan: http://www.allbreedpedigree.com/suspisious+mischeif

Mamman, Top Beauty e: Richard of York u: Topsy

Jag har redan hört att "hur vågar du rida på en sådan ouppfostrad häst?" och att han är korkad. Så kommentarer som tyder på att jag är kass och min häst är en sabla idiot undanbedes. Jag har gått på många nitar angående träningen av hästar "westernvis". Följer utbildningstrappan med modifikationer. *postar tråd för andra gången denna veckan med hjärtat i halsgropen*
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Bara rid skulle jag säga. Mycket mat och mycket arbete. Varför vill du inte jobba honom?

Du behöver ju inte galoppera fort - men långt i alla fall.
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Jag har inte uppfattat någom form av förbättring av att öka antal km vi lägger bakom oss. Det är därför jag nu hör mig runt. Jag använde tipset att jobba honom, låta honom springa av sig under hösten 2011 men det förvärrade ridningen och bidrog inte till något. Men jag/han har klart utvecklats massvis sen dess.

Jag har inget emot att jobba honom, jag ifrågasätter bara 40 minuters uppvärmning för att få ner honom på jorden, jag ifrågasätter de där energitopparna, och ställer mig frågan, vad kan jag ändra på för att ge honom en chans att tagga ner mera?
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Hej,
Som alltid är det ju svårt att ge handfasta tips om en häst man aldrig sett eller träffat, men man kan ju försöka :)

Jag förstår att du inte vill "jaga slut" på din häst, speciellt om det verkar som att det inte hjälper "i längden" så att säga.

Hur mycket jobbar du honom "på marken"? När jag stött på överenergiska hästar har jag brukat mycket mycket träning just på marken. Då syftar jag inte på att jaga runt i longering eller liknande, utan snarare ledarskapsövningar (stanna, backa, vara uppmärksam på dig mm.)
Jag har upplevt att dessa energiknippen ofta har mycket i huvudet och om man stimulerar dem till att tänka efter och lära sig saker samt repetera kan de (om man gör rätt/har tur) spendera lite av den energin på även långsamma övningar.
Bli lite trötta i huvudet så att säga ;)

Jag är ingen fena på trickträning, men det skulle väl säkert ha lite liknande effekt?

Hur mycket tränar du på halter och halvhalter? (både på ryggen och marken) Detta har jag upplevt kan göra mycket för själva kontrolleringen/styrningen även på heta hästar.
Vissa blir inte av med all extraenergi, men kan man kontrollera den bättre har man kommit en lång bit tycker jag.

Jag är inte bra på western, när rids ex. en paint in? Är din häst sen i kroppen eller huvudet/utbildningen (för du sa väl att han var lite efter?).
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Planen är att nu ge honom en aktiv vila (dvs, från ridningen) med mycket markträning. Om det är där det faller så bör jag kunna hitta och påverka/förändra det. Så helt rätt tipsat :-D

Det är nu främst hur jag ska fundera och lägga upp träningen efter vilan jag vill höra om, få nya idéer och synsätt...

Nja, lite efter i sin kroppskoordination främst. Han har troligen ett par år kvar innan han slutar skjuta iväg i växande... I huvudet är han rätt barnslig också.

Paintarna rids in väldigt olika. Jag red in min april 2011 (3år), hade tre ridbara gångarter på 4-5 månader men sen kom energibomben och jag fick rådet "låt honom löpa!" och ptja... Det blev fel och stressen eller glädjen blev ohanterbar (väldigt kortfattat). Så han fick återgå till lugna turer och ptja, där sitter vi liksom fast. Jag har mina knep, tänker lite såhär, att kan han inte uppföra sig så får han jobba. Kan han inte trava lugnt gör vi skänkelvikningar till han kan trava på i takt och gärna form framåt. Har fått ännu fler tips senaste månaden. Men gud, 40 minuter med halter, böjningar, ställningar, sakta skritt, ökad skritt och allt annat som passar in i situationen, man tröttnar! Och värma upp snabbt å smidigt, galoppera av honom och sen jobba resulterar bara i mer konstiga "ticks". Känns som jag svamlar men får inte ut allt ändå!
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Hur mycket och vad får han för kraftfoder? Min erfarenhet säger mig att fullblod blir INTE "knäppa" av kraftfoder, utan snarare blir dom värre av för lite kraftfoder.
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Det där med att jobba med hjärnan är nog rätt tänkt. Har en ponny som tävlar i galopp, korsning connemara/fullblod med typiskt fullblodstemperament. Blev i somras mer och mer taggad och slutade nästan helt lyssna på ryttaren när han kom ut på banan.
Har nu tränat halva hösten på att skritta runt banan och har sedan så smått fått börja trava och galoppera (långsam canter) lite, med återgång till skritt så fort han försökt dra iväg utan att lyssna.Tvingas lyssna på ryttaren och koncentrera sig på vad hon vill.

Han blir helt slut, mycket tröttare i huvudet än när han drog runt banan i full galopp.:)

Konditions-/löpträning får han i skogen. Snabbjobb får vänta tills han är bekväm med att vänta och lyssna på ryttaren. Kanske inte helt jämförbart eftersom vår pålle funkar bra i dressyr, hoppning och i skogen. Men kanske du kan tänka liknande (som du verkar göra).
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Fri tillgång på grovfoder, 1,5 kg hippo grow alfa. För mycket mat under vila men håller på att ta ner hippon lite.
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Jag är också inne på mammans metod och delvis din egen som du själv skrev i westerntråden om att han blev så koncentrerad vid trail ridning. Varför inte fortsätta med det?

Framförallt, vissa hästar blir aldrig helt vuxna i huvudet och är alltid som små barn som ska bita i allt i hagen, välta allt, undersöka allt osv, typiskt unghästbeteende som jag inte alltid vill koppla ihop med uttråkning!

Men de ska kunna koncentrera sig när man rider, de måste de lära sig. Vet inte helt på om jag tror på teorien att vila, någon gång måste man ta "dusten" och delvis sätta hårt mot hårt. Utan att det självklart blir våld osv..

Kräv lite av honom, börjar han härja runt så gör som mamman beskrev, skritt lugnt och fint tills han är koncentrerad på dig igen. Vet att det är lättare sagt än gjort och vissa dagar känns det som man aldrig kommer någonstans och man alltid har en häst där trippar och är på G! Men KONSEKVENT varje dag ALLTID! Samma gäller i stallet, ett steg fram = ett steg bak igen- ALLTID.

Försök få han att tänka, det är hjärnan som är pigg inte kroppen!
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Finns just nu många anledningar till att han vilar, både för att vädret suger och jag tappade motivationen till min flygande ångvält, att jobba mer från backen och för att utarbeta en plan för nästa träningsdel. Nästa träningstillfälle är eventuellt 1 februari och det är inte med en tränare jag trivs helt med och vet inte heller hur underlaget kommer se ut på vägarna. Så anledningarna har samlats på hög.

Uppskattar dina tankar. Jag håller på att bearbeta!
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Det funkar ju utmärkt att börja från marken också.
Man ska ju såklart inte ta livsglädjen ifrån honom, men kräv ändå att när ni "arbetar" så lyssnar han på dig, och koncentrerar sig på det ni ska göra, inte på att han ska leka och leva rövare! Lite som att en tävlingshingst måste lära sig att skilja på "arbete och fritid" ;)
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Hur mycket och vad får han för kraftfoder? Min erfarenhet säger mig att fullblod blir INTE "knäppa" av kraftfoder, utan snarare blir dom värre av för lite kraftfoder.

Ha, tänkte lite samma sak. De knäppaste individerna jag mött har varit de man precis ställt av och där man dragit ner på kraftfodret. :angel:
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Tänk om det va så enkelt, mer mat = lugnare häst, i alla situationer och lägen.
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Hej. Jag är lite nyfiken på vad u vill ha honom till? För läst om någon sa rid slut på honom. Men jag tycker inte det verkar någon vidare ide för då blir han starkare och får bättre kondis och kräver till slut mer o mer.
Har lite svårt att se framför mig vad han gör när han är pigg? Bockar, tittig, kastar sig, skenar? Hur beter han sig?

Jag skulle som sagt träna mycket huvud på honom trick, och vid ridning halter halv halter och tusentals övergångar. OBS glöm inte berömma. Hästar vill göra rätt och blir glada av berömmen. (Hade en häst som rysste på huvet (av glädje) varje gång jag så duktig med bebisröst) :P

Hoppas du fått något litet att gå efter! Vet inte om jag var mycket till hjälp men jag önskar er all lycka att få rätt på energin.
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Hej. Jag är lite nyfiken på vad u vill ha honom till? För läst om någon sa rid slut på honom. Men jag tycker inte det verkar någon vidare ide för då blir han starkare och får bättre kondis och kräver till slut mer o mer.
Har lite svårt att se framför mig vad han gör när han är pigg? Bockar, tittig, kastar sig, skenar? Hur beter han sig?

Jag skulle som sagt träna mycket huvud på honom trick, och vid ridning halter halv halter och tusentals övergångar. OBS glöm inte berömma. Hästar vill göra rätt och blir glada av berömmen. (Hade en häst som rysste på huvet (av glädje) varje gång jag så duktig med bebisröst) :P

Hoppas du fått något litet att gå efter! Vet inte om jag var mycket till hjälp men jag önskar er all lycka att få rätt på energin.

Jag ska ha honom till western i någon form (finns ju hur många olika grenar som helst). Först och främst behöver vi hitta en arbetsbar energi. Troligen hade jag inte upplevt det lika problematiskt om jag kunde rida på instängt område dag ut och dag in.
Vad han gör när han är pigg, ptja, han är alltid pigg. Problemet är att jag upplever någon form av stress, oftast får jag uppfattningen av att han inte kan kontrollera den energi han får av sysselsättning/träning. Enkla övergångar skritt-trav och halter kan resultera i att han blir så himla uppspelt att han inte är tillräckligt kontrollerbar (hur bra övergångarna innan än har varit) och hur jag än tränar så tar det 40 minuter innan han börjar stabiliseras något, oberoende av vad som hände dagen innan. Så jag har börjat ringa in problemet, att han helt enkelt inte vet vad han ska göra av sig själv när han blir lite extra pigg/stressad. Och att han behöver hjälp med att bryta energitoppen och pulsa ner när situationerna händer. Jag har testat att aktivera honom så han kommer tillbaka och lyssnar under ridturerna men efter ytterligare ett halvår eller mer efter samma metod och ingen förändring (snabbare nercoolning) så får jag tänka större.

Anledningen till att jag startade denna tråden är ju mycket för att han har tydliga inslag från sin fullblodsmamma och kanske kan fullblodsfolket komma med tankar och idéer jag inte kommit på. Tua skrev mycket bra igår i tråden på westernforumet för övrigt.
 
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Problemet med att "rida skiten" ur honom är ju att ju mer man motionerar, desto bättre kondis får de och ju mer krävs för att de ska bli fysiskt trötta :devil:

Det är inte kroppen du behöver jobba med, det är hjärnan :) Låt honom få tänka och använda de små grå som trots allt finns där.

Trail är väl en utmärkt idé :) Använd "skit i vägen", dvs bommar, däck, koner etc etc

Det är inte lätt när de blir överexalterade och kroppen fullkomligt spritter av energi :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hantering och träning av överpigg/överladdad unghäst

Hur går det med hjärngymnastiken?

Dotterns galopponny har varit klart överladdad i all träning en tid, vilket sätter dotterns fantasi på prov. Hon gör allt, både ute och på ridbanan, på ett sätt som hästen inte förväntar sig. T ex: Istället för att galoppera upp för "galoppbacken" så har hon galopperat fram till backen och skrittat uppför. Mycket förbryllad häst :) Rider konstiga vägar på ridbanan, hoppar hinder i olika ordning varje gång (känt knep, hästen ska inte ha en chans att lära sig banan utan tvingas att lyssna på ryttaren)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp