Bukefalos 28 år!

Har era pållar börjat fälla vinterpälsen?

M

Märta_

mn har det, tycker det verkar lite tidigt? pålsen bara rasar av...
 
jodå, för ungefär två veckor sedan började det :)
Min häst fäller ju inte så att han fyller en piggborste på ett drag som vissa hästar gör för han sätter inte så mycket päls. Men det ligger hela tiden massa löst på honom hur mycket man är borstar :mad: :p
Har hört att välmående hästar börjar fälla tidigt :idea:
 
Jo visst börjar dom fälla nu hästarna, men det är ju skillnad mellan dom...heheh min häst går med täcken o har inte så värst mkt päls att fälla...men visst lossnar det hår när man borstar henne....bara att rykta på.... :)
 
mina har säkert fälli en månad tom lösdrift hästarna fäller som attan jag har snart mer hår på mig än dem ;)
 
jopp, min fäller.. borstar å borstar å aldrig blir det bra.. :) skönt å bli av med den iallafall..
 
Jodå, fällt sen slutet av december... Men de e en fjording me mkt päls som gick me täcke + att de blev varmt där nångång, enligt henne var våren på gång... :) Nu e de hårigt överallt, och mer kommer de att bli!
 
Japps, båda fäller. Inte värsta sorten än men de fäller rejält. I´nte varesig tidigt eller sent, de brukar börja fälla i februari och fälla som värst i mitten/slutet på mars.
 
Bara lite lösa hår ovanpå den andra pälsen, inget speciellt ännu faktiskt. Men så är den ena en lösdriftshäst och den andra är halvklippt (lite drygt) ganska så nyligen så...
 
oja! Min som går på lösdrift började fälla ordentligt för två veckor sen kanske...Puh... DEt är mycket, fast hon är ett halvblod och har täcke på sig!
 
Ja, han har börjat fälla nu, i ansiktet, bakom öron, på bogen och på benen! :D :smirk:
 
Ja först bara lite, men nu börjar det lossna mer å mer.
Jag märker det också på att min pålle som sällan rullar sig nu helt plötsligt är jätteskitig på täcket. Kliar förmodligen. Men men.... får väl se det som ett "trevligt" vårtecken :D
 
Japp, det dräktiga stoet har inte mycket kvar av vinterpälsen nu! Båda började fälla ca mitten av januari. Men ponnystoet har kvar mer av sitt. Men jag har hört att dräktiga ston fäller av all vinterpäls före fölningen och min är beräknad till den 2/4, så det kanske stämmer!
 
Dräktiga pållan har börjat fälla täck-håren, under-håren (den tjocka fällen), sitter som berg än. Men hon är tidig, brukar inte fälla vinterpälsen före maj :crazy: Hon har dock gått på lösdrift utan täcken i vinter, så i år kanske fällning/pälssättning blir lite mer normal.

MVH Tingeling :banana:
 
Min har fällt i 2 veckor ungefär. Ju fortare vinterpälsen desto bättre för mig och hästen då hon bli svettig fort :smirk:
 
Mitt arabsto började fälla i början av januari,och de verkar aldrig ta slut.. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hundhälsa Sedan mellandagarna har jag märkt en markant skillnad i mängden hundhår på golven igen. Sommarpälsfällningen var absurd, jag fick...
Svar
19
· Visningar
3 066
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 254
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 485
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp