Bukefalos 28 år!

Har hittat kattungar

DaydreamBeliever

Trådstartare
Har hittat kattungar på ett loft. Den vilda mamman är infångad med hjälp av fälla. Nu kommer jag dock inte åt kattungarna. Ser och når inte dem. Där är tyst när jag kommer upp på loftet.

Så nu lutar det tyvärr åt att jag måste släppa ut mamman igen så ungarna inte svälter/törstar ihjäl.

MEN. Har lagt ut blötmat ett par tillfällen idag (samt vattenskål) precis vid boet.

tror ni de kan vara kattungarna som käkat? De är inte så gamla därav min tvekan. Jag gissar på runt 5 veckor.

Det stryker omkring en del katter på gården så det är inte omöjligt att det är någon annan.
 
Har hittat kattungar på ett loft. Den vilda mamman är infångad med hjälp av fälla. Nu kommer jag dock inte åt kattungarna. Ser och når inte dem. Där är tyst när jag kommer upp på loftet.

Så nu lutar det tyvärr åt att jag måste släppa ut mamman igen så ungarna inte svälter/törstar ihjäl.

MEN. Har lagt ut blötmat ett par tillfällen idag (samt vattenskål) precis vid boet.

tror ni de kan vara kattungarna som käkat? De är inte så gamla därav min tvekan. Jag gissar på runt 5 veckor.

Det stryker omkring en del katter på gården så det är inte omöjligt att det är någon annan.
Har du testat att sätta fällan där med mat i?
 
Har hittat kattungar på ett loft. Den vilda mamman är infångad med hjälp av fälla. Nu kommer jag dock inte åt kattungarna. Ser och når inte dem. Där är tyst när jag kommer upp på loftet.

Så nu lutar det tyvärr åt att jag måste släppa ut mamman igen så ungarna inte svälter/törstar ihjäl.

MEN. Har lagt ut blötmat ett par tillfällen idag (samt vattenskål) precis vid boet.

tror ni de kan vara kattungarna som käkat? De är inte så gamla därav min tvekan. Jag gissar på runt 5 veckor.

Det stryker omkring en del katter på gården så det är inte omöjligt att det är någon annan.
Om dom är runt 5 veckor så skulle det kunna vara dom.
 
Det är en väldigt stor fälla och där är väldigt dåligt med plats vid boet, men jag kan göra ett försök.


Har fött upp några kattungar på nappflaska med några år sedan och det tog ett tag innan de ens smakade på den blötmat jag serverade. Men den blötmaten jag lade utanför dessa ungarnas bo har ju rykit ganska så fort.

Hur länge klarar de sig utan vätska/mat?
 
Har satt fram fällan iaf. Det som dock oroar mig är att kattungar har en vana att hålla sig nära varandra. Rädd att någon skulle råka hamna i "skottlinjen" när luckan åker ner :crazy:
 
Ingen som vet hur länge de klarar sig utan någon mat/vätska?


Jag har haft "tur" , den katten jag fångade var troligen inte mamman, utan pappa katt! Så köpt mig lite mer tid.
I dag satt det nämligen en ny katt i fällan - verkar vara den rätta mamman.
Ikväll kom även en unge in i fällan :)
Där är minst två kvar (har sett tre plus en död unge på golvet)
 
Ingen som vet hur länge de klarar sig utan någon mat/vätska?


Jag har haft "tur" , den katten jag fångade var troligen inte mamman, utan pappa katt! Så köpt mig lite mer tid.
I dag satt det nämligen en ny katt i fällan - verkar vara den rätta mamman.
Ikväll kom även en unge in i fällan :)
Där är minst två kvar (har sett tre plus en död unge på golvet)
I den här värmen lär dom inte klara sig länge utan mat och vatten tyvärr. Man brukar ju säga att en vuxen katt inte ska fasta mer än 24 timmar, för det kan leda till fettlever. Men det lär vara ännu viktigare med vätska, just eftersom det är så himla varmt. Hoppas att dom andra går in i fällan snart dom med!
 
Puttar upp min tråd med lite nya frågor.

Har hand om kattungarna som nu är 10-12 veckor gamla. Plus att jag hittade ytterligare en kattunge (inte samma kull, denna är yngre) som är 6-8 veckor gammal nu.

Alla utfodras med Mjau kattungefoder. Mest torrfoder, men också blötmat. De får mat 4 ggr per dag men har i princip fri tillgång.

1. Mjau kattungemat blötmat är svår att få tag på, har bara sett det på Eko och Maxi butiker, vilket inte finns i närheten här. Verkar inte som om kattungematen har bättre värden än vanlig blöt mat, stämmer det? Har burkar med mjau hemma o protein/fett värden är samma. Så jag borde kunna ge vuxen mat istället? Finns i princip ingen kattunge-blötmat i vanliga affärer alls.

2. Jag har blötlagt torrfodret, men även gett tillgång till torrt på sista tiden. Vilket är bäst,eller kvittar det? Givetvis slängs uppblött mat som inte äts upp.

3 Den yngre ungen som är minst 6 veckor får RC mjölkersättning. Nu är det inte så mycket kvar i burken, kan jag fortsätta minska mängden mjölk för att låta den helt gå över på torr/blötmat, eller behöver jag köpa en ny burk? Ger även lite majsvälling.

4. Kan man ge rå fläskfärs, då och då?
 
Kan inte svara definitivt på alla dina frågor, men kanske ge råd i vissa.
Jag personligen skulle hellre ge blötmat i första hand, så dom får i sig tillräckligt med vätska (dvs hellre blötmat än blötlagt torrfoder, men hellre blötlagt än torrt). Mina jourkattungar i samma ålder fick så mycket dom ville ha av mjau och bozita i tetror, ingen specifik kattungemat eftersom det som du säger inte verkar skilja något (mer än storleken på bitarna).

De ungar jag fick hem var ca 7 veckor och sattes på torrfoder/blötmat direkt (torrfodret fick jag av katthemmet), så det borde vara okej att låta den yngre gå över helt på sån mat när mjölkersättningen är slut.

Rå färs ska inte vara någon fara, katterna är inte känsliga så som vi är. Dock skulle jag hålla mig till svenskt, eftersom jag sett den rekommendationen på flera ställen (och för att gynna våra bönder, såklart).
 
Kan inte svara definitivt på alla dina frågor, men kanske ge råd i vissa.
Jag personligen skulle hellre ge blötmat i första hand, så dom får i sig tillräckligt med vätska (dvs hellre blötmat än blötlagt torrfoder, men hellre blötlagt än torrt). Mina jourkattungar i samma ålder fick så mycket dom ville ha av mjau och bozita i tetror, ingen specifik kattungemat eftersom det som du säger inte verkar skilja något (mer än storleken på bitarna).

De ungar jag fick hem var ca 7 veckor och sattes på torrfoder/blötmat direkt (torrfodret fick jag av katthemmet), så det borde vara okej att låta den yngre gå över helt på sån mat när mjölkersättningen är slut.

Rå färs ska inte vara någon fara, katterna är inte känsliga så som vi är. Dock skulle jag hålla mig till svenskt, eftersom jag sett den rekommendationen på flera ställen (och för att gynna våra bönder, såklart).

Tack för ditt svar.

Vätska är jag inte orolig för, de har en stor skål med vatten som jag ser alla dricka ur flitigt, och de tömmer nästan hela skålen på en dag.
Anledningen att jag ger dem mest torrfoder, är för att dels så innehåller det högre värden anpassat för kattunge, än vad blötmaten har gjort.
Har alltid hört att blötmat består av mest vatten (tetra-maten jag gett har ju bestått av typ 70 % sås ..)
Sen inbillar jag mig att med mycket blötmat, finns risken att det bidrar till "kräsna" katter som ratar torrfoder.
Har gett blötmat dels för att det kändes lämpligast som första introducering av mat utöver mjölk, och sen som omväxling från den "tråkiga" torrfoder-maten. Det är såklart mitt tyckande, och sen om det är hållbara argument, tja.. det funkade på min 4-åriga katt iaf som också är från en kull jag nappat upp.

Ang. färs så undrar jag då det ofta står att man kan ge nötfärs. Fläskfärs är ju dock mycket billigare, men är det lika lämpligt?
 
Tack för ditt svar.

Vätska är jag inte orolig för, de har en stor skål med vatten som jag ser alla dricka ur flitigt, och de tömmer nästan hela skålen på en dag.
Anledningen att jag ger dem mest torrfoder, är för att dels så innehåller det högre värden anpassat för kattunge, än vad blötmaten har gjort.
Har alltid hört att blötmat består av mest vatten (tetra-maten jag gett har ju bestått av typ 70 % sås ..)
Sen inbillar jag mig att med mycket blötmat, finns risken att det bidrar till "kräsna" katter som ratar torrfoder.
Har gett blötmat dels för att det kändes lämpligast som första introducering av mat utöver mjölk, och sen som omväxling från den "tråkiga" torrfoder-maten. Det är såklart mitt tyckande, och sen om det är hållbara argument, tja.. det funkade på min 4-åriga katt iaf som också är från en kull jag nappat upp.

Ang. färs så undrar jag då det ofta står att man kan ge nötfärs. Fläskfärs är ju dock mycket billigare, men är det lika lämpligt?
Det är nog större risk med kräsna katter som ratar blötmat framför smarriga torrisar, åtminstone enligt mina erfarenheter ;) Men det är klart att det är bra att lära dom äta båda varianter, speciellt om du tänkt sälja dom när dom är gamla nog :)

Lämpligheten vet jag inte så mycket om tyvärr, bara att det ska vara okej att ge. @Sol kanske har koll på sånt? (har för mig att jag sett dig i en del fodertrådar)
 
Blötmat innehåller mycket vatten, men det är en bra sak. Katten är ett ökendjur som i naturligt tillstånd får i sig allt vatten den behöver via maten. De har därför aldrig utvecklat en stark törstreflex så många katter som bara äter torrfoder får i sig för lite vätska vilket ökar risken för urinvägsproblem av olika slag.

Erbjud kattungarna variation, det är det absolut bästa sättet att undvika kräsna katter. Katter lär sig vad som är mat under sitt första levnadsår så det är då man ska erbjuda variation.

Mjölk är inte lämpligt att ge till kattungar. Ge dem kattmat och möjligen rått kött av olika slag. Mjölkersättning går självklart att ge, men vanlig mjölk fyller ingen funktion.
 
Det är nog större risk med kräsna katter som ratar blötmat framför smarriga torrisar, åtminstone enligt mina erfarenheter ;) Men det är klart att det är bra att lära dom äta båda varianter, speciellt om du tänkt sälja dom när dom är gamla nog :)

Lämpligheten vet jag inte så mycket om tyvärr, bara att det ska vara okej att ge. @Sol kanske har koll på sånt? (har för mig att jag sett dig i en del fodertrådar)

Jasså ? För ungarna kastar sig över blötmaten, medan torrfodret kan stå. Likadant de få gånger min vuxna katt får blötmat . Likaså hunden, som äter upp torrfodret direkt, men blir hon nån gång serverad blötmat så är det som julafton för henne. Så har jag nog upplevt alla djur i min närhet.
Jag menar, blötmat är ju typ kött och vatten, torrfoder innehåller spannmål , katter och hundar är ju köttätare, så det borde falla sig naturligt att de föredrar det tycker jag.

Ok, för googlar man på det, så verkar en del vara negativt inställd till fläskfärs, men hittar inget riktigt bra svar på varför.
 
Du ska inte ge majsvälling då dom inte kan smälta det och det bara tar plats i magen, du kan ge den lilla ungen bara blötmat nu och fläskfärs, den är tillräckligt gammal, försök få tag på färskmat, ca 2-3g dagen, det funkar kattungar på bäst och ha tillgängligt torrfoder för kattungar.
glöm inte avmaskningen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hörde jamande från loftet idag - det finns vilda kattungar under golvet där. Skulle ju gärna vilja fånga in dem (om det går, boet är...
Svar
13
· Visningar
1 687
Övr. Katt Efter att ha rivit ner en bit vägg på loftet i stallet. Där har han suttit i nästan en vecka innan vi fick fram honom. Först trodde...
2
Svar
20
· Visningar
1 938
Senast: Heulwen
·
T
Övr. Katt Vi har sedan nyår haft en honkatt strykandes från och till på gården, som inte är våran. Igår hittade vi tre kattungar som skrek...
Svar
6
· Visningar
1 210
Senast: KungTulle
·
C
Övr. Katt (För er som kanske minns så blev det ingen adoptivkatt för mig, pojkvännen och lilla Elsakatten, vi är fortfarande bara tre)...
Svar
3
· Visningar
1 149
Senast: Calenfiriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp