kattungar..

DaydreamBeliever

Trådstartare
Hörde jamande från loftet idag - det finns vilda kattungar under golvet där. Skulle ju gärna vilja fånga in dem (om det går, boet är inte direkt lätt att komma åt), eftersom det redan springer tillräckligt med vilda katter häromkring.
Men har ingen aning om hur gamla dem är.

Så hur gör man det här bäst? Om man försöker vänja kattungarna vid människor (om jag når dem i boet) så lär ju mamman flytta dem.

Jag kan ju inte bara ta kattungarna från boet, då de kanske bara är några veckor gamla (har absolut ingen aning - skymtade bara en i mörkret) och fortfarande behöver sin mamma. Å andra sidan - ska jag försöka få tag på dem när de har åldern inne lär det bli väldigt svårt. Lyckas vi komma åt boet så blir det lättast att få tag på dem där.

Ett tredje alternativ är ju att få tag på en fälla så man kan fånga in kattmamman, men då gäller det ju att man kollar fällan flera gånger om dagen, så inte mamman får sitta där länge - ungarna behöver ju dia.

Och hur får man tag på fälla? Här finns inga katthem i närheten, frågat en jägare efter en fälla men denne hade bara en med dödlig utgång :crazy:
Djurskyddsinspektörer borde väl ha? Någon som varit med om att de lånat/hyrt ut fällor?
 
Senast ändrad:
Sv: kattungar..

Djurskyddsinspektören eller kommunen borde ha fällor att låna ut. Kommunen kanske är säkraste kortet. De anlitar ju jägare för att fånga in och avliva katter ibland så kattfällor måste de ju ha.

Bäst är såklart att fånga in mamman och ungarna, men om det inte går skulle jag försöka ta kattungarna när de börjar närma sig 4-5 veckors ålder (de väger ca 500 g då) och börjar kravla omkring. Annars är ju risken att de kommer bli väldigt svårinfångade.
 
Sv: kattungar..

Ja man tycker ju det, frågan är ju om de lånar ut till privatpersoner. Någon som själv har ringt till sin kommun/djurskyddsinspektör och frågat om fällor?

Om man tar ungarna så tidigt, hur gör man med mat - de behöver väl mjölkersättning? Var får man tag på det - djuraffären?

Vet inte alls hur gamla de är, men det verkar inte som de lämnar boet.
 
Sv: kattungar..

Kattungar behöver vid 4-5 veckors ålder mjölkersättning och det finns att köpa i djuraffärer och på större Apotek. De kan dock börja äta fast föda så man ger oftast båda delarna i den åldern. En kattunge på 4-5 veckor ser utvecklingsmässigt ut såhär.

Jag har ingen erfarenhet av att fånga in katter så jag vet inte hur lätt det är att få tag i en kattfälla.
 
Sv: kattungar..

Har lyckats få ett par väldigt suddiga mobilbilder på dem nu, jag skulle gissa på att de är runt 3 veckor??
Nu har jag ju tyvärr tagit på ungarna (när vi var och greja vid boet för att se hur där såg ut så "trillade" de ut.. De var väldigt intresserade av oss)

32695911.jpg


http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32690000-32699999/640x480/32695912.jpg?0
32695914.jpg



Ska ringa och höra hos kommunen imorgon, känns som dom är alldeles för små
för att tas ifrån mamman.
 
Sv: kattungar..

Uppdatering. Fått nummer till jägare av kommunen som jag dock ej lyckats få tag på än.

I väntan ringde jag även till länsstyrelsen/djurskydd, och de lånar under inga omständigheter ut fällor -verkar inte ens som de har, utan hänvisar till skyddsjägare - jag antar att det är till en sådan jag fått nummer från min kommun. Tydligen har det lånats ut burar tidigare - men missköts.

Alltså kan man inte själv låna fällor av sin kommun/djurskyddsinspektör utan man måste ringa ut en kommun/skyddsjägare som då själv kommer ut och riggar fällan. Och då är det fastighetskontor eller miljökontor man ringer till för att få nummer till kommunens utvalde jägare, som jag förstått det.
Delar med mig av denna infon i fall någon är/hamnar i liknande situation.
 
Sv: kattungar..

Jag "räddade" två kattungar + vild mamma som bosatt sig på ett sommarställe som ej nyttjades.

Jag fick låna en grävlingsfälla som jag "riggade" med div läckerheter.. Åkte och vittjade fällan tre ggr/dag och efter dag 3 fick jag napp!! :p

Mamma katt i bur.. Något sur och ilsken.. :cool: men därefter fick jag gräva fram kattungarna och körde dem till ett katthem.. :love:

Alla tre adopterades snabbt... (Mamma katt måste nog varit någons någongång för hon blev snabbt "tam") Det gick dock INTE att gå nära henne på loftet/runt ladugården.

Grävlingfällan var STOR men funkade utmärkt!

Du har ingen i din vänkrets som har grävlingfälla att låna ut?
 
Sv: kattungar..

Har fått tag på en fälla idag från jägare. Satte den utanför boet ett par timmar ikväll, men hon hade inte varit där när jag kom tillbaka.
Satt mat i en skål utanför, så jag ser om hon varit där under natten, när jag kommer dit imorgonbitti, så får jag ha fällan uppe sen under dagen imorgon och kolla den regelbundet.

Fick dock flytta på ungarna idag då de trillar ut ur sitt bo hela tiden. Så hoppas inte mamman drar iväg med dem pga det.
 
Sv: kattungar..

Åh vad bra att du fick tag i en fälla! Vi får hoppas att mamma katt går in i den nu.
 
Sv: kattungar..

Verkar inte som mamman varit här i natt :crazy: , ungarna kvar och maten stod orörd. Risken att hon blivit överkörd är förhållandevis liten med tanke på hur gården ligger. Inte kan hon väl ha varit här och tackat nej till serverat färskfoder?
 
Sv: kattungar..

Det låter lite konstigt, men om hon redan var mätt så. Kolla kanske så inte ungarna verkar vara uttorkade. Fortsätt gärna uppdatera! Tycker också de ser ut att var tre, kanske fyra veckor gamla.
 
Sv: kattungar..

Fortfarande inget spår av kattmamman. Har kört med mjölkersättning sedan igår förmiddags, och tog hem dom igårkväll. Fällan är kvar.
 
Sv: kattungar..

Bra att du tagit hand om kattungarna. Om de äter och är pigga bör du avmaska dem med Banminth så fort som möjligt. Det gör man lätt mha. en dosspruta för 1 ml från Apoteket. Man trycker i avmaskningsmedel, suger upp lite mjölkersättning och sprutar i dem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två katter och jag misstänker att det är just min ena katt som tycker det är en kanonbra idé att ta in levande skogsmöss att...
Svar
0
· Visningar
602
Senast: Daimstruten
·
Övr. Katt Har hittat kattungar på ett loft. Den vilda mamman är infångad med hjälp av fälla. Nu kommer jag dock inte åt kattungarna. Ser och når...
2
Svar
22
· Visningar
2 613
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 028
Senast: MJLee
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp