Bukefalos 28 år!

Har jag blivit klumpig?.....

B

Black_Moon

När jag ska sitta av så brukar jag göra det med ett litet hopp, men på sista tiden så verkar min teknik ha ändrats.. Nu när jag hoppar av och landar på fossingarna så hugger/strålar/ilar det som bara den i mina hälsenor :crazy:
Är det någon som vet vad det är för fel? Har aldrig varit så förut..
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Kan det inte vara så för att det är kallt? Det hade aldrig hänt mig innan heller, förens en kväll då det var superkallt och jag kom hem efter en uteritt - och det "strålade" smärta hela vägen upp till knäna :S
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

För mig gör det grymt ont i fötterna, precis som du förklarar det, när det är kallt ute och jag blivit kall om fötterna. Fast det är inte i hälsenorna utan i hela fötterna. Det enda man kan göra är att hasa ner lite försiktigt och se till att landa med så mjuka knän som möjligt, för att låta dom "parera".
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Det brukar hjälpa att göra litte fot gymnastik innan man hoppar ner å se till att landa på främre trampdynan med rejäl svikt i knäna. Landar man på hälen (detta riktar sej främst till killar) så finns det nerver som gör att det skickar smärta rakt upp i skrevet. AJ AJ AJ!!!
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Du börjar bli gammal..;) Nä, skämt å sido.. har vi inte haft en j***ä vinter i år?? Du e nog kall om fossingarna! Blodcirkulationen o hela baletten du vet.. den funkar inte som den ska när det blir kallt. Du kanske känner av hälsenan, nån annan tårna... Jag tror att kyla spelar oss ett spratt! :)
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

det där har jag funderat lite på.. när jag blir skjutsad på cykel, speciellt om jjag sitter på sadeln och inte rör benen (nån annan trampar juh) så somnar fötterna skitfort, och det känns inte när jag sitter där utan när jag kommer ner på marken så bara ilar det från fötterna ända upp i knäna.. och då kanske jag blivit skjutsad 300 meter.. jag tror att det är något med medverna i låren/ljumskarna..

det kan juh vara samma sak som händer dig när du rider så prova med att ändra din benställning när du skrittar av, ställ dig lite i fältsits eller lyft låren och skaka på benen innan du hoppar av..
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Så är det alltid för mig på vintern.

JAg brukar försöka glida av så långsamt som möjligt, slappna av i knäna och liksom böja på dom när jag sitter av...så jag jag gör typ ett grodhopp så jag landar nästan sittande:crazy: Lite udda teknik kanske men då gör det mindre ont:P
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Mantana skrev:
När jag ska sitta av så brukar jag göra det med ett litet hopp, men på sista tiden så verkar min teknik ha ändrats.. Nu när jag hoppar av och landar på fossingarna så hugger/strålar/ilar det som bara den i mina hälsenor :crazy:
Är det någon som vet vad det är för fel? Har aldrig varit så förut..

Brukar hända mig när jag ridit länge, i kyla eller hoppar av från hästar som är 170+.

Är nog inget att oroa dig för, vet att vissa av mina ridpolare också brukar få det där "sticket" i fotleden/hälsenan.
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Brukar jämt va så för mig när det e kallt ute:Pinget att oroa sig för
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

det gör de på mig med ibalnd när jag hoppar av oftast när fötterna varit stilla för länge ex skrittat ut
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

det brukar skära som knivar i mina fötter när man är kall om dem och hoppar av. Rör mycket på dem under passet så får du förmodligen mer blod till fötterna:)
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Så brukar det göra på mig när jag hoppar av från mina hästar, särskilt om det är kallt eller om det är skit hårt underlag. Men man behöver inte oroa sig eller tro att man har börjat bli gammal ;)

Vilken söt bild du har Horsen!
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

haha tack, det är min förra sköthäst, tyvärr såld nu:p
Din var inte så dum den heller;P
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Aha det var ju litet synd. Men du får hoppas han/hon har det bra nu! haha tackar. Jag och Mellie "tråkar" på dressyrbanan ;)
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

haha jo, hon har fått sitt livs första bästa kompis, så hon stortrivs nog:love:;)
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Så är det för mig med:crazy: Men om man landar på tå så går det bra för mig :D
 
Sv: Har jag blivit klumpig?.....

Jo, nio har nog rätt, det är nog kylan som va boven :devil:
Men jag tror nog fortfarande på att jag är en klumpis... Nu har jag börjat hasa mig ner från ryggen som en del rekomenderade, istället för att göra små onödiga hopp.
Men nu går jag konstant med ett blåmärke på magen, precis över naveln :rofl:
Vet inte hur jag lyckas med allt :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 034
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
710
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp