Har jag förstört alltihop nu?!

A

Annakarenina

Jag blir galen snart! Nu har shettisen, som varit rädd för att åka transport, men som jag sen lyckats träna under ett halvår att äntligen iallafall gå in . (Vi har dock inte lagt på bommen eller stängt luckan o åkt nånstans, men ändå, det tog iallafall ett halvår att få honom så långt som in i transporten.)

Idag lyckades han bli rädd därinne, och istället för att vända om och fly, så försökte han springa under frambommen o ut den vägen. Det tog tvärstopp under bommen, på grund av hans mankhöjd. Han backade då istället ut. Sen har jag försökt att få honom att komma in igen, men det är totalt omöjligt. Känns som jag förstört allt vi lyckats bygga upp. Nu kommer vi nog att få hålla på i ett halvår igen, innan det lyckas.

Första gången han blev rädd för transporten, var när han försökte backa ut under bakbommen, och det tog stopp! Jag var ensam och skulle lasta av honom, och hann inte med att stoppa. Nu funderar jag faktiskt att skita i att ha några bommar överhuvudtaget i transporten, och om jag får in honom igen, så får han åka löst!
Hellre att han har fri väg ut ur transporten, än att han lyckas fastna under bommarna, som inte går att ställa om till shetlandsstorlek.

Vi kör NH-övningar, och ledarskapet är det inget fel på annars, det är bara att hans rädsla för transporten är större.
Vad tror ni? har jag lyckats förstöra allt?
 
Nej ni har inte förstört alltihoppa men lastning kan vara en tricky grej. Det ska inte ta ett halv år att lasta (inte mer än ett par dagar till veckor, och det är gjort den sakta lugna stillen). Isåfall så ska du ta hjälp av en tränare och får de kunskaper ni behöver. Ni behöver mer än bara nårgra örvningar under beltet. Det är inte en lätt grej att lära över internet. Om du inte får hjälp så kan det ta ett år innan du är stängt och på väggen och vissa aldrig kommer så långt.

Jag önskar er lycka till.:)
 
Sv: Har jag förstört alltihop nu?!

Vi har fått hjälp av en tränare, som inte heller fick in honom. Tränaren o jag kom överens om ett program, som vi skulle köra,ca varannan dag - ledarskapsövningar, samt att jag ibland skulle prova om han gick in i transporten. Det har fungerat bra o till slut har han fått förtroende för mej o gått in, men denna gången blev det ju fel o hästen blev rädd igen. Ska prova igen om några dagar, men,men, det heter ju inte hästminne för intet. Men känner mej totalt misslyckad idag! Snyft!:(
 
Sv: Har jag förstört alltihop nu?!

Jösses!:eek:
Du verkar ha en ponny som kan det här med ledarskap!Säkerligen jättenöjd att få bestämma över människorna.Du har aldrig funderat på att byta metod?Och självklart kan du inte ha bommar som inte är anpassade efter din ponnys storlek.Bättre då att köra löst.
 
Sv: Har jag förstört alltihop nu?!

Vad menar du med att byta metod? Vi har haft en av sveriges mest kända NH-tränare här, och inte ens han fick in hästen i transporten. Men efter lite övningar, som jag fått av honom, så har han äntligen gått in. Jag tycker att metoden är bra, den är djurvänlig men man måste ha tålamod och känsla för hästen. Om hästen är så himla rädd för något, så spelar ledarskapet stor roll, antagligen var det inte riktigt befäst förut, men det är det nu.

Anledningen till att jag kände mej misslyckad den dagen, var att vi fick ett bakslag, då transporten inte var ändamålsenlig. Hästen blev rädd för nåt ljud utanför transporten och försökte fly, under frambommen, jag hade inte varit förutseende nog, och trodde inte att han skulle fly den vägen, utan att han skulle backa ut igen, om han blev rädd. Kände att: Här har jag hållt på och försökt bygga upp hästens förtroende för mej, (efter den första bomincidenten )och så blir det nästan lika igen, och hur lång tid kommer det inte att ta nu för honom att lita på mej igen!! Därför undrar jag, vilken metod du avser, då du tycker att jag ska byta metod, finns det någon annan human metod som jag kan använda?! Jag själv finner att denna metod har fungerat för oss iallafall. Vill tillägga, att han nu kliver in i transporten, fast bara med mej. Han kommer till o med springande i full fart, då vi kommer körandes med den, och vill träna lastning.
 
Sv: Har jag förstört alltihop nu?!

Tur du inte har ett halvblod på 170cm.Förr i världen kallades NH för sunt förnuft och gedigen hästkunskap.Detta saknar många av dagens hästägare och får därför diverse problem i den dagliga hanteringen.Du kanske ska ta kontakt med någon äldre uppfödare el liknande för att få lite tips.Skönt att du verkar ha fått ordning på detta problem i alla fall.
Lycka till!
 
Sv: Har jag förstört alltihop nu?!

Nej, du har inte förstört allt. Skulle det vara så skulle ingen kunna hantera hästar för vi gör misstag varje dag men det är förlåtande djur - de tänker inte så mycket på det som varit utan är i nuet.

En tanke som slår mig när du beskriver hur din häst väljer att fly är denna: Under träningen - har din häst gått på och av ett oändligt antal gånger eller har ni gått steg för steg på transporten och sen gått av när det är dags att avsluta för dagen?

Min erfarenhet (lastar många problemhästar, har inte misslyckats på 10 år) är att hästen måste få känna att den kan fly ut BAKÅT när den vill. Det är först när den INTE vill fly som man kan stänga lämmen (du behöver inte ha bakbom, strunta i den så länge). Men då ska hästen direkt vara ovillig att gå av transporten bakåt. Så länge som den vill fly ut så kan du inte stänga, då behöver den fortfarande få bearbeta rädslan och bli övertygad om att flyktvägen är öppen.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 642
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 379
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp