Bukefalos 28 år!

Har jag rätt att skälla på dem?

Lillelorden

Trådstartare
Kära Seniorer, visa av livserfarenhet, jag har ett problem.

Jag bor i hyresrätt, på bottenvåningen med fönstret precis vid porten. Verkligen precis vid porten; när någon står på trappen och ringer på porttelefonen är det kanske 1 m från hens näsa till mitt fönster. Detta i sig är väl inget problem, mer än att det är svårt att springa naken hemma... :p

Däremot tycker jag att det är apjobbigt att flera av mina grannar är rökare och ställer sig precis i porten flera gånger varje kväll för ett bloss. Jag är väldigt känslig för både röklukten och rökandet, mår illa av det första och har två släktingar som dött av det andra. Har själv aldrig rökt ett bloss i mitt liv och undviker alltid rökare om det är möjligt ute på stan osv. men det är svårt att komma undan i sitt eget hem, och den där röken tar sig in i min lägenhet genom ventilationen vid fönstret som inte går att ha stängd. Ibland kommer den stickandes i näsan när jag ligger i sängen och ska sova om kvällen. Äckligt!

Min fråga är helt enkelt om jag har någon "rätt" att säga till folk att gå en bit bort när de ska röka? Kan jag rentav be min hyresvärd göra något? Eller räcker det med att de är utomhus, vilket de ju onekligen är trots knapp marginal.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Jag vet inte hur det ser ut på den juridiska biten, men rent spontan skulle jag säga att du visst har rätt att säga till dem om rökningen. För mig vore det en självklarhet att inte stå så att någon kan utsättas för röken på några vis.

Jag hade sagt till dem och om det inte hjälpt hade jag bett hyresvärden om hjälp.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

be dom ga lite langre bort... de flesta tror jag flyttar pa sig om man bara blir ombedd att gora sa... ar val klart det ska visas hansyn sa du slipper fa in roken i din lagenhet, blir dom inte informerade om att den slinker in dar sa vet dom ju inte... prata med dom :) att ga en liten bit till ar ju ingen stor och besvarlig grej att gora for sin granne.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Skälla - nej, prata - ja!

Hjälper det inte hade jag talat med hyresvärden.


mvh

faktiskt senior kom jag på när jag skulle ursäkta mig för att jag svarade! :D
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Självklart ska jag inte utsätta dem för regelrätt skällande (men det kändes som en mer effektfull rubrik än "har jag rätt att prata med dem?" :D )

+ övriga

Jag tycker liksom att det tillhör allmän hyfs att inte stå utanför någons fönster och röka, speciellt inte de gånger detta fönster råkar vara öppet.

Jag får prova att säga till och se om någonting händer (vilket jag tyvärr tvivlar på). Frågan är ju i och för sig vad hyresvärden ska göra åt saken...
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

som rokare sjalv... om ingen sager at mig sa marker jag oftast inte ett fonster pa glant, i synnerhet inte om jag pratar med nagon (aven om jag har for vana att ga minst 10 steg ifran en port.. det ar lagen har lamligen, bra vana att ta for att halla sin egen fula vana ur andra manniskors lungor)

Dumt och ignorant kanske, men tyvarr sa tror jag inte sa varst manga reagerar pa ett fonster som ar lite oppet, skillnad om det ar Helt oppet. Prata med dom, sag som det ar att roken besvarar dig och skulle de snalla kunna vara sa vanliga att ga en bit bort till sa du slipper ma daligt.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

nä, det är inte så självklart! hade det varit jag hade jag inte sagt nåt inte sagt nåt inte sagt nåt och sedan exploderat en dag och skällt ut dem. men tack och lov är inte alla som jag :D

och ja, det är allmänt hyfs! tyvärr saknar alltför många sådant.

sdman: åhåhåhåhåååååååå så roligt. snälla, kan du inte dra det FANTASTISKT roliga skämtet i varje tråd där nån skriver hen? nämenjustja, det gör du ju redan.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Men absolut att du kan säga till! Dels till dom som röker men även till hyresvärden så att en skylt kanske kommer upp.

I huset jag bor i finns det två lägenheter med fönster som ligger mycket nära porten, där finns även ett mindre friskluftsintag. Och en fastmonterad askkopp, såklart! Ibland brukar jag försöka förstå hur vissa tänker, men sen ger jag upp...
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Haha. Sån är jag i relationer! Mina stackars vänner får utstå mycket :D.

Bew: Det låter ju bra att du går undan. Jag har så svårt att tänka mig att man inte skulle se att mitt fönster är öppet eftersom man typ står i mitt vardagsrum när det är det...
Inte för att det spelar jättestor roll som sagt eftersom problemet finns även när fönstret är stängt pga ventilationen...

Jag tycker att det är så dumt, att klaga på att grannarna är högljudda är lätt men det gör jag inte. Varför klaga för klagandets skull liksom? Jag störs inte nämnvärt av det, låt dem ha kul... Men rökningen är jobbig på riktigt och mycket svårare att komma åt, reglerna mycket otydligare. Det finns liksom ingen störningsjour för rök :p.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Kl

Sist jag var på bvc/mvc så stod det en sköterska/läkare (hon jobbade där) och rökte på utsidan, utanför dörren.
Tänkte inte så mycket på det just då.
Förrän jag gick på deras toa. Stank cigarettrök där inne :yuck:
Jättetrevligt!

Har också funderat på varför det absolut ska monteras askkoppar precis bredvid ingången till div. offentliga lokaler?!
Kan det inte sitta en bit bort?
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Förbudsskyltar är bra skit har jag hört! :D

+ Glam

Mm, det är trevligt. Min lägenhet är en 1:a på 26 kvm. Det går liksom inte att freda sig ifrån röken när den väl kommit in.

Nån askkopp sitter där dock inte. Har sett att en av portarna bredvid har en äcklig gammal nescafeburk ståendes utanför dörren. Det ser ut som någonting dött i den och blivit begravt i fimpar och gegg. Då känner jag mig jämförelsevis tacksam över min lott.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Kl

Sist jag var på bvc/mvc så stod det en sköterska/läkare (hon jobbade där) och rökte på utsidan, utanför dörren.
Tänkte inte så mycket på det just då.
Förrän jag gick på deras toa. Stank cigarettrök där inne :yuck:
Jättetrevligt!

Har också funderat på varför det absolut ska monteras askkoppar precis bredvid ingången till div. offentliga lokaler?!
Kan det inte sitta en bit bort
?

Jamen precis!! Fattar noll! Jag som både är rökare och har hysf står i princip aldrig där askkoppen är beroende på deras ofta idiotiska placering.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Cigarettrök anses som störning så du har rätt att begära rökare att flytta på sig om röken stör dig. Lyssnar de inte till dig så går man ett steg upp dvs hyresvärden som då skall upplysa de andra om att ställa sog längre ifrån när man röker.
Klart man inte skall rapportera in sådant som inte stör en och det inte handlar om säkerhet allmänt. Då är man ju bara ute efter att få gnälla och inte ha en lösning. Vi har alla olika toleransnivåer för störning. Det är därför det finns lag för att reglera den biten.
Sedan är det ok att fråga hyresvärden hur mycket man måste stå ut med och vad man har rätt att kräva. Det kan vara svårt att avgöra själv ibland.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Fråga hyresvärden ifall denne inte kan skicka ut lappar till alla boende i området om att det inte är okej att röka direkt utanför portarna då röken går in i lägenheterna för de som bor på bottenvåningen. Samt sätta upp lappar vid ingången om att rökning i anslutning till porten är förbjuden.

Det lär ju inte bara vara du som lider av detta.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Därför man vill inte ha fimpar på marken eller buskar odyl. Allt för många rökare slänger annars fimpen på marken och släcker den så för att lämna den där. Askkoppens syfte är att uppmana folk att slänga cigaretterna där.
Man kan inte ha vanlig soppkorg för det pga brandrisken.
Sitter den annanstans än vid ingången tror jag sannolikheten att rökare missar den eller inte ids att slänga cigaretten i askkoppen för det blir några extra meter att röra sig.
Syftet är med största sannolikhet att slippa nedskräpning av fimpar och inte för att man vill kontrollera var man askar någonstans.
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Självklart förstår jag att det är för att få folk att samla sina fimpar på ett bättre lämpat ställe än överallt omkring på marken.
Men det blir ju då att det rökande folket ofta står precis bredvid alt. tar sina sista bloss innan de slänger fimpen i behållaren.
Har man riktig tur så är inte fimpen släckt utan ligger och pyr/ryker en stund till :wtf:

Japp, har även koll på att det är brandrisk i vanliga sopbehållaren.

Stör mig ändå på att behöva gå igenom rökmoln när man ska passera entrén på t.ex Willy´s, sjukhus etc. :mad:
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Ts, finns det en askkopp precis utanför porten? De flesta rökare brukar ju stå just vid denna och om den sitter nära ditt fönster så lär du inte komma undan rökandet hur mycket du än ber om det. Självklart kan du prata med rökarna i huset men ev besökande rökare samt de som ska aska/släcka ciggaretten och de som glömmer sig kommer ändå stå där. Be hyresvärden att flytta askkoppen så kommer rökarna flytta med. Om igen askkopp finns be att en sätts upp (rökarna kommer ställa sig brevid den då), föreslå gärna ett lämpligt ställe.

Vi har numera våra rökares askkopp på andra sidan gångvägen vilket gör att de med fönster samt passerande i porten slipper att rökarna står precis vid porten. Har inte hört någon rökare gnälla över det när de förstod varför den flyttades.

//LillaGubben
 
Sv: Har jag rätt att skälla på dem?

Jag tror du har rätt till det, men det spelar ingen roll tycker jag. Hänsyn ska man visa oavsett vad reglerna säger.
Gå ut och prata med dem nästa gång, eller stick ut huvudet genom fönstret. Förklara problemet så kommer dom säkert att flytta på sig. Att be hyresvärden skicka ut lappar låter urdumt.
En del svar i tråden har tonen av att rökare är helt dumma i huvudet. Så är det givetvis inte. Dom gör saker utan att tänka sig för, precis som icke-rökare gör.;)
Som f.d rökare kan jag ge alla icke-rökare ett litet råd. Sluta lägga godispapper och annat skräp i askkopparna. Det går inte att fimpa där då, och då måste rökarna fimpa på marken, vilket är både onödigt och irriterande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp