Bukefalos 28 år!

Har jag rätt till (betald) semester?

Kiwifrukt

Trådstartare
Ni verkar vara en hel del som har hyfsad koll på arbetsrätt här inne. Ska försöka fatta mig kort, men få med all viktig information. Jag har mitt första "riktiga" jobb, som inte är sommarjobb. Började där ganska precis i halva oktober -16, har en projektanställning som varar fram till 30 juni, men har fått schema till och med 30 september. Vi var två stycken som började samtidigt med samma jobb, men den andra personen har i dagarna slutat, och ersatts av någon som då så klart inte hunnit jobba mer än ett par pass än.

I det schema jag har fått finns ingen semester inlagd överhuvudtaget. Jag har utgått från att jag inte kommer få någon på grund av att jag är projektanställd/har jobbat för lite, så det är inget jag har frågat om heller. Förrän jag idag fick veta att en kollega som anställdes i halva mars -17 har inlagd (obetald) semester i sitt schema. Jag har försökt googla, men tycker inte riktigt de svaren jag får stämmer in på det jag frågar.

Min chef är absolut inte killen med kollen alla gånger, så jag vill gärna ha lite på fötterna innan jag tar upp det med honom. Jag vet heller inte vad han väljer att kalla min anställning efter 30 juni, men han har inte nämnt något till mig och har inte frågat om jag vill vara semestervikarie. Har jag ens någon rätt till semester? Betald/obetald? Är med i handels, om det har någon betydelse. Eftersom kollegan slutade, så kan jag ju inte fråga där heller, för den nya har ju av förklarliga skäl inte jobbat ens en hel arbetsvecka än.
 
Har du fått semesterersättning på lönen? Kolla dina lönespec. Har du inte fått semester direkt på lönen ska du ha semester sparat!
Du bör ha rätt att ta ut obetald semester, bäst är att kolla detta med chefen och lägga in när det passar bägge parter?
 
Jag hade börjat med att fixa ett kontrakt fram till nya sistadatumet. Och i samband med det ställt frågan om semester. Du tjänar in 2,5 betalda dagar/månad fram till siste mars (från 1 april kommer på nästa semesterår).

OM du inte fått semesterersättning direkt på lönen, med tanke på din anställnings sista datum.

Med tanke på att du slutar på pappret under semesterperioden, har man sannolikt utgått från att du inte har semester, misstänker jag.
 
Jag kollade på lönespecen nu, och det enda som står är semesterrätt 25 dagar, obetald 5. Det enda som står är annars grundlönen, och eftersom det är inom handels även OB-tillägget för lördageftermiddagarna. (Får ut för söndagarna först imorgon eftersom vi bara har öppet söndagar mars-juni.)

Mellan det att jag började och 31 mars är ju ändå fem och en halv månad, så det borde ju ändå vara runt 12 dagar?

Jag hade ändå planerat att ta upp det här med vad som officiellt händer efter 30 juni, så då borde jag kunna ta upp semstern också?
 
Eftersom jag även jobbar helg så har jag fram till nu i princip jobbat fyra dagar/vecka. Från och med första maj kommer det däremot bli tre de flesta veckor, men om jag har förstått det rätt påverkar det i så fall 2018 års semester och inte i år?

Det du arbetar efter 1/4 i år påverkar nästa års semester.
 
Min chef är... Speciell och därför är det bra att ha bra på fötterna när man pratar med honom. Har han någon som helst rätt att neka mig säg två veckor sammanhängande semester i sommar? Alltså tio dagar?
 
Min chef är... Speciell och därför är det bra att ha bra på fötterna när man pratar med honom. Har han någon som helst rätt att neka mig säg två veckor sammanhängande semester i sommar? Alltså tio dagar?

Troligen, sett till nuvarande avtal. Börja alltså med att få avtal och fråga då om semester.
 
Nu har jag pratat med honom. Han hade tydligen skrivit ut ett avtal (annars hade han inte kunnat lägga in mig i schemat), men jag har inte fått det. Det är förlängt till sista september till att börja med. Och han sa att jag fick semester, runt tolv dagar trodde han precis som ni var inne på. :bump:

Tack för hjälpen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 355
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 976
Senast: Yrsel
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 617
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 199
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp