Bukefalos 28 år!

Har köpt en ny trashank..

J

jesse

Jag är helt crazy men ibland kan man ju liksom inte låta bli. En 4-åring som gjort ett flertal starter men bara lyckats gå en 19-tid och fått med sig en sjätteplats som bäst, felat bort sig i nästan alla starter.

Toppstammad, med en mamma som lämnat 1 avkomma med 800000, 2 med 300000 och 3 st mellan 20-70000 och 2 ostartade och så denna lustigkurren då. Stått i proffsträning på bana hela sitt liv och har enligt ägaruppgifter knappt sett en hage. Enligt tränaren var han otroligt lättfödd, fick bara 1 kilo havre om dagen och tränades på rakbana 2 dagar i veckan och inget annat :confused: :crazy: . Till saken hör att hästen är 165 cm, otroligt mager och omusklad så han ser ut som en strömming.

Kan hästen trava en 19-tid och se ut på det där sättet måste det ju besitta viss kapacitet. Det är bland det värsta jag har sett för att inte tala om hovarna. Hästen är så trångskodd så det är hemskt..Ibland undrar man ju hur endel fått sin licens :confused: .

Återkommer i vinter då han fått träna i backarna och äta upp sig åtminstone 50 kilo. Läs i tidningarna då om en häst som genomgått metarmorfos och förvandlats från mager trashank med 19rekord till en klassig snygging som går 14tider och vinner med hela upploppet :D . Självförtroendet på topp idag :rofl:.
mvh jesse
 
hoppas det går bra! men med mat och kärlek kommer man rätt långt.. och träning så klart
 
:D det är roligt när man SER att det finns en massa att åtgärda...jag orkar inte beblanda mig med krångelhästar längre, men förr var jag precis som du...ibland gick det "bra" ibland gick det inte alls, men det är ju en utmaning och man lär sig mycket :) Lycka till och glöm inte tala om när han genomgår sin metamofors på banorna :D
 
Ja, jag har ju blivit blåst förut ett antal gånger med lungsjuka hästar, hosthästar och diverse andra "dolda fel". Då svor jag på att aldrig köpa en häst igen och började föda upp dem själv istället för då vet man ju i alla fall vad de varit med om och varför så att säga.

Det sjuka på alltihop är att jag var på väg att sätta bort åtminstone en utav hästarna vi redan har för att han inte presterar så mycket som jag vill och eventuellt också en till pga tidsbrist..Och så går jag och köper mig en ny istället och får till och med bygga ut stallet med en box :confused: . Är jag crazy eller crazy :confused: :crazy: .

Men jag tror faktiskt på den här hästen, han känns riktigt klassig då man kör och har ett fint driv i steget. Jag har faktiskt sällan haft fel om en hästs kapacitet man brukar ju liksom kunna känna dess begränsning och vill mig minnas att jag bara haft fel om en häst som jag hade i träning för ett antal år sedan. Hon kom till oss som tvååring och kunde knappt 40 och kändes inte speciellt märkvärdig utan mer som en vanlig med ordinär trav. Som treåring vann hon i debuten på strålande sätt och jag blev då erbjuden att fortsätta träna henne mot 20% på insprungna pengar. Jag valde att tacka nej pga hennes begränsning :o . Nåja, hon har drygt 700000 på kontot nu, många segrar och V75 placeringar :o . Men hon ser fortfarande inte mycket ut för världen.. Ojdå hamnade på ett sidospår som vanligt. Hör av mig i vinter då han debuterar för oss hängades i tredjespår hela vägen men vinner ändå med hela upploppet.
mvh jesse, som fortfarande har självförtroendet på topp :D .
 
jo, du ÄR crazy :rofl: :rofl: :rofl:...men sånt är livet :D
Jag hade också en oansenlig liten surmärr istallet en gång, trodde nog inte att det skulle bli som det blev med henne....dryga 20 starter och nästan 2 mille på kontot....de du...med en stochampionatsvinst på det, och jag tror hon fick 7 eller 9 raka i debuten..Princess V.... :D
 
Ojdå, då ligger man i lä :o :D . När jag tänker efter är det faktisk den hästen som "blivit bäst" också så jag hade verkligen fel :o . Men hon är iofs en sådan som inte ska göra grovjobbet själv utan helst ligga på rulle och avgöra efter ett riktigt smyglöp och sådana gillar jag mindre. De ska helst kunna harva i tredjespår hela sista rundan eller ligga i dödens och enkelt kliva ifrån till slut :D . Hur höga krav får man ha egentligen :crazy: . De får gärna också vara en avslutning i liknelse med copiad vs pinechip elitloppet -94 *ännu mer galen*.
mvh jesse
 
fast det är det som är lite charmen i det hela....att det kan bli nåt av "vadsomhelst" :)
Jag hade också en riktig skuttburk engång som inte kunde trava 45 hemma engång, av en händelse så provkörde Sven Berggren honom på banan(ägarna insisterade) jag skrek rätt ut....det GÅR inte....hästen gick 21 plättlätt på banan...det blev kval...1:a starten hoppade han i sista sväng, blev 6:a, andra starten dgu, tredje starten skulle ägarna dra till Valla :o :crazy:..Torbjörn skulle köra, och han var HEMSK i värmningen...30 tempo och STÖNANDES med öronen som på ett cykelstyre...... :crazy: hästen VANN med 10 LÄNGDER :eek:!!!!!!!! han gjorde 15 starter i sitt liv, 7 första, inga andra och inga tredjeplatser...den grabben kunde gå i tredjespår han :D :D...fick tyvärr en blodförgiftning i en has och blev aldrig bra sen :cry:
 
Ha, ha, ha :rofl: "30 tempo och STÖNANDES med öronen som på ett cykelstyre" :rofl: . Dessa hästar är för härliga. Annan, mindre kul, travdag: Vi åkte 50 mil enkelväg med snabblopparen vi hade och det var andra starten för året han gjorde. Första starten efter långt uppehåll startade han med 40 meters tillägg, ledaren körde 23 första varvet och våran hängde i tredjespår sista rundan, tvingades ut till "korvkiosken" i sista sväng och hann fram till 3:je priset. Avslutade i överkant 13 sista varvet hängandes i spåren.

Han var spelad till favorit då vi åkte de 50 milen, dessutom hade vi lagt på honm ett norskt för första gången så att han "skulle vinna med hela upploppet"*ler*. Kusken sa att han kändes döbra i värmningen och sa att de skulle bli en plättlätt match för honom att vinna loppet och vi ville att han skulle prova dra "norsken" redan i värmningen för att testa hur han reagerade. Kusken sa att det inte behövde prövas för en sådan gammal slitvarg(gjorde 92 starter) visste nog vad det handlade om ändå.

Loppet går och kusken sänder fram i dödens och ligger och bevakar fältet, i sista sväng ligger han och trycker på med fulla linor när de anfaller bakifrån. Kusken drar den beryktade norsken och hästen tvärstannar, bromsar så han håller på att falla och saktar farten till knapp styrfart. Alla hästar passerar och han lunkar upploppet ner i 45tempo och är sist i mål långt efter de andra, går en tid som han normalt skulle kunna springa i åttor runt de andra.. :rofl:
Ja, den hästen han var för klok för att "lura". Och den tänkta "vinna med upploppetsegern" byttes ut mot en sistaplats med en urkass tid och en häst som finurligt flinade åt oss då vi åkte den långa vägen hem igen..
mvh jesse
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 725
J
Trav ..läste just en gammal tråd jag skrev i höstas då "jag köpte en ny trashank". Jag skrev bl.a om att "läs i tidningarna då om en häst som...
2
Svar
31
· Visningar
2 084
Senast: jesse
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 846
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp