ok, hur skulle ni göra?

L

Lindi

jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni har kanske några tips att komma med?
Min pålle är en ganska lång historia, men om jag inte skriver allt så blir det ju bara fel i slutändan. :smirk:
Han är en 7-åring med bra stam som var talangfull som unghäst. Tyvärr hamnade han hos en tränare som är mycket hård mot hästarna och Pipers psyke knäcktes, hästen blev mycket het. :( Han började då galoppera, särskilt i starten då han SKA vara före dom andra hästarna... Som 4-åring på våren kom han till oss, då var han ohyggligt bakskygg (man kunde tex inte röra tömmarna när man körde för då knep han och stack och när man red kunde man inte ens vrida handen för att kolla på klockan!) och väldigt het. tränaren är van vid svåra hästar och betslar inte upp utan kör för att lugna ner i stället och på sensommaren börjar jag ridträna honom (vilket resulterar i några vurpor... :o) Så fort det är tävling så håller pållen på att bajsa ner sig av nervositet och ute på banan är han het som ett svin (de flesta jag pratar med nu för tiden säger "den där hete?" så fort jag nämner hans namn...). I skogen tittar han på allt och försöker sticka så fort han får en chans. I somras fick jag hem honom på foder, då hade han stått i några månader innan. I augusti blev jag sen lycklig ägare till honom, det hade då gått 2 år sen jag började sköta honom. Han flyttas till en mindre gård 2 km från travet. Vid det här laget är han naturligtvis mycket lugnare än han var för 2 år sen! Sen dess har jag tränat på. Jag sysslar med NH, vilket har bidragit till att jag bla kunnat skritta ut barbacka i grimma med en gul påse i ena handen! :eek: När jag rider honom sköter han sig, men det är sällan jag rider då han tycker det är tråkigt... :smirk: I augusti var han mycket lugn att köra, hade slutat pulla i bakvarv och klarade voltning från baksspår i provlopp. I december kvalades han (vilket många blev förvånade över att han klarade...), då från spår 6 vilket han också löste galant. sen tog han det lugnt under julen för att i februari börja jobben igen med sikten på start i mars-april. Han är nu helt underbar att köra i skogen, tuggar lugnt på bettet och lyssnar på ruggigt små signaler. glömde skriva att vi tog vargtänderna i somras med, dom var nedslitna av bettet... :cry: Långa skrittturer är inga problem och han har även kunnat ha ett fladdrande ländtäcke i vinter! :eek: På sandslingan och rakbanan är han oxå lugn och "sköter sitt" på ett utomordentligt sätt. På inre slingan och banan kan han bli upphetsad och när man kör in i stallet till tränaren (jag hjälper fortfarande honom) så blir det mycket bajs i gången (bra, för då slipper man mocka ut så mycket ur boxen :D). Men pållen har ju kännts så himla lugn och fin i träningen, så han fick gå provlopp i onsdags med sikte på start den 19:e. hmm, pållen galopperade lääänge första starten (spår 2 på volt med 3 hästar)och sen tog kusken en egen volt bakom 40+ hästarna och då travade han... men han var väldigt spänd och travade därför inte ordentligt. :crazy: 19:e är absolut inte aktuellt längre...
Nu kommer frågan, hur ska jag göra nu? (nej, ett skott i pannan är inget alternativ och ja, jag har mycket tid!)
i dagsläget ser pållens träningsschema ut följande:
måndag: jogging i skogen 45 minuter
tis: vila
onsdag: jogging i skogen 45 minuter
tors: vila
fre: jogging i skoge 45 min/sandslingan 45 minuter
lör/sön: snabbjobb på rakbana, dagen efter vilar han.
ev. ska den ändras om, eftersom jag ska lägga in mer träning för ryggmusklerna.
hans foderstat är uträknad: 8 kg hö, 1 kg krafft grund och 1,5 kg krafft nya groov (till 400 kg häst...)
Kusken är samma person som tränade honom när jag skötte honom, är det kanske kemin som inte riktigt stämmer 100? (absolut inte enda orsaken) Kan det vara värt att testa kuskbyte (finns en trevlig som kört honom bra tidigare), men det här kusken gör otroligt mycket gratis för mig :o...
Equiterapeut är på väg ut igen, hade en ute i höstas. Då hade han en väldigt liten snedhet i bäckenet som rättades till. Tycker dom senaste dagarna att jag sett en snedhet, så därför ska en annan få komma ut igen.
Vad tror ni om terapiträning på banan? typ jogga lugnt ett var, för att så småningom gå ner till skritt och öka på till flera varv? (jag är redan idiotförklarad av många, så det är jag inte orolig för... :D)
Pållen har ett fint steg när han väl slappnar av, är väldigt mysig och har visat lite tider iaf + att han älskar att springa fort (när han är lugn...) så jag vill gärna fortsätta med trav (han blir nog ingen bra ridhäst heller... :o)
alla tips mottages...
*desperat matte* :rofl:
http://community.webshots.com/user/pusslindi
under Piper Garden, finns det bilder på "underverket", även några "in action"
 
Har lite bråttom nu men några saker som jag tänkte på när jag läser inlägget är:
1: Hur är träningen relaterat till foderstaten? Han ser ju fin ut i hullet men har du koll på hur mycket han tränar, kanske är det för mycket piggelinmat som ger den lilla extra "hetsen"? Testa att låna en pulsmätare och se vad träningen har för värde.
2: vad har han för utrustning? har du provat olika varianter där med stängt huvudlag tex.? Såg att du hade halsförlängare på, har du käk i loppen oxå?
3: kan du köra provlopp själv? Om du kan så tycker jag att du ska prova det, det är ju troligtvis du som har mest "feeling" för hästen och du kanske märker något som andra inte noterat.
4:Om hästen gillar att springa fort men är för het i vagn och är "uttråkad" när du rider...slå ihop de två, testa att rida monte' med honom. :banana:
 
1. jag tror träningen ligger ganska bra mot foderstaten, har räknat ut den och lagt honom på ett prestationstillägg mellan lätt och medelhårt arbete. Dessutom behöver han lägga på lite hull och muskler.
2. Han går med halsförlängare ibland i träningen, inte så ofta längre.
Motion har han detta: träns med 3-delat gulmetallbett i lagom storlek, ingen nosgrimma och ingen bomull i skogen, på slingorna nosgrimma på sand och även bomull på vanliga slingan.
Lopp: öppet huvudlag med 3-delat med platta (man får väl inte köra lopp med rund mittdel på det tredelade???), raymondkäk, spärrgrimma och ryckhuva.
Tror vi har testat helstängt nån gång, men är faktiskt inte säker. Det vore kanske värt att testa! :idea:
3. Nix, har bara B-tränarlicens... Hade nog varit livsfarligt med mig i provlopp... :o Kusken har ju kört honom mycket, så han har ju en viss känsla för hur han brukar vara, även om han inte tycker om hästen... :crazy:
4. ehh, nej... Jag tycker inte om monté och pållen har en alldeles felaktig kroppsbyggnad för det, dessutom med mindre ryggproblem... :crazy: Dessutom kan han vara ganska het att rida med...
 
Byt kusk! Åtminstone för de närmaste snabbjobben och nästkommande provlopp. Hästen känner när kemin inte stämmer!

Som ovan så tycker jag du ska prova helstängt huvudlag på banan... använd det ett par gånger så att han får chans att vänja sig. Dessutom kan det vara vettigt att testa dubbla bomull plus huva... det finns även några gula proppar, som likt de öron proppar vi människor använder, sväller så att de hör mindre!

Något annat som kan vara värt att testa är att ge honom ett rejält jobb dagen innan han ska gå provlopp. Det finns de hästar som är bäst dag två om det går lite tuffare två dagar efter varandra. Det kan väl också vara lämpligt att överlag ge honom mer och lite tuffare motion en vecka innan nästa provlopp... för psykets skull kanske riktigt långa långsamma turer i skogen.

Visst är det jobbigt när man kör fast... men hoppet finns alltid och kanske, kanske kan det lösa sig. Det låter ju ändå som om du lyckats rätt bra, bara genom att kunna lugna honom såpass mycket.

Lycka till!
 
jo, funderar allvarligt på det. (nuvarande kusk gråter nog inte ihjäl sig... :o) Problemet är väl bara att jag ska ta mig samman och försöka få tag i den andra kusken (som visserligen är supertrevlig) och sen när jag ska få tid med det... går ju i 3:an på gymnasiet nu...
Jo, helstängda åker nog på på prov nån gång snart :devil:
Vet inte riktigt med fast bomull och så då han behöver drivning mot slutet, men isf kan man ju se det så att han får lugna ner sig några gånger först...
Rejält jobb dagen innan är testat flera gånger... I höstas trodde jag nästan jag skulle ta kål på honom dom 2 sista dagarna innan (trodde stallkompisarna med när dom fick höra hur mycket jag kört...). (givetvis körde jag inte idiotiskt!) Men ändå stressar han och blir het med galopp som följd... När jag red honom åt förra tränaren så fick han gå rejäla galoppjobb dagen innan (i djupsand) och nån gång värmde jag även honom där, men han sprang ändå som en idiot... Slutsats: Pållen GÅR INTE att köra enligt uttröttningsmetoden... :crazy:
Jag ska prata med tränaren i helgen (troligtvis) om att testa helstängt samt låta Björn (lärlingen) köra honom i nåt lopp/provlopp.
Något jag även funderat på är värmingen. Nu på slutet har jag värmt honom direkt hemifrån, kört lugna varv på sand som värmning och hållt honom lugn. Sen kör jag in till banan där han får vila i box ett tag för att sedan selas på till loppet. Detta för att han inte ska utsättas för stressmomentet vid värmning på banan. Vad tror ni? Funderade på om jag kanske skulle värma direkt innan lopp och på så sätt hålla honom lugn tills defileringen och att han inte hinner samla på sig så mycket energi mellan värmning-lopp?
 
Har du provat att köra honom på banan tillsammans med kallblod?
Kan du ha pulsmätare på honom så att du ser pulsen både när han jobbas på banan men även när du har honom i stallet före/efter?

Jag är ju för detta med att skritta... :) Vad tror du händer ifall du testar mer renodlad skittträning mellan snabbjobben och hoppar över lite av joggningen?
Att kunna ta ner hästen till "lugn" skritt på banan tycker jag är en bra idé att jobba mot, men det förutsätter att du får skritta för dom andra som är där.
 
Eeh?! Varför inte en ryck-dum-dum huva? Alltså proppar, gummiöron och mössa fast avdragbar? Då är han garanterat dövad iaf :D .Prova dig fram lite. En del heta hästar mår bra att värmas ganska tidigt och lite tuffare medans andra inte behöver värmas knappt alls och dessutom jättelugnt alldeles innan.

Har du provat ridvärma honom hemma innan?De stressar ju lätt upp sig ifall de får vara länge på gången inne på banan osv.Kanske är läge att prova med att, i princip, bara komma dit, lasta ur, sela på och köra ut i lopp? Självklart har du då värmt hästen hemma tex under sadel tidigare på dagen.

Att bara köra med dum-dum huva och heller inte rycka den till slut utan bara låta han gå med i ryggar hela tiden brukar få dem att lugna ner sig och inte stressa upp sig och veta att de inte måste ta ut sig till sista blodsdroppen varje gång. Ge det så många lopp som det behövs. Är du rädd om poängen kör du tex heldövat i ryggar i provlopp istället osv.
mvh jesse
 
hmm, nej det har jag inte testat (kallblod alltså). Här kryllar ju inte precis av dom (Halmstad)... men vi råkar faktiskt ha ett i vårat stall. Däremot har pållen ibland fått gå snabbjobb mot 2-åringarna osv och när han går mot dom andra så "hålls dom in" så han kommer först. :)
Har inte tillgång till nån pulsmätare, tyvärr...
har faktiskt tankar mot mer skritt, då jag ska bygga upp bättre ryggmuskler på honom. Då hade jag tänkt ha en dag i veckan då han skrittas ut i skogen och en dag då han longeras lugnt. Eftersom jag går i skolan har jag inte tid med skrittträning mer än på helgerna, vilket oxå är det dagar jag har tid med snabbjobb... :(
jo, jag funderar på det, om han då skulle kunna lugna ner sig om man är ute nästan varje gång och joggar nåt varv runt banan. De tidpunkterna kommer isf vara när nästan ingen annan är där, för att han inte ska stressa för mycket i början. Dessutom tror jag itne nån bryr sig särskilt mycket om jag skrittar längst ut i kanten.
 
Longering är endast lydnadsträningn för ifall man använder sig av den metoden för att motionera hästen så sliter man ut den, tror jag. Och du verkar ju ha en lydig häst... Markarbeta istället, som dom innom AR gör. Där kan kan ha mycket att hämta, både genom att stärka ryggen och koordinera kroppen och inte minst genom att få hästen med dig rent mentalt. Små enkla övningar där man dirket ser och känner var det tar imot för hästen.
Sedan är det lätt att gå vidare för då har man fått insikt och kan utgå ifrån den nyvunna kunnskapen, vilket stärker ditt och hästens förtroende! Viktigt dock att respektera att hästen har vissa svaga punkter så att man inte tränar den "tokig" eller "envis" eller "lat" eller "het" eller "döv."

Tar det längre tid att skritta hästen än att jogga med den? :confused:

Det skadar inte att testa att sträka bakknäna och ryggen och se ifall nervositeten bedarrar. Och det gör du enklast och skonsammast genom skritt, inget annat.
Varför inte hoppa över snabbjobben under en period ifall han ändå bara är het?
Du kan även testa att massera och inspektera området från ländryggen, korset, bakknän, bakben, hela vägen ner till hovarna. Hittar du värme/kyla, stelhet/gropar?
Sätt ditt fokus på att finna källan till "hettan". Söker man så finner man, fast det kan ta lite tid men det kommer svar. Jag lovar.
 
jo, då lär dom ju inte höra mycket... :p
tycker jag har testat de flesta olika värmningsmetoder, förutom då precis innan. Men har värmt i långvagn och kört in och bytt alltihop och sen direkt ut. Sist selade jag i boxen och då stressade han inte förrän han kom ut på banan, men han hinner stressa upp sig tillräckligt bara inne på banan... :crazy:
tyvärr finns det inga poäng att vara rädd om... däremot har han inte startat på länge, så p21 kommer vi nog med i just nu iaf. :banana:
tyvärr ligger ju oxå provloppen på onsdagseftermiddagar... vilket gör det ganska omöjligt att köra flera... han går oftast när jag har lov, vilket jag hade förra veckan.
 
skulle jättegärna börja med AR-markarbete, då jag är intresserad av det ridsättet! problemet är väl det att jag inte vet nån här omkring som kan visa mig nåt... :p
Har du inte förstått att det tar längre tid att skritta än att jogga?! :p nä, men för att komma till "riktiga" körvägar är det ca 15 min jogging, skrittar man och ska ut på de mysiga vägarna så får man vara ute i 1½-2 h, lite längre tid än joggingen alltså...
jo, funderar oxå på att minska jobben. Han är lugn och fin att köra på rakbanan (där jag kör de flesta jobben), då får man mest sitta och driva honom för att få ner honom till runt 30 iaf...
Bakre delen av ryggen är ett litet problembarn... Equiterapeuten hittade som sagt bara en liten snedhet i höstas. När massören är ute har han alltid ganska ont av det :cry: . Stretchade och masserade hela hösten och vintern och han har inte reagerat på tryck på hela tiden. Red honom lite i februari, tyvärr gled sadeln bakåt och sen dess har han haft lite ont i ryggen igen... ska verkligen ta mig i kragen och börja stretcha igen! :mad:
Grop finns det!!! Vänster sida precis nedanför svansfästet, han har även två andra gropar på kropen (bog & hals). Vad kan dom komma ifrån då? Han har haft dom så länge jag kännt honom, så jag har funderat på om det kan komma från slag av förre tränaren? :mad:
 
han har även två andra gropar på kropen (bog & hals). Vad kan dom komma ifrån då? Han har haft dom så länge jag kännt honom, så jag har funderat på om det kan komma från slag av förre tränaren?

Med stor sannilikhet så kommer dom från andra hästar....ett slag på bogen och ett bett på halsen.....MÅNGA hästar har dessa "gropar" och det är död muskel.....
 
Ordnas det inga kurser i AR i dina trakter? Det är ju bara att ta med hästen och åka på en sån. Själv hade jag ju åkt till en westerntränare. :smirk:

Tömkörning tänkte jag oxå på när jag läst dina inlägg, det kanske är lättare att hitta nån som kan visa dig det?

Min fjanthäst var väldigt het och tittig när vi fick henne. Nu är hon väldigt mkt lugnare men nerv finns det ju alltid. Nåt som hjälpt henne är promenader i grimma och grimsaft. Alltså lite lagom kravlöst (men inget trycka på axeln med bogen o dyl). Då kan man ta det lugn och titta på allt som är konstigt, jag har alltså stått och bankat på uppdragna båtar och tittat i soptunnor och annat intressant. :crazy: :D Det har funkat för mig så det kan ju vara värt att prova.
 
Var extra försiktig ifall du stretchar en öm/ond häst.

Jag skulle inte snabba alls, tills jag fått hästen i det skick som är acceptabelt, alltså inte för het ej heller "lat" eftersom jag resonerar som så att det finns en anledning till beteendet som med största sannorlikhet hämmar hästens prestationer. Men vi har alla olika syn på detta med trav/ travhäst. För mig är det mer häst än vad det är trav eller travhäst... ;)
 
Vet inte om det anordnas några kurser här, har ingen riktig koll på det... Westerntränare tränar vi redan för i markarbete och det har hjälpt oss väldigt mycket.
Tömkörning har vi ju faktiskt en lärare på skolan som är väldigt duktig i, ska kanske ta ett snack med honom.
Jo, jag har promenerat och så ganska mycket med honom och så länge jag är på marken så håller han sig (oftast) lugn, det är sen det blir problem... Fast nu har vi inte varit ute och promenerat på ett tag, då jag har väldigt mycket med skolan och jobbet... :crazy:
 
japp! :)
jo, det viktigaste för mig med är att han mår bra och har roligt. Ska lägga fokus nu på att få ordning på ryggen och så får jag se hur han blir sen i jobben (vem vet, han kanske sätter lite ryggmuskler på kuppen!!! :eek: :smirk:)
Ska ringa equiterapeuten när jag kommer hem (imorgon em) och så får hon komma ut och känna på hans rygg. Sen ska jag leta upp en ny massör oxå (är inte särskilt förtjust i den gamla). Sen blir det skritt och jogging i skogen, lite myspys och få fixat ryggen då. :)
Det blir ju inte av att man tänker såå mycket på det, då han alltid är pigg och glad, alltid springer spikrakt och travar som en gud :love:
 
ok, bröjade bara fundera i de banorna då jag hört att förra tränaren bla slagit hästar med stege (!!! :mad: ) och att jag ALDRIG (under dessa tre år) sett min häst bråka med andra hästar, han skriker inte ens åt dom och dom är alltid snälla mot honom (är jättebra! :D)
 
Varför inte få tips av Equiterapeuten så att du själv kan massera hästen?
 
jo, jag ska såklart be om tips när hon kommer ut. I nuläget har jag ju ingen "fast" equiterapeut då jag inte trivs med hon som var ute i höstas (hmm, låter som om jag har svårt för att komma överens med folk... fast så är inte fallet... :p) Hoppas på att den jag ska ringa imorrn är trevlig och bra! :)
I höstas fick jag stretchningsövningar som jag har använt.
 
Jag brukar underhålla promenaderna då och då för att ha allt i färskt minne.

Du skriver om att hästen saknar ryggmuskler, då är allt arbete från marken bra eftersom det inte blir nån belastning på ryggen av ryttare, vagn. Då är tömkörning bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 932
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp