har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

timotei

Undrar bara vad ni anser om detta.

Min dotter på 11 år är skötare till en shettis.
Flickan har bara gått på ridskola i ett år...+ridlekis då hon var liten.

Nå...hästen har haft fång för några veckor sedan. Ägaren har sagt att hon kan börja rida nu, men vad jag anser så är väl det för tidigt?

Flickan har varit jätteduktig på att se till att hon inte ska äta gräs.

Härom kvällen tog hon med sig en kompis till stallet och dom bestämmde sig för att ta en promenad med hästen...okey...men dom var borta väldigt länge så ägaren åkte ut och letade dom.

Dom hade gått till kompisens föräldrar för att visa upp pållen, och sen ville hon dricka vatten...så det tog en stund där.

Sen gick dom ner till ett badställe....och då kom ägaren och gapa och skrek om att hästen stog och åt gräs.

Hon sa att nu hade hon sett att inte min flicka klarade av hästen, och var väldigt arg.

Jag håller helt med ägaren om att dom inte skulle ha gått så långt, men jag har pratat mycket med tjejerna om hur mycket hästen åt...och jag vet att min flicka inte låter hästen äta.
Visst får hästen tag i liiite gräs...men alls inte mycket.

Sen så måste jag ju berätta att flickan fångade in hästen ett par gånger tidigt i sommras då den hade rymt ut på en stor äng och mumsade och åt.

Senast i dag hade den rymt ur sin hage...vi var där eftersom jag hjälper henne med en av dom större hästarna.
Ägaren var inte hemma då vi var där så vi åkte dit lite senare för att berätta att hon även rymmer från denna hagen....

Hon var skitsur och sa att det struntade hon i...och hon ville ha tillbaka ett par gamla ridstövlar som flickan hade fått.
Och hon får inte sköta om den pållen mer.

Jag menar hallå....flickan är elva år och gjorde ett misstag.
Hur hårt straffad ska man bli?
Hon har skött sig hur bra som hellst förutom denna gång...mockat och vattnat hennes hästar mm.

Vad anser ni?
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Ja det lät lite hårt. Om det är som du säger skulle jag som hästägare pratat med tjejen och sagt att hon inte får vara borta så länge ..osv och sen skulle det vara bra med det.
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

ja jagtycker att det borde vara så...flickan är ledsen och jag är himla besviken på ägarens sätt.

Sen så var det himla skönta att få skriva av sig :smirk:
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Om din lilla flicka är som andra hästtjejer i den åldern så har hon säkert hjälpt till väldigt mycket i stallet. Då kan man tycka att ett så litet misstag ska stallägaren kunna ha överseende med. Hästen tog säkert ingen skada av det. Speciellt som hon inte verkar ha någon större koll på hästen annars i och med att den rymmer lite nu och då.
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Vissa har tydligen svårt för att förstå att barn är barn... Det låter faktiskt mer som om de inte vill ha skötare längre och passar på att skylla på denna händelsen för att de helt enkelt inte bara kan säga som det är..? Nej jag vet inte men så här tycker jag inte att man behandlar varken barn eller någon annan, speciellt inte när folk har lagt ner tid och energi på att hjälpa dem med pollen sin.

:mad:
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Jag tycker hästägaren ställer väldigt stora krav på din 11-åriga dotter. Själv hade jag nog varit tveksam till att låta dem hantera en häst med akut fång så självständigt. Och om jag nu gjorde det så hade jag faktiskt också tagit med i beräkningen att 11-åringar kan "glömma sig" en kort stund och att hästen då kan hinna få i sig några grässtrån. Den risken är det hon som tar när hon överlåter ansvaret på en ung flicka. Oavsett om nu hästen fått det eller ej så tycker jag som du att hästägaren varit VÄL hård. Om nu hästen fick äta gräs (det kan ju vara så att kompisen övertalade din flicka om att "det är inte så farligt") en stund så hade jag som hästägare naturligtvis pratat med din dotter, men LUGNT och SANSAT och återigen förklarat vikten av att inte ponnyn får käka gräs, sen hade jag nöjt mig med det och gett henne fortsatt förtroende att sköta ponnyn.
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Tack

Hästen hade fång för ca 2 månader sedan....och vad jag har förstått så åt hon kanske en näve gräs med tjejerna.

Jag har mailat lite med ägaren nu och hon är helt crazy.
Flickan fick ju ett par gamla ridstövlar av ägaren....Jag menar en vuxen människa på ca 45 år...kräver att flickan ska komma dit med dom.

Jag blir så himla ledsen. :cry:
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

timotei skrev:
Tack

Hästen hade fång för ca 2 månader sedan....och vad jag har förstått så åt hon kanske en näve gräs med tjejerna.

Jag har mailat lite med ägaren nu och hon är helt crazy.
Flickan fick ju ett par gamla ridstövlar av ägaren....Jag menar en vuxen människa på ca 45 år...kräver att flickan ska komma dit med dom.

Jag blir så himla ledsen. :cry:
Hon fick alltså stövlarna och nu ska hon ta tillbaka gåvan?! :eek: :mad:
Ja, vad säger man, mer än att det kanske var lika bra ni fick veta detta nu om ägaren så kan ni stryka henne ur umgänget för all framtid. Var inte ledsen; det är HON som har varit dum! Och det antar jag du har förklarat för din dotter. Många vuxna är ju tyvärr inte vuxna.....
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Förklara för din dotter att vuxna beter sig väldigt dumt ibland och i detta fallet så har den "vuxne" betett sig väldigt illa.
Din dotter verkar vara en klok och ansvarstagande unge och sa inte behöva må dåligt över något som hon inte är orsak till.

Kör och släng stövlarna i huvudet på människan och var GLADA över att ni sett denna sidan av ägaren innan något riktigt allvarligt hänt.

Vad skulle människan då tagit sig till, satt dottern i skampåle för allmän bespottning och pryl?
Nä, den verkar mer än lovligt labil och ingen bra person för din dotter att se upp till.

//kristel, som inte lyckats få upp hakan från golvet än :smirk:
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Jag har pratat med min flicka och talat om att vissa beter sig väldigt konstigt i bland.
Men det är ju trist när man försöker fostra sin unge med vad som är rätt och fel...så möter man sådana här människor.
Fast det är klart...knäppa vuxna kommer det ju alltid att finnas.
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Vad tråkigt! Tycker det var illa agerande av hästägaren och verkar ha stora krav! Din dotter är ju ett barn. Jag vet ju själv hur det var när man var 11 år det var ju lätt hänt att man gjorde något misstag ibland. Bra att du talat med din dotter om att vuxna kan bete sig konstigt!

Synd du inte bor i närheten av mig för då hade det funnits två troll till din dotter att pyssla om!
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Överreaktion så det skriker om det. Åh gud vad hemskt om hästen skulle råka snappa åt sig ett par tuggor gräs när lilltjejen tittar åt ett annat håll. Det skulle lika väl kunnat hända med en vuxen skötare!!
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Jag tycker helt klart att hästägaren överreagerar! Så beter man sig inte mot ett barn och därmed basta! :mad:

Tyvärr är det ju hennes häst, så det är väl bara att försöka hitta ett annat ställe för din tjej att vara och hoppas att nästa hästägare är lite vettigare.

Jenny
 
Sv: har min dotter blivigt rättvist behandlad?(långt)

Japp....vi letar. Till hösten ska tjejen börja ridskola igen och det ser hon fram emot. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp