Har ni en telefon?

karamelldrottningen

Trådstartare
Börjar bli mer och mer ovanligt med fast telefoni. Har ni det? Varför/varför inte?

Går det att koppla in ett larm i en mobil? Trygghetslarm tänker jag på :).
 
Nej har enbart mobil.

Ja det finns mobila trygghetslarm. Går att välja att ha kontant eller abonemang på dessa. Ett eget kort/ nummer i dem. Ev tvillingkort. Som med fasta står iallafall min kommun för larmenheten och kunden/användaren för kortet.
 
Tänk på att ha en reservplan för trygghetslarmet om det blir driftstörning på mobilnätet...

Vi har IP-telefoni bara för att hålla jacket öppet till bredbandet, men den ryker när vi får fiber :-).
 
Vi har ip telefoni genom fibern. Eftersom det inte kostar något extra att ha det och att det trots allt är billigare att ringa från hemnummer till hemnummer fortfarande så har vi hemtelefonen kvar. Skulle däremot abonnemanget börja kosta något så hade vi inte haft det kvar längre.
 
Börjar bli mer och mer ovanligt med fast telefoni. Har ni det? Varför/varför inte?

Går det att koppla in ett larm i en mobil? Trygghetslarm tänker jag på :).
Har inte haft fast telefoni på många år, fick sedan tillbaka det (utan att ens använda det) en kort tid det då det blev en billigare och mer funktionell lösning just där jag bodde tidigare. Är nu av med det igen då jag flyttat till civilisationen.

Trygghetslarm går via mobila nätet numera, funkar med kontantkort.
 
Jag tror att det bara är vissa kommuner som tillåter trygghetslarm på icke fast?
Hjälpte mina morföräldrar få det nyligen och där fanns inte det alternativet vad jag kunde hitta, utan de var tvungna att skaffa fast telefon för att kunna koppla in det.

Vad jag hört ifrån andra inom vården (jobbar/jobbat inom äldrevården) så är mobilt trygghetslarm lite opålitligt och många är inte nöjda med det.

Jag är vuxen men bor hemma hos föräldrarna igen, de har fast telefon kvar. Tror de valt det för att det bara är vana och de känner sig mer bekväma med det. Är även väldigt billigt så som vi bor.
 
I den gruppen jag jobbar. Är ett problem med de mobila att de inte skickar ut provlarm. Som de fasta gör. Men troligen kommer tekniken i dessa gå framåt, om flera väljer dem. Men tillsdess är det bra att provlarma regelbundet.

Att det slarvas med att ladda på pengar på kontantkorten, kan inte larmet i sig lastas för.

Driftstörnig och att larmen inte fungerar. På de fasta får vi reda på det fort då, de provlarmar varje natt och störningar rappoteras. Men vi har vissa ute i stugorna som saknar telefon förbindelse, pågrund av störningar i nätet upp till tre veckor. Det gäller de fasta näten. Då det inte tas hänsyn till ev. trygghetslarm vid reparations läggning, så de prioriteras inte.

Men vad som nu finns, även vid normalt användande är det bra att ha flera val. Därför har jag två mobiler med separata abonemang hos olika operatörer. Så om telefon ett är urladdad och nätet nerlagt, fungerar andra.
 
Vi har ip-telefoni. Har telefon, bredband och digital-TV genom Telia. Det blev DYRARE att slopa telefonen helt, så vi behöll den då såklart.
 
Har total radioskugga runt gården så måste ha fast för att öht kunna vara kontaktbar.
Samma här. Mobilen funkar bara utomhus och på vissa ställen. Funkar sommartid, men jag har ingen större lust att rusa ut i vinterkvällen för att prata i mobilen. SMS går fram om jag har mobilen i fönstret.
 
Jag har ett abonnemang för fast telefon men har ingen inkopplad. Jag är så van vid att bara ha en personlig telefon att det skulle kännas konstigt och överflödigt att ha en till hushållet också.
 
Jag har ingen fast telefoni längre. När jag flyttade ut på landet fanns ingen fast tel här, så det blev naturligt. Hade nog inte vågat ta steget att vara utan annars. Men det funkar utmärkt!
 
Hade fast innan, för att det var bättre täckning och billigare att ringa till andra fasta telefoner. Men i det långa loppet blev det dyrt att ha kvar när jag inte ringde så mycket som jag gjorde. Då räcker det med bara mobilen, fast det blir lite bökigare med täckning osv. Kanske skaffar IP-telefoni men vet inte än får kolla närmare på alternativen sen när det är dags. :)
 
Samma här. Mobilen funkar bara utomhus och på vissa ställen. Funkar sommartid, men jag har ingen större lust att rusa ut i vinterkvällen för att prata i mobilen. SMS går fram om jag har mobilen i fönstret.
Det är underbart att stå ute mitt i vintern och prata tills man har kramp i armarna. Nej tack.
 
Jag har IP-telefoni. Jag har både telefon, tv och bredband från samma leverantör vilket innebär att jag får billigaste abonnemanget gratis, i det här fallet telefonen, så det enda jag betalar är den summa jag ringer för. Ringer gör jag oftast med mobilen där jag har fastpris så räkningen för fasta telefonen brukar vara rätt obefintlig och jag ser således ingen anledning att göra mig av med den. Den är praktisk om man måste betala en blocket-annons eller så ^^
Byter jag däremot leverantör av bredband i framtiden så ryker telefonin om jag inte kan få samma deal. Men i nuläget är det inte aktuellt.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min sambo filmade mig när jag hoppade med mobilen. Det var förmodligen min telefon Huawei eller på hans SonyErikson. Filmen går i...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Går i tankar att skaffa mig en ny mobil. Så jag tänkte att min gamla slänger jag i elektronik på återvinningscentralen. Men sen kom min...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Smoothi
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
325
IT & mobiler Är det någon som har bra tips på en slimmad app för anodroid för att göra anteckningar över tid? Jag har börjat väga mig lite mer...
Svar
6
· Visningar
411
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp