Har storleken betydelse?

G

Gisburne

Jag satt och spånade på vad som skulle kunna bli av den där gården jag hittade till salu. Min ponny skulle säkerligen må bra av att gå på lösdrift, vilket också skulle underlätta för mig. Det jag funderade på är egentligen en ganska dum fråga, men here goes: Om hästarna går ute dygnet runt (med ligghall, givetvis!) måste hagen vara större då än om hästarna bara går där på dagen och står inne på natten? Eftersom de är ute fler timmar per dygn (för inte är de väl i ligghallen genom hela nätterna?) så borde de ju behöva mer yta att röra sig på, annars blir ju hagen nersliten mycket fortare. Eller? :idea:

Håll med om att det är en dum fråga! ;)
 
Sv: Har storleken betydelse?

Nej jag tycker inte att det är en dum fråga vi ska under sommaren bygga en lösdrift som ska bli klar till i höst och det dyker upp massa frågor mer eller mindre dumma.
Tyvärr har jag inget svar, utan undrar själv desamma.
Men någon skrev till mig att ju mindre hage desto bättre med lösdrift.
Hur stora hagar/hage har du?
 
Sv: Har storleken betydelse?

Det som är viktigt när du har lösdrift är att du sprider ut hästens olika "aktiviteter" över hagens yta, vatten på en plats, fodring på en annan och ligghall på en tredje... Då slits inte hagen lika mkt på en plats och geggar igen. Sen är det ju klokt att grusa el. dyl. där det största slitaget sker, eftersom det är hästarnas hem och då vill man ju inte att de ska vada i gegga. ;)
Det är ju också bra att kunna varva hagar eftersom de under den blöta våren trampar sönder allt som skulle bli gräs lite senare, så hellre en smula mindre vinterhage tycker jag... om man nu inte har lyxen att tillgå jättehagar förstås...
Sen har vi ju diskuterat det här med att mocka eller inte mocka lösdriftshagen, själv gör jag det i princip varje dag, eftersom jag inte har så stort.
Hoppas det går bra med gårdsköpet! :D
 
Sv: Har storleken betydelse?

Eftersom det inte finns någon lag på att ha häsatran ute alls.. du kan alltså ha din häst inne i en box dygnet runt och ta ut och rida den någon timme om dagen ist!

Jag vet en ponny som gick på lösdrift och hagen var av grus och den var 10 meter lång och 10 meter bred:crazy:
 
Sv: Har storleken betydelse?

jag mockar inne i boxarna varje dag och ute i hagen 2-3 ggr i veckan!
 
Sv: Har storleken betydelse?

Vilken tur att ni också har funderat på samma sak! :)

Hagmarken till stället jag kikar lite närmare på just nu är cirka 7000 kvm, vilket inte är mycket alls, under ett hektar. Men jag har en shetlandsponny och ett fullblod, så jag räknar kallt med att 7000 kvm räcker för en lösdriftshage år ponnyn + kompis (också shettis?) och en mindre hage för fullblodet + kompis. Men jag ska naturligtvis undersöka vem som äger angränsande mark och om det finns möjlighet att arrendera ett hektar eller två, till sommarbete om inte annat. Jag har ju inte sett att det blir ett köp än, men är farbror banken snäll så är det inte omöjligt...

Jag tycker att man ska mocka ur hagar så ofta som det behövs, märker man att det är svårt att hämta hästarna utan att trampa i flera högar på vägen så är det nog hög tid! :idea: Och skulle jag dela av 7000 kvm till två hagar så skulle det nog bli mockning rätt ofta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 180
Senast: Twirro
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 798
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 334
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 583
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp