Har svårt att förhålla mig till mina åsikter

Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade bäst med ens grundläggande värderingar… Då kunde alla rasister bo i ett land, alla som vill nedmontera kulturen bo i ett, alla som tycker att pengar och/eller transhumanism är viktigare än individen bo i ett, och alla som vill värna om medmänsklighet och miljö bo i ett.
Nej det funkar inte i verkligheten… Men det är en skön dröm.

Jag har så starka åsikter mot allt i den här världen att det nästan är olidligt. Jag tycker att politiken är oacceptabel, jag tycker att nyheterna är oacceptabla, jag tycker att hela jävla världsordningen som den är idag är helt oacceptabel. Jag försöker allt jag kan att vända mig bort från samhället för att slippa att det bajsar mig i ansiktet med all idioti som pågår, men ibland känns det mer akut outhärdligt än annars.
Och jag vet att det är jag själv och mina åsikter som ställer till det för mig och gör det outhärdligt. Hade jag bara fogat mig och svalt allt och anpassat mig så hade det inte varit lika outhärdligt.
Men jag kan inte.
Jag kan tamejfan inte.
Jag kan inte styra det.
Ju äldre jag blir desto starkare växer sig mina åsikter. Som ett ogräs som rotat sig och blivit invasivt och outrotningsbart. Det är ju inte så att jag väljer att ”idag ska jag tycka att allting är fel och att samhället är outhärdligt”, utan det bara finns där.
(jag har en liten tanke om att testa loving kindness-övningar mot outhärdligheten, men det är ett sidospår…)

Människor som har så starka åsikter brukar väl vara de som står på barrikaderna och demonstrerar mot det de tycker är fel. Men jag är ingen krigare. Jag fixar inte att stå på några barrikader. Jag har insett att jag visserligen behöver försöka leva litegrann efter mina värderingar och övertygelser på de områden där jag kan, för att känna att jag åtminstone gör det lilla jag kan för att leva i samklang med mig själv och för att inte må allt för dåligt. Försöker tex att konsumera minimalt och representera antiperfektionism (passar mig bra… 😉 ). Men jag känner mig ensam. Jag har inte hittat något sammanhang där jag känner mig riktigt hemma. Jag känner mig mest som en jävla protesttomte som sitter för sig själv långt ute i ingenstans och riskerar att bli en tokstolle (ha ha – är förmodligen redan det!).

Jag har varit aktiv i Naturskyddsföreningen tidigare, men även om det gav mig mycket och jag uppskattade det så hittade jag inte riktigt mina gelikar där. Många jag träffade var väldigt svartvita i sina åsikter och om man inte levde 100% efter en viss mall så ansågs man inte seriös. Jag som äger två bilar och äter kött var lite som något katten släpat in. Jag har även sökt mig till andliga grupper, men jag kände mig inte hemma i deras världsbild heller. Jag känner mig alltid lite fel. Jag har alltid varit den som varit lite tvärtemot i familjen och vänskapskretsen, så jag har kanske av gammal vana fastnat i tvärtemot-rollen?...

På fikarasterna på jobbet känner jag mig ibland som en partypooper och konversationsdödare. När konversationen glider in på att snacka skit om andra, förlöjliga andra och sprida förakt för andra människors åsikter så får jag total inre klåda och kan bara inte ställa upp på det. Det är olika vilken grupp som avhandlas, men häromdagen tex ”skulle vi” tycka illa om alla som tror på astrologi. De snackade om hur dumt det är och hur löjliga alla är som tror på det och eldade upp sig över att det finns idioter som håller på med sånt. Jag har själv inget utbyte av astrologi och har aldrig förstått mig på det – MEN JAG BLIR GALEN ÖVER ATTITYDEN ATT MAN SKA FÖRAKTA OCH FÖRLÖJLIGA ANDRAS ÅSIKTER!!!!!! Jag skiter väl förihelvete i om andra tror på astrologi eller ej - eller jag tycker snarare att det är intressant och lyssnar gärna till andra när de berättar om sina åsikter och upplevelser för att jag kanske kan lära mig något och utöka min världsbild - men för mig är det okränkbart viktigt att vi kämpar för åsiktsfrihet, acceptans och respekt för att vi alla ÄR och TYCKER olika!!
Så fort andras åsikter ska förlöjligas så ser jag rött!

Jag försöker hålla låg profil – har väldigt många gånger börjat mobilsurfa istället när fikarastdiskussionerna går in på liknande idioti, men ibland kan jag inte låta bli att säga emot. Att jag tycker att det är viktigt att respektera allas åsikter oavsett om vi själva inte håller med. ÄVEN om det gäller astrologi, kristaller, alternativmedicin, olika trosuppfattningar, andlighet, eller vad det nu gäller.
Varje gång man förlöjligar någon annans åsikt göder man respektlösheten i samhället. Varför vill vi ha ett respektlöst samhälle där olika åsikter inte accepteras?
Varje gång man förlöjligar en motsatt åsikt slår vi ännu en spik i åsiktsfrihetens gravkista. Det är oerhört viktigt att motsatta åsikter tillåts finnas och respekteras. Allt annat leder till katastrof. Och vi behöver alla ta ansvar för det.

Jag vet att tider förändras och kanske lever jag kvar i något gammalt utdött, men jag kan bara inte finna mig tillrätta i samhället som det funkar nu. Mina ögon ser så många tecken på att vi färdas i ilfart bort från demokrati och yttrandefrihet, utan att någon reagerar. Och själv känner jag mig rätt paralyserad av skräck inför allt elände, så jag gör inget stort väsen av mig heller. Upplever dessutom inte att det finns någon mottagare eller något intresse för mina jobbiga åsikter, utan att jag är rätt ensam med dem (åtminstone i min umgängeskrets).

Det här funkar inte för mig. Jag kan bara inte delta i den här världen. Vrider mig som en mask på en krok och vet inte vart jag ska ta vägen med mig själv.
Blä.
 

Känner igen mig - och lever också lite isolerat, håller mig hemma rätt mycket vilket inte är kul heller. Men problemet är väl att de som känner lika också håller sig undan så man hittar aldrig på varann.
Resonerar dock med en del andlighet, men bara sån som tror på frihet, varje individs suveränitet osv, ingen religion. Och grupper inom även detta brukar ju vara extrema de också, vilket känns fel. Det blir liksom bara en ny uppsättning regler att hålla sig inom.

Har inte kommit fram till nåt, ville bara säga att jag känner igen mig!
 
Hade jag bara fogat mig och svalt allt och anpassat mig så hade det inte varit lika outhärdligt

Du behöver inte foga dig, svälja allt och anpassa dig för det kommer du definitivt inte att må bra av, men kanske behöver du lära dig att kunna "koppla bort" ibland och bara vara i nuet?

Alla har inte en sån "mental offknapp" per automatik, men det borde -till viss del iaf- gå att lära sig att hitta ett sätt att ändå kunna koppla bort ibland. Kanske inte helt, men något är bättre än inget.
 
Även jag har stor igenkänningsfaktor. Jag orkar inte med allt hat och ffa förakt för människor som har andra åsikter. Ett förakt som främst riktar sig mot de som förespråkar tolerans, förståelse och social rättvisa.

PK, feminism har blivit skällsord. Rasism och jingoism är ledorden. Ibland orkar jag inte argumentera, ibland tar jag fighten. Men det gör mig deprimerad och undrar var mänskligheten i allmänhet och Sverige i synnerhet är på väg, ja var vi befinner oss nu.

Och då har jag inte ens tagit hänsyn till miljöförstöringen och att planeten brinner.

PS. Att Detroit Red Wings är urusla ;)
 
Jag har oerhört svårt för rasism och religiositet. Jag tror verkligen inte på något och det är ju satan i många kretsar. Mitt motto är " Var snäll mot alla" och först när någon är dum mot mig så ändrar jag uppfattning om personen.
 
En av anledningarna till att jag i perioder aktivt undviker nyheter och till att jag konsekvent lämnar vissa diskussioner. En annan hade säkert menat att jag som medborgare borde engagera mig mer, borde stå upp för andra (och mig själv) mer - men jag orkar inte. Energiinsatsen är för hög och utbytet för litet. Jag har varken kunskap eller retorisk förmåga att omvända någon. Mitt bidrag till samhället ligger i andra gärningar och jag försöker se det som gott nog.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag bär med mig en nattsvart världssyn vartän jag går. Försöker skärma av mig från världen genom att “gömma” mig långt borta från allt...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 079
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 014
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp