Hård i magen

_Runaway_

Trådstartare
Min farmor kom ut i stallet idag, helt förtvivlad. Hennes älskade katt hade varit så fruktansvärt hård i magen i dag. Hon ville ha hono kvar inne (orolig att han ska gå iväg och typ dö. Hennes enda livskompis liksom.) I alla fall, han hade givetvis smitit ut och hon letade efter honom. Så såg jag honom sitta på gräsmattan och försöka skita. Men det gick INTE. han krystade som en tok, och anledningen till att jag öht upptäckte honom var att han jamade högt och gällt, som om han hade ont. Han har varit såhär en gång förut. Är det vanligt? är inte alls hemma på katter. Kan man göra nåt när han blir så? Har hört att på föl kan man spruta in något glidslem i rumpan på dom för att underlätta för tarmbecket efter födseln. Går det på katter?
 
Sv: Hård i magen

Kan inte alls katter, men ge nått laxerande?
Hur länga har katten varit dålig i magen, (hård).

Vad gjorde ni sist när den blev dålig i magen, och inte kunde bajsa?
Ring vet. om han inte blir bra. Det skulle jag nog göra själv, när ett djur inte kan göra ifrån sig.
Det är ett tecken på att nått inte är rätt...
 
Sv: Hård i magen

Ring en veterinär genast och hör vad de har att säga! Skulle jag göra med en gång. Tänk om det är allvarligt!
 
Sv: Hård i magen

svarar båda.

Förra gången löste det sig själv efter ett tag (ett par-tre timmar). Han fick äntligen ut skiten (rent ut sagt..) och var sen helt bra. åt och var glad. Nu har jag inte pratat med farmor ikväll så jag får se imorgon bitti hur det löst sig. rådde henne (tills vidare innan jag visste annat) att åka till apoteket imorgon bitti annras och köpa något glidgrejs eller annat.
 
Sv: Hård i magen

Paraffinolja(apoteket) kan man ge till katt både genom munnen och att spruta in där bak.
Och messmör om de äter detta.
När min katt var hård i magen gav jag honom cirka 2ml varannan timme i ungefär 5-6timmar.
Sedan släppte det.
Och han gillar oljan så det var bara att hälla upp lite på ett fat så slickade han upp det.

Om din farmor inte har paraffinolja hemma just nu kan hon prova med lite vanlig matolja om katten tycker om det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hård i magen

Kan rapportera om hur det gick nu! Katten kom in på kvällen och senare släppte det. Hade lagt en stenhård korv på golvet och sen mått jättebra, sovit hela natten och nu är han bra igen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp