Bukefalos 28 år!

Hård i munnen?

N

nataliehjelmroth

Jag är medryttare på en 12-årig travare, sedan länge ridhäst och kan gå väldigt fint, och kan lyssna väldigt bra. Dessutom är han lättlärd och jättemysig att hantera och vara med.

Men när jag rider tycker jag att han kan vara lite hård i munnen, vilket är jättejobbigt. Själv är jag ganska liten i jämförelse med honom (1,58 är jag och han ca 5 cm lägre i manken) och det blir ju problem ibland. Jag är rörlig i handlederna, och tänker alltid på eftergiften, men när han får eftergift blir han ännu tyngre för mej. Därför undrar jag hur ska jag göra för att han ska 'mjukna'. Han KAN bära upp sej själv o gå i form, men fattar inte varför han är så hård och tung då?
 
Ja just det! Jag rider honom på vanligt tredelat bett utan hjälptyglar eller liknande.
 
nordsvensken vi har i stallet burkar bli lite hård i munnen väldigt ofta... speciellt vid hoppning... då hänger han sig i tyglarna... men rider man på ett starkare bett bär han upp sig själv på ett bättre sätt och han hänger inte i tyglarna alls... men man ska ju inte sätta på ett för starkt bett bara!!! sen beror det ju på hur du rider oxå... rider du i ett bra tempo... ibland händer det lätt att man rider i under tempo och då brukar hästen hänga i tyglarna... försök o rida i ett friskt tempo och om det inte hjälper kan du prova ett starkare bett men ta inte ett som är för starkt!!! annars kan hästen streta emot för att den har ont och kanske vill komma undan... om det e så kan du prova ett stångbett... dom brukar vara bra... prova alla möjliga bett... det kommer säkert bli bra tillslut...
 
En tjej på stallet var lite 'ridlärare' för mej en gång och ansåg att jag hade mjuka händer. Det är dock svårt att vara mjuk i handen när hästen bara hänger. Men ett lite skarpare bett kanske skulle hälpa. Vad skulle du rekomendera för bett då?
 
Du skrev att du är medryttare, kan det inte vara så att ägaren är lite hårdare i handen än vad du är? Vi har nämligen ett halvblod i vårt stall nu för tillridning och han beter sig nästan likadant som ditt varmblod och anledningen till det är för att förra ryttaren var väldigt hård i handen och gav nästan aldrig en korekt eftergift.
 
Kanske är det så. Hon som äger hästen är faktiskt rätt hård i handen. Jag tycker att det är så jobbigt när jag hänger och när jag väl gör en 'normal' förhållningtar han ner huvudet och går bakom handen (eller hur man nu säjer ;) . Om det nu är för att hon är hård i handen går det ju inte att träna bort så länge hon rider honom...
 
det beror på vad du har för bett nu... men om du har ett två eller tre delat som e vanligt kan du ju försöka med ett pessoa bett med tre ringar och ha i bettringen först och händer inget kan du ta ner tyglarna ett hål för då blit bettet starkare... om det inte händer något då får du ta ner tyglarna ett hål till... men kom ihåg att du inte ska ta för mkt bara eftersom det blir skarpare för varje hål du har... och sen måste det sitta rätt! prova på du!
 
ja hade en fjording som jag tyckte var hård i munnen så jag satte på ett mildare bett och försökte vara mjuk hela tiden och gjorde omväxlande saker med.. sen plupps var han super lätt och mjuk i munnen!
 
Vi har ett pessoabett, vilket jag inte brukar använda. Igår prövade jag att rida honom på det (första gången) men bara i den första ringen (högst upp) eftersom att det är tvådelat och skarpare (?) än tredelat. Ingen skillnad, men jag ville ändå inte prova nästa ring, är lite feg ... Jag måste pröva med pessoabettet nästa gång jag ska till stallet. Det skadar väl inte att pröva om jag är mjuk i handen osv. Och om det inte blir bättre efter det får jag hitta på ngt annat.
 
okej... om han inte gick bättre på den första ringen så prova på nästa ring... om du är mjuk i handen så skadar det inte att prova på andra ringen... eller den tredje... om pessoabettet inte funkar kan du prova ett annat bett... prova lite olika... jag kommer inte på något just nu... hoppas det går bättre för dig... du får gärna säga hur d går med pessoabettet... och jag lovar att om du är försiktig så skadar det inte...
 
prova med ett delat pelhambett. men det är starkare än pessoabett!! men prova det om pessoabettet inte funkar men d borde det göra... och våga ta i bettet!!! han kommer inte få ont... han blir bara mer uppmärksam på dig om du tar lite mer i honom...
 

Liknande trådar

Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 334
Senast: em-pirre
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Vilken skillnad det kan vara på olika ridskolor. Jag red tre gånger på ridskolan jag började på precis efter nyår, och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Har en labrador på 9 mån. Vi har precis gått klart en lydnads- och apporteringskurs, och han har skött sig väldigt bra. Idag hade vi...
Svar
6
· Visningar
2 111
Senast: squarepants
·
Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 031
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp